Min YZF 1000R drar mycket olja?

RancidMan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Nässjö
Hoj
Thunderace 1000
Hmmm har fått något konstigt fel på min hoj ... Den har börjat dra olja av någon konstig anledning, hela förra åretfyllde jag inte på någon gång... Oljelampan började blinka till lite i uppförsbackar framåt slutet av året... Så jag började detta året med en service där jag själv såg att de slängde i ganska mycket olja... nu är det 120 mil sedan och lampan blinkar så fort jag varvar ut den lite... Mc'n läcker inte det har jag kollat, mina polare som "alltid" åker bakom säger att det inte ryker något men att det luktar lite olja ibland.

Vad kan det vara?

"till saken hör att jag inte kan meka det minsta"
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Yamahamotorer som börjar få några år på nacken drar olja. Så är det. Hur mycket drar den?!

Hur långt har den gått?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Även om du inte kan meka, kan du kanske kolla oljan emellanåt? Att åka runt med oljelampan blinkande ibland utan att göra nåt åt det verkar lite onödigt dumt. Det gör ju inte direkt att den drar mindre olja...

Om lampan nu lyser när du varvar är det också kanske läge att sluta varva och hälla i lite olja istället :7peta

Den motorn är känd för att kunna dra olja, men om du inte har nån koll på hur mycket är det svårt att säga om det är nåt allvarligt fel eller bara "normal" förbrukning. Allt under 1 liter/100 mil är OK. Inte bra kanske men kräver heller ingen omedelbar åtgärd...
 

RancidMan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Nässjö
Hoj
Thunderace 1000
hållundan skrev:
Yamahamotorer som börjar få några år på nacken drar olja. Så är det. Hur mycket drar den?!

Hur långt har den gått?

Den har gått 4500 mil. Jag fyllde upp säkert en halv liter för 120 mil sedan... sedan fyllde jag på någon dl till.
 

RancidMan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Nässjö
Hoj
Thunderace 1000
Jåke skrev:
Även om du inte kan meka, kan du kanske kolla oljan emellanåt? Att åka runt med oljelampan blinkande ibland utan att göra nåt åt det verkar lite onödigt dumt. Det gör ju inte direkt att den drar mindre olja...

Om lampan nu lyser när du varvar är det också kanske läge att sluta varva och hälla i lite olja istället :7peta

Den motorn är känd för att kunna dra olja, men om du inte har nån koll på hur mycket är det svårt att säga om det är nåt allvarligt fel eller bara "normal" förbrukning. Allt under 1 liter/100 mil är OK. Inte bra kanske men kräver heller ingen omedelbar åtgärd...

Ja jag har ju fyllt på olja, vid servicen fylldes ca en halv L olja på, sedan körde jag kanske 100 mil, efter det har jag fyllt på någon dl till. Å skulle jag sluta varva åker jag ju bara hoj jag vill köra!

Men det är så alltså att den kan dra så mycket?! jag har visseligen hört detta innan. På servicestället sa de också att den indikerar väldigt tidigt på T-acen mot andra motorcyklar.
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
Den ska ju inte börja dra olja över en natt. Men du kanske hade en delsyntetolja tidigare och bytte till en helsyntet? Det skulle kanske kunna ge en förklaring.
Tycker inte att förbrukningen låter katastrofal dock.
 

SJÖSSE

Inte bara vi som tar av oss "skinnet"!!!
Gick med
3 May 2005
Ort
Lilla London, söder om Peking
Hoj
ZX12R -00, RÖD,FIN & SNABB
Jag hade en Thunderace för många år sen som var nyservad när jag köpte den på firma, efter ca 100 mil började oljelampan blinka. Tänkte att det kunde varit sviter efter servicen så jag fyllde på 0,5L, men efter 50mil så började den igen :va , fyllde på, 50mil samma sak :va . Tog kontakt med firman jag köpt den hos som ej var Yamaha ÅF. Han kontaktade Yamaha sverige som sa att de tar ojla :confused: .

Då blev jag helt :galen , en hoj som är 2år gammal ska inte ta 1l/100mil tycker jag.

Tog kontakt med Yamaha Sverige, fick efter mycket bråk &gnäll prata med en kille som sa så här "Vi tar inga reklamationer om dom drar under 1L/100mil, hur mycket drar din?" :3freak
Det var bara att tacka för straffsparken & säga "Den tar 1,2L/100mil :rolleyes: " Då skrattade han & kom på att han hade försagt sig.

Lämnade in den på verkstan (Yamaha betala) 3st cylindrar var glasade, 1st cylinder var till och med blånad, tror att de honade cylindrarna för de sa att de hade fått sätta dit 1 storlek större kolvar.

Den blev bättre efter det men jag sålde den efter sommaren.

Aldrig mera en Skramlaha!
 

Dimp

SDK #3133
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Ducati 996 BiP
RancidMan skrev:
Hmmm har fått något konstigt fel på min hoj ... Den har börjat dra olja av någon konstig anledning, hela förra åretfyllde jag inte på någon gång... Oljelampan började blinka till lite i uppförsbackar framåt slutet av året... Så jag började detta året med en service där jag själv såg att de slängde i ganska mycket olja... nu är det 120 mil sedan och lampan blinkar så fort jag varvar ut den lite... Mc'n läcker inte det har jag kollat, mina polare som "alltid" åker bakom säger att det inte ryker något men att det luktar lite olja ibland.

Vad kan det vara?

"till saken hör att jag inte kan meka det minsta"


Så lite...?

En liter på hundra mil är ingen ovanlighet. Jag hade en för ett par år sedan som låg på det ungefär. Hade den inne hos firma som kollade upp den, men allt var som det skulle.

Felet åtgärdas genom omborrning/nya kolvringar och kostar en slant. Problemet finns/ kommer på så gott som alla dessa hojar runt 4000mil. Det finns artiklar på nätet som hävdar att motorn är inkörd för fegt, och därför är inte kolvringar/cyllar inslitna ordentligt vilket resulterar i hög oljeförbrukning när motorn blir äldre....

Det blir lite jobbaigt att åka på semester med en oljedunk påsurrad bak..
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
RancidMan skrev:
Den har gått 4500 mil. Jag fyllde upp säkert en halv liter för 120 mil sedan... sedan fyllde jag på någon dl till.
Det låter inte som några katastrofala mängder. Har en TRX och en TDM i garaget (samma motor fast 2 cylindrar) och TRX:en drog runt 8 dl på 100 mil innan vi bytte ventiltätningar/kolvringar och honade cylindrarna i vintras. Den mår bättre nu...

Det verkar som om inkörningsproceduren hos Yamaha är fel med tanke på vad som sagts om glasning och att väldigt många Genesis-motorer drar olja utan att ha nåt övrigt mekaniskt fel. Alternativ har de haft problem med materialval under 90-talet...
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Många med FZR eller Thunderace råkar ut för tat de börjar sörpla olja runt 4-6000 mil någonstans, då behövs ofta en omhoning av cyllar och nya kolvringar.

Personligen tycker jag en liter på hundra mil är rätt mycket, det gäller att passa sig så man inte kör ner nivån så motorn börjar ta skada.

Dock vet jag inte om thunderace har enbart nivåvarning så som R1, isf kan ju mycket små mängder saknas och ändå varnar den.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Biltemas MC-olja, Racing 15W-40 kostar 69.90 kr /L

Antar att den finns i varenda Retta numera :rolleyes:
 

MC Doktorn

Guest
Många äldre hoja drar olja så är det bara höga kolvhastigheter gör att grejerna sliter helt enkelt.
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Jo den nya driven med 0w och 5w oljor är nog inget vidare i dessa motorer direkt.
De kör stenhårt med sånna oljor på bilsidan och lovordar dem, de ska gå 3000 mil utan oljebyte osv, jag är tveksam.
 
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
RancidMan skrev:
Ja jag har ju fyllt på olja, vid servicen fylldes ca en halv L olja på, sedan körde jag kanske 100 mil, efter det har jag fyllt på någon dl till. Å skulle jag sluta varva åker jag ju bara hoj jag vill köra!

Men det är så alltså att den kan dra så mycket?! jag har visseligen hört detta innan. På servicestället sa de också att den indikerar väldigt tidigt på T-acen mot andra motorcyklar.


Va glad så länge det inte är Break even 1 l olja/1 l bensin....
Har haft 3 st "AS" och strax innan 3 000 mil börjar dom dra olja
(min erfarenhet alltså) sen blir det bara värre... Har hört av bekanta som
har en 5 000 milare att den drar bedrövligt mkt ! Om du letar här på
sphoj så vet jag att det fanns en tråd tidigare med bra tips vad du kunde
göra, självklart va ingen av dom gratis.... men oljan är inte heller gratis
+ orosmomentet ska det börja blinka TROTS att det va nyligen man fyllde på..
 

Smedis

The annoying thing...
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Storstan
Hoj
KTM 990 Adventure, 2008 edition
Tror också att de bytt olja vid service.
Vilken olja har du i hojen nu? (från service)

Jag servade min för 1000 mila i höstas och då böts oljan från Castrol GPS till R4.
Vilket också satte igång oljelampan efter ungefär 100 mil.
Vi pratar inte stora mängder men före den servicen drog den ingenting.

Tycker bara att det är bra. Lite olja får den väl dra.
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Smedis skrev:
Tror också att de bytt olja vid service.
Vilken olja har du i hojen nu? (från service)

Jag servade min för 1000 mila i höstas och då böts oljan från Castrol GPS till R4.
Vilket också satte igång oljelampan efter ungefär 100 mil.
Vi pratar inte stora mängder men före den servicen drog den ingenting.

Tycker bara att det är bra. Lite olja får den väl dra.

I ditt fall är det ju bytet av oljetyp som gjort alltihop, byter du tillbaka till den gamla typen av olja drar den säkert inget igen.
 

RancidMan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Nässjö
Hoj
Thunderace 1000
Tackar för alla tips!

Tänkte att jag skall fylla på en halvliter eller något, och sedan kolla hur lång tid det verkligen tar innan lampan tänds. Drar den för mycket har jag ju fått eventuella felkällor genom Era svar.

Skall kolla om det verkligen var samma olja som de servade med som jag slängde i och hade innan servicen.

Lämnar kanske in den för att byta ringarna...

tack för eran hjälp// Rancid
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
RancidMan skrev:
Hmmm har fått något konstigt fel på min hoj ... Den har börjat dra olja av någon konstig anledning, hela förra åretfyllde jag inte på någon gång... Oljelampan började blinka till lite i uppförsbackar framåt slutet av året... Så jag började detta året med en service där jag själv såg att de slängde i ganska mycket olja... nu är det 120 mil sedan och lampan blinkar så fort jag varvar ut den lite... Mc'n läcker inte det har jag kollat, mina polare som "alltid" åker bakom säger att det inte ryker något men att det luktar lite olja ibland.

Vad kan det vara?

"till saken hör att jag inte kan meka det minsta"

Inget onormalt, fyll på några dl och kör 100 mil till. Jag fyllde på min förra hoj, en fzr ca 1 liter i omgångar förra sommaren, då var även den renoverad i motorn, men börjar den dra 1 liter per 100 mil, då börjar en motorrenovering närma sig.

Sen är det så också om förra ägaren kört "snällare" än dig, så kan den dra mer olja pga ett hårdare körsätt.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top