Jag har i större delen av mitt liv snickrat och grejat i trä, men när det gäller att arbeta i metall är jag total novis.
Skulle här om dagen borra några 10 mm hål i 3 mm plåt. Hade inte tillgång till någon pelarborr så jag tog min handhållna borrmaskin och satte igång. Jag borrade hål i hål, dvs jag borrade först ett litet hål, sedan satte jag på ett större borr och borrade upp samma hål. Upprepade detta flera ggr. Men när jag satte på de större borren (8, 9, 10mm) så kunde jag bara borra en liten bit, sedan var det tvärstopp. Borrstålet blev plötsligt jätteslött. Förbrukade en hel hög med borr innan jag fick till hålen.
Så, vad gjorde jag för fel?
Min teori är att borrstålen blev för varma.
Borde jag ha ställt ner hastigheten då jag satte på de större borren?
Eller borde jag ha använt något kylmedel? (Vad?)
Eller är Julas/Biltemas borrsatser rena skräpet?
Upplys en okunnig!
Skulle här om dagen borra några 10 mm hål i 3 mm plåt. Hade inte tillgång till någon pelarborr så jag tog min handhållna borrmaskin och satte igång. Jag borrade hål i hål, dvs jag borrade först ett litet hål, sedan satte jag på ett större borr och borrade upp samma hål. Upprepade detta flera ggr. Men när jag satte på de större borren (8, 9, 10mm) så kunde jag bara borra en liten bit, sedan var det tvärstopp. Borrstålet blev plötsligt jätteslött. Förbrukade en hel hög med borr innan jag fick till hålen.
Så, vad gjorde jag för fel?
Min teori är att borrstålen blev för varma.
Borde jag ha ställt ner hastigheten då jag satte på de större borren?
Eller borde jag ha använt något kylmedel? (Vad?)
Eller är Julas/Biltemas borrsatser rena skräpet?
Upplys en okunnig!