Mina borr bara pajar

_JR_

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Ort
Örebro
Hoj
Honda Hornet 600 -99
Jag har i större delen av mitt liv snickrat och grejat i trä, men när det gäller att arbeta i metall är jag total novis.
Skulle här om dagen borra några 10 mm hål i 3 mm plåt. Hade inte tillgång till någon pelarborr så jag tog min handhållna borrmaskin och satte igång. Jag borrade hål i hål, dvs jag borrade först ett litet hål, sedan satte jag på ett större borr och borrade upp samma hål. Upprepade detta flera ggr. Men när jag satte på de större borren (8, 9, 10mm) så kunde jag bara borra en liten bit, sedan var det tvärstopp. Borrstålet blev plötsligt jätteslött. Förbrukade en hel hög med borr innan jag fick till hålen.

Så, vad gjorde jag för fel?
Min teori är att borrstålen blev för varma.
Borde jag ha ställt ner hastigheten då jag satte på de större borren?
Eller borde jag ha använt något kylmedel? (Vad?)
Eller är Julas/Biltemas borrsatser rena skräpet?

Upplys en okunnig!
 

moddlaren

Guest
man får vad man betalar :rolleyes:

man skall ha så mycket press på borret/fräsen så att värmen aldrig stannar i skäret utan stannar i spånorna då försvinner värmen och skärpan på skäret håller bra mycket längre.
Sedan är nog aldrig lite skärvätska fel heller, fungerar skapligt för dom flesta med lite flytande tvål i vatten som en billig snabb katastrof bråttom skärvätska.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Du sa det ganska bra själv.
Inte max hastighet
Antagligen trycka mer än du gjort.
Kyla med, vatten, tsprit, olja, fett, spott , ja vad som helst är nästan bättre än inget
Julas borr funkar till de lättaste jobben nån gång men det är inte riktigt toppnotch....
Dock med ovanstående så borde du kunna få till det
 

Scatman.

Dalmas
Gick med
1 Jan 2013
Ort
Grektorp
Hoj
BMW
Ett vanligt problem vid handborrning är att de yttre ändarna på skären bryts av när man går igenom materialet, kolla noga på borren hur den ser ut just där, är ytterkanterna fördärvade får man de symtom du beskriver.
 

Borken

Bönhasare
Gick med
16 Nov 2006
Ort
Falkenberg
Hoj
-04 Ducati Monster 620 S ie, Yamaha XT 250 -88, Kawasaki Z750
Snål?
Att inte slipa upp borr måste väl snarare tyda på att man inte fattat nått...
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Eller inte kan slipa upp dom... Har slipat många borr innan jag lärde mig tekninken.
 

Borken

Bönhasare
Gick med
16 Nov 2006
Ort
Falkenberg
Hoj
-04 Ducati Monster 620 S ie, Yamaha XT 250 -88, Kawasaki Z750
På ett 10 mm borr brukar det finnas 10 cm att träna på :p
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Ju större borr - ju lägre hastighet. När du borrar upp så lite åt gången så har jag upplevt det som om borren fastnar i graderna mycket lättare, när man nästan är helt igenom. Testa att köra 5mm och sedan direkt på 10 tex. Använd med fördel skärolja, som du använder en gammal blomspruta eller något liknande för att spruta på.

Att slipa snabbstålsborr är bra, att slipa härdade borr är inte lika bra, man förstör härdningen vilket lätt kan göra dem spröda. Har varit med om 13mm borr som flugit i delar pga just detta. Toppen på den that is, hela borren exploderade inte om någon nu vill missuppfatta.
 
Last edited:

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Suzuki DR650 -97
Jag har inte letat men på internet finns det säkert tabeller för vilket varvtal du ska använda för vilket borr.
Men generellt kan man säga ju större borr ju lägre varvtal
HSS-borr ska man ha en skärhastighet på ca 15m/minut.
Det ger om jag räknade rätt så ska ett varvtal på 477 varv i minuten för 10mm-borr
och 955 varv i minuten för 5mm borr.

Rätta mig gärna om jag har fel det var ett tag sen jag lärde mig detta.
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
:glömdet Tankevurpa AB. Skyller på att jag är nyvaken.

Härdade borr i lite häftigare stål ska det ju förstås vara.

Ni skriver ju inte emot varandra... du skriver att man kan slipa snabbstål men inte härdade. Borken inflikar att HSS är snabbstål... ni har ju båda rätt. Vad det skulle vara för tankevurpa förstår jag inte?
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
10mm hål räcker med att borra en gång, det behöver du inte massa olika dimensioner för då den oftast lättare hugger fast. Sen använder du nån form av skärolja och borrar lite lagom fort så är problemet löst.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Harald Nyborg säljer detta borrset http://www.harald-nyborg.se/metallborrset-170-delar-hss.html . Kvaliteten är förvånandsvärt bra i förhållande till priset och du kan slänga ett borr när det börjar bli sunkigt. I övrigt så är fel hastighet den stora borrdödaren, kör du handhållet så känner du när du kör med rätt hastighet helt plötsligt börjar borret avverka betydligt bättre. Skärvätska är iof bra men för en 3mm plåt så skall det inte behövas, du är igenom innan det är för varmt i materialet om det nu inte var überhårt rostrfritt du borrade i.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Om du handborrar får du problem om du tar bort för lite material vid varje borrning.

Tänk dig att du sitter på spetsen av borret.
Om du kör med borr på varje hel mm (3-4-5-6-7-8 osv) så blir det bara 0,5mm som ska bort på varje sida av hålet.
Det är bara den allra yttersta delen av spetsen som skär i det fallet.

Ett tvåskärigt borr (det normala) centrerar inte så bra så det kommer att kasta och ha sig, ena sekunden skär ena sidan 1 mm och den andra 0mm, sekunden efter är det tvärtom.
Chockbelastningar på skären med andra ord, en bra borr skär som i smör vilket leder till att borren kommer att mata sig ner för fort, ungefär på samma sätt som det blir när borret precis går igenom materialet.
Hugger och kastar, inte bra alls.


Efter förborrning (5mm) får du vid slutborrning (10mm) en situation där du tar bort 2,5mm material på varje sida = du får en fin "tratt" som borret går ner i = det håller sig centrerat lättare.


Om jag borrar 10 mm i så klent material som 3 mm skulle jag göra så här:
Förborrning = 5 mm.
Slutborrning = 10 mm


Går man upp mot 8-10mm materialtjocklek skulle jag nog köra 4-7-10mm.
Men oftast förborrar jag runt 5-6mm, beror lite på vilket borr som är skarpast just då.
Men aldrig ha mindre än 2mm skillnad mellan förborrning och slutborrning, då hugger det bara. Bättre med steg på 3-5mm.


Smörja:
Aluminium smörjs med T-sprit
Stål smörjs med sågkedjeolja (till motorsåg)

Borrslip:
I övrigt säljer Lidl ibland en billig borrslip som funkar riktigt bra.
Jula verkar ha något liknande men den har jag aldrig testat.
http://www.jula.se/borrslip-251056



Men det är bara mitt tyckande baserat på 30 års hemmamekande, alla blir som vanligt saliga på sin tro. :)

/B
 

Borken

Bönhasare
Gick med
16 Nov 2006
Ort
Falkenberg
Hoj
-04 Ducati Monster 620 S ie, Yamaha XT 250 -88, Kawasaki Z750
Ni skriver ju inte emot varandra... du skriver att man kan slipa snabbstål men inte härdade. Borken inflikar att HSS är snabbstål... ni har ju båda rätt. Vad det skulle vara för tankevurpa förstår jag inte?

Jag tror nog att alla HSS borr är härdade.

enrosabil syftade nog på gamla kolstålsborr som blir jävligt spröda om man härdar dom på fel sätt, undrar om inte en del skräpborr från typ kina också är i kolstål?
Har man dragit ur härdningen ur dylika borr så är det bara att slänga om man inte kan slipa och härda om dom.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jag brukar "gasa" upp min billighetsborrmaskin och släppa på en gång, vid varje "uppgasning" trycker jag lite extra hårt, ska nästan gör ont i händerna. bra smörjning och borrar, biltemas dyrare är faktiskt helt ok.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top