Mina risers sitter som berget.

danielenervald

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2012
Hoj
Drag Star 1100 Bobber
Håller på med ett bobber projekt och tänkte slänga på ett nytt par risers. Problemet är att de originalrisets sitter benhårt. Har läst att folk fått lös dom med olja(?) hur använder jag olja för att få bort dom? Någon annan som haft liknande problem och lyckats kanske? Tacksam för tips.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Är det skruvarna som sitter benhårt eller hur menar du? sitter delarna fast även efter att du lossat skruvarna? Testat att knacka försiktigt? Kan ju ha oxiderat fast, testa att spraya lite 5-56 i skarven och se om det går att banka loss försiktigt.

danielenervald

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2012
Hoj
Drag Star 1100 Bobber
IMG_0573.jpgVad jag har lyckats utläsa av den icke-detaljerade manualen så ska de gamla original riserna bara gå att dras rakt upp/ut ur kronan efter att muttern undertill tagits av. Men dom rör sig inte äns efter att dom dragits i fastmonterad i ett skruvstäd.
Jag bara hoppas att dom inte limmats på plats i fabriken. 5-56 brukar generellt lösa det mesta kanske ska testa det?!

Jag vet egentligen inte hur skruvarna ser ut äns en gång inne i kronan.

Last edited:

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Funkar inte det är det blåslampa som gäller, har du lagt den i ett skuvstycket o försökt knacka ut dom?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det kan vara så att det bildats lite oxid mellan gaffelkronan och risers och det är därför det kärvat fast, då är det 5-56 eller värme och en del våld som är lösningen. Eller så är det gummiupphängningen som klämmer fast delarna, då kan det räcka med enbart lite tid för att få gummit att vilja återgå till sin ursprungliga form när det inte längre har tryck på sig. Eller så är det något som vibrerat bort för en tidigare ägare så denne har lytt ett råd från en kompis och dränkt prylarna med Loctite, men det skulle synas och då hade säkert skruvarna suttit med det också.

Som någon sa, spraya på ordentligt med 5-56 och låt det stå ett tag. Ta sedan ett järnrör som du sätter fast i ena risern och försök bända lite försiktigt med det. Funkar inte det får du testa värme.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping