Min YPVS gör tvärt om...!!?

lazlo09

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2006
Ort
NV-Skåne
Hoj
DT125R -90
Har en Yamaha DT125R-1990.

Enligt Yamaha-center så är den bla strypt i YPVS (öppnar ej helt).

Nu Plockade jag av avgasröret å kåpan till YPVS och märkte med spritpenna så att jag vet när den är helt öppen.

När jag vrider om tändningen så hörs YPVS-kontrollen/rengörningen (öppnar å stänger nån gång)

Och när hojen är på tomgång och upp till ca 6-7000rpm så är YPVS:en i maximalt öppet läge.

Men sedan över 6-7000rpm så börjar fanskapet att stänga! Den går alltså "på fel håll"!!

Den skall väl vara lite stängd på låg och mellanregistret och öppna fullt på dom höga varven för maximal effekt?

Vad som är ännu märkligare är att hojen är väldigt stark och dragvillig på låga varv/hög växel, inte alls som en typisk tvåtaktare som bara har toppkraft. Jag vet att den är strypt, men ett Giannelli e på väg, och jag vill gärna få rätt på YPVS:en också!

Vad göra?
 

saltvatten

Super Hjälte
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Kawa er6 -06
lazlo09 skrev:
2228780 Har en Yamaha DT125R-1990.

Enligt Yamaha-center så är den bla strypt i YPVS (öppnar ej helt).

Nu Plockade jag av avgasröret å kåpan till YPVS och märkte med spritpenna så att jag vet när den är helt öppen.

När jag vrider om tändningen så hörs YPVS-kontrollen/rengörningen (öppnar å stänger nån gång)

Och när hojen är på tomgång och upp till ca 6-7000rpm så är YPVS:en i maximalt öppet läge.

Men sedan över 6-7000rpm så börjar fanskapet att stänga! Den går alltså "på fel håll"!!

Den skall väl vara lite stängd på låg och mellanregistret och öppna fullt på dom höga varven för maximal effekt?

Vad som är ännu märkligare är att hojen är väldigt stark och dragvillig på låga varv/hög växel, inte alls som en typisk tvåtaktare som bara har toppkraft. Jag vet att den är strypt, men ett Giannelli e på väg, och jag vill gärna få rätt på YPVS:en också!

Vad göra?
Med risk för att bli dumförklarad; Vad är YPVS?
Tack på förhand
//simpish
 

lazlo09

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2006
Ort
NV-Skåne
Hoj
DT125R -90
Bosse^ skrev:
2228799 flytta om vajrarna?

Kan ju faktiskt funka!!

Testade att låsa den i öppet läge, å jävlar vilken skillnad på accet!
Men den gick inte kännbart sämre på låg och mellanregistret!

Blir nog fan en låsning i öppet läge...
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Anledningen till att den inte gick sämre på låg o mellan är väl att du inte har ändrat portens egenskaper mot tidigare?
Alltså innan du spärrade den var den ju endå full på lågvarv?

Prova att låta ypvsen göra som den ska då (jag har för mig att)dess egenskap är att skapa mottryck för just bättre låg o mellanregister, annars skulle man ju inte lägga ner möda på att konstruera en sån ventil.
 

lazlo09

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2006
Ort
NV-Skåne
Hoj
DT125R -90
Superbee skrev:
2228915 Anledningen till att den inte gick sämre på låg o mellan är väl att du inte har ändrat portens egenskaper mot tidigare?
Alltså innan du spärrade den var den ju endå full på lågvarv?

Prova att låta ypvsen göra som den ska då (jag har för mig att)dess egenskap är att skapa mottryck för just bättre låg o mellanregister, annars skulle man ju inte lägga ner möda på att konstruera en sån ventil.

Ja, den skall ju "blockera/minska" avgasporten vid lägre varv för att öka kraften på låga varv, nått som tvåtaktare har problem med.

Men min YPVS är ju helt öppen till ca 6000rpm, och sedan stänger den!
Rätt borde vara stängd upp till 6000rpm, sedan fullt öppen...

Nu testade jag att blockera YPVS:en i öppet läge, och satan vilket bättre axx den fick! Jag kände dock knappt någon försämring på låg och mellanregistret, men den fick ett underbart ax... :banana
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Det är inte så att du blandat ihop vad som är öppet resp stängt läge ?

Öppet är alltså när avgasporten (porten alltså, hålet kolven 'ser', INTE ypvs-ventilen) är öppen
så länge som möjligt. Alltså går så högt upp i cylinderloppet som möjligt.

Att hojen skulle gå bättre på lågvarv med längre duration (öppethållande) på avgasporten är föga troligt.
100 års 2taktserfarenhet har inte fel på den punkten, det kan du vara säker på. Utan isf finns det nån annan förklaring.

Men du får förstås köra med ypvs:en i vilket läge du vill, det är din hoj.
/u
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Nån som skiftat wirarna kanske. Prova att ändra

saltvatten skrev:
2228798 Med risk för att bli dumförklarad; Vad är YPVS?
Tack på förhand
//simpish


Variabel avgasventil.. För bottendrag vill man ha en mindre avgasport, och för hög toppeffekt större avgasport. Avgasventilen stänger avgasporten lite vid låga varvtal och öppnar fullt vid högre (6000-8000rpm)

Vanligast på små tvåtaktare
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Ljunghusen skrev:
2229725 Nån som skiftat wirarna kanske. Prova att ändra




Variabel avgasventil.. För bottendrag vill man ha en mindre avgasport, och för hög toppeffekt större avgasport. Avgasventilen stänger avgasporten lite vid låga varvtal och öppnar fullt vid högre (6000-8000rpm)

Vanligast på små tvåtaktare

Man vill eg inte ha mindre port utan andra porttider... :)
Hur som, när du startar den är den öppen efter en stund på tomgång stänger den, sen när du varvar så öppnar den.
Det finns ett öra på den, när den är för hålet är den fullt öppen. Strypningen på DTRen består i att man tar bort plattan vajen sitter fast på och vrider den lite, det finns två lägen.

/fredde
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
lazlo09 skrev:
2229163
Nu testade jag att blockera YPVS:en i öppet läge, och satan vilket bättre axx den fick! Jag kände dock knappt någon försämring på låg och mellanregistret, men den fick ett underbart ax... :banana
Varför du inte kände nå'n försämring på låg/mellan beror nog på att den alltid har varit öppen tidigare också på låg och mellan. Om du spärrar den så att den alltid är öppen så kommer du som du säger få känna på det riktiga accet, däremot kommer det ju vara oförändrat på låg och mellan.

Prova som sagt att få den att göra som den ska, så borde du få bättre bottendrag.
Jag hade en RD125 -86 och den gick som fan tyckte jag då iaf. Den var ostrypt och med fungerande YPVS. 0-100 gick faktiskt ganska raskt och med ett härligt tvåtaktsyyyylande. 10500 varv på en cylle är ju en del ;)

Edit: Maken till törstigare anabolamoppe får man nog leta efter, jag tog mig ungefär 10 mil på 13-literstanken, mao 1.3 l/mil :död
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top