Har en Yamaha DT125R-1990.
Enligt Yamaha-center så är den bla strypt i YPVS (öppnar ej helt).
Nu Plockade jag av avgasröret å kåpan till YPVS och märkte med spritpenna så att jag vet när den är helt öppen.
När jag vrider om tändningen så hörs YPVS-kontrollen/rengörningen (öppnar å stänger nån gång)
Och när hojen är på tomgång och upp till ca 6-7000rpm så är YPVS:en i maximalt öppet läge.
Men sedan över 6-7000rpm så börjar fanskapet att stänga! Den går alltså "på fel håll"!!
Den skall väl vara lite stängd på låg och mellanregistret och öppna fullt på dom höga varven för maximal effekt?
Vad som är ännu märkligare är att hojen är väldigt stark och dragvillig på låga varv/hög växel, inte alls som en typisk tvåtaktare som bara har toppkraft. Jag vet att den är strypt, men ett Giannelli e på väg, och jag vill gärna få rätt på YPVS:en också!
Vad göra?
Enligt Yamaha-center så är den bla strypt i YPVS (öppnar ej helt).
Nu Plockade jag av avgasröret å kåpan till YPVS och märkte med spritpenna så att jag vet när den är helt öppen.
När jag vrider om tändningen så hörs YPVS-kontrollen/rengörningen (öppnar å stänger nån gång)
Och när hojen är på tomgång och upp till ca 6-7000rpm så är YPVS:en i maximalt öppet läge.
Men sedan över 6-7000rpm så börjar fanskapet att stänga! Den går alltså "på fel håll"!!
Den skall väl vara lite stängd på låg och mellanregistret och öppna fullt på dom höga varven för maximal effekt?
Vad som är ännu märkligare är att hojen är väldigt stark och dragvillig på låga varv/hög växel, inte alls som en typisk tvåtaktare som bara har toppkraft. Jag vet att den är strypt, men ett Giannelli e på väg, och jag vill gärna få rätt på YPVS:en också!
Vad göra?