Min Yamaha XT600 ska få ett ansiktslyft

SilverHawk-Tjej

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2008
Hoj
89 Yamaha XT600
I fredags så var jag och köpte min först mc det blev en Yamaha XT600 som var ner plockad så jag ska fixa i ordning den med ny lack och klä om sadeln m.m och tänkte lägga upp en projekt tråd med bilder och lite text hur det går.

Last edited:

torpa

Kick är manligt
Gick med
22 Jun 2008
Hoj
Ktm 660 smc -04, Yamaha xt 600 -90
Va kul har inte sett nåt om en äldre xt här på SH. Ska du hålla dig till nån av originalfärgerna eller blir det nån helt annan färg?
Själv har jag en Xt -90a samma modell som din -89 den enda riktiga xt;n vad ja tycker iaf dom senare liknar ju mest citymopeder:tungan

STORmogulen

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2008
Hoj
nere på 800cc tot.
Skall bli roligt att följa! :tummenupp Brukar kika runt lite i byggtrådarna och man blir ju sugen på att sätta igång med ett bygge själv, om bara tiden fanns just nu...

Släng upp en bild på hojen som den ser ut nu!

SilverHawk-Tjej

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2008
Hoj
89 Yamaha XT600
Japp med kick

ska ta lite kort i morgon på min mc har börjat lite smått med rosten som tyvärr har kommit på ramen och diverse skruvar osv. måste kapa visa skruvar på grund av att dom rostat fast. en hel del att göra

jag tänkte att den skulle bli metalic röd med silver ram, möjligt vis om jag hittar delar (till vettiga priser)göra om den till en mortad...

fortsättning följer..........

XTdanne

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2008
Hoj
honda xl650 transalp -00
Ja det är bara att köra på med projektet, väntar med spänning på bilder jag med:tummenupp (undra ifall den kan bli lika snygg som min gammla xt:tungan )

SilverHawk-Tjej

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2008
Hoj
89 Yamaha XT600
Så här ser min Yamaha XTut i dags läget.
Hojen är nerplockad för att kolla över ramen och se hur mycket rost det är.
min mc kommer bli i metalic röd och silver, ser ni hur fin den kommer att bli..... just det kanske är lite svårt när det inte är något på hojen.... förutom rost och flagnad färg.

Jag funderar på att göra cylindern i silver och kanske kanten på kylflänsarna i svart ( inget bestämmt än)

Ramen kommer bli silver metalic

Allt det blåa ska bli rött och klistermärken ska bort, kanske införskaffa nya

Gummibälgarna ska jag nog försöka lacka röda om inte det går tar jag nog bort dom.

Jag var tvungen att ta bort bak hjulet för att få bort bromsoken. tror inte att de går att använda. tyvärr har hojen har stått aldeles för länge och inte varit använd .....
senaste godkända besiktnigen var 1997.......

kom gärna med förslag vad man kan göra och vart man kan köpa(rimliga priser är att föredra) behöver hitta begagnade bromsok till bra pris (som fungerar...)

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
Brutale 1078RR
Vill du inte byta ok så finns en bra sak som heter bromsoksfett. Bara att dela på oket, ta bort kolven och fetta in gummiringen och göra rent allt. Funka skitbra för mig!

Ceder

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Hoj
Fz1 Turbo
kan jhu vara så att silverlodet på kolven är dåligt.
Vet du någon som jobbar på nån fabrik tex sca eller nått som håller på med valsar så brukar dom kunna fixa nytt lod för en riktigt billig penning!

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Att lacka fälgskydden blir nog svårt. Köpa nya röda istället om du vill ha dem i den färgen.

SilverHawk-Tjej

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2008
Hoj
89 Yamaha XT600
uppdatering av mitt projekt 27/12-08

Skulle försöka få igång min xt men det gick inte så bra .... ett litet bakslag som kunde gått mycket värre än vad som hände. tryckplattan i kopplingen gick sönder ..... tryck plattan var ej åt dragen men som tur va så fick jag ej igång min mc, det började rassla bakom motorkåpan ......

så imorgon bär det av till yamaha center.......

SilverHawk-Tjej

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2008
Hoj
89 Yamaha XT600
Det blir lackerat med vanlig hederlig sprayburk..... :hihi

mitt miss öde i går var väl ett mindre misstag kan man säga ... här är en lite bilder på vad jag gjorde igår .... :gnissla :huvet
Skrapade lite på insidan kåpan men inte så farligt, det kunde varit värre.....

1: så ska det se ut .....
2:slog av 4st av dessa :huvet (tillhör kopplingen...) bara att byta

nu till dagens äventyr i lackens heliga land ........
före jag lackade cylindern.... inte vakert

Efter jag har lekt med spray burkarna......

tankens undersida har fått sig en omgång med rost ätare

nästa gång jag är i garaget ska jag försöka att lacka motorn,avgarröret och bakre burken, får se om jag hinner att ta hammarlack på undersida tank oxå.

wrebba

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2008
Hoj
Kawasaki ZX10 -88, yz426f -00
om du vill göra något riktigt radikalt kan du kolla in vad australiensarna håller på med, jag var nere och kikade runt i dessa grabbars lokaler för några månader sedan och det e just en sån hoj som du har som dom gör om lite :)
kolla upp en hoj som heter Deus™ Monster Children TW.
och sidan når du på http://deus.com.au/#/bikes/

lycka till

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Grüm tråd! Lågkompsstånkor rules! Jag har en TT600S från 95 som Jag ska släppa mig själv lös på när orken faller på. Lycka till, ser fram mot resultatet.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Hej, här kommer jag och regnar på din parad.

Jag är välkänd för att måla fan på väggen och andra negativa saker, men jag tänkte komma med lite heta tips i all välmening.

Att måla nånting som kommer att utsättas för väder, vind, avfettning, olja och bensin med sprayburk är att be om problem. Den där färgen kommer att rinna av din motor som mascaran på ett luder i regn så fort du försöker tvätta din hoj med nånting mer aggressivt än ljummet vatten.

Och att gnugga ramen plåtren för att sedan "ytbehandla" med sprayfärg är ren förstörelse. Det kommer att rosta fortare än du hinner säga flasklock.

Vill du att hojen ska bli fin i mer än en månad eller så bör du nog riva ner den i småbitar och åtminstone lacka grejorna med tvåkomponentlack. Ramen skulle nog bli fantastiskt glad över pulverlack, faktiskt.

Men det är din hoj, och du gör naturligtvis som du vill. Personligen tror jag det här är motorvägen mot helvetet för den.

Puss och kram.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
en massa text

Ramen skulle nog bli fantastiskt glad över pulverlack, faktiskt.

Men det är din hoj, och du gör naturligtvis som du vill. Personligen tror jag det här är motorvägen mot helvetet för den.

Puss och kram.

Jag håller med Mattias, du verkar inte ha tummen mitt i handen, men gör lite för mycket fuskgöra nu när du ändå håller på

vad har du lagt på sprayburkar ?

jag pulverlackerade en ram, sving, 2 fälgar + styrkrona för 900:-
o resultatet blir fan så mycket bättre än sprayburkar.

nä, ta dig i kragen, riv ordentligt. jag menar, du har ju halva vintern kvar att mecka hoj på..

// Henke

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...