mina underarmar dör när jag kör crossbana

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Jag hade samma problem men stretcha så fort du får lite tid över, det hjälper en del för har du tränat på gym har du garanterat stretchat för lite.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
hellla skrev:
2346624 Jag var på ett litet träningsläger förra veckan där sa instruktören att man skulle ha hakan över fågelpinnen så jag antar att det är bra. :D

jag står alltid bakåtlutad för att det känns som att det är lättare att belasta benen då istället för armarna. hmmm... känns svårt att hänga framåt utan att belasta armarna.
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
bmwjohan skrev:
2347836 jag står alltid bakåtlutad för att det känns som att det är lättare att belasta benen då istället för armarna. hmmm... känns svårt att hänga framåt utan att belasta armarna.
Svårt att inte bli trött i armarna när du gasar och samtidigt står bakåt.
Stå framåt och gasa så tar du upp accelerationen i benen.
Gå bak mycket när du bromsar så kan du bromsa mycket hårdare plus att du slipper ta upp kraften i armarna.
Du slipper bli trött, bra va?
 

AndersK

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2004
Ort
STHLM
Hoj
KTM 250 EXC-F
bmwjohan skrev:
2338071 jag har inte en aning om hur man gör detta. jag är skitdåligt på att ställa in stötdämapre och fjädring. jag tror att den är ganska hård men jag måste nog ha den så för jag äääääääääälskar att hoppa. det är prio ett för mig.

Det var ett fasligt tjat om att man måste vara superman vältränad för att undvika pump, jag är en grymt otränad kontrosråtta, jag kan köra utan att få underarmspump. Min fjädring är rätt inställd, om jag kör med för "hård" fjädring får jag underarmspump. Ska du hoppa stora hopp och får problem med genomslag så är det ändå inte returen som är ditt problem. Be någon som kan hjälpa dig att ställa in fjädringen för din vikt/körstil alternativt bara testa att minska returdämpen några klick.

Jag kan garantera att det kommer bli bättre iaf. Alternativt så kan du ju träna styrka och kondition varje dag i ett år, eller köpa en ny hoj eller vad vet jag men prova att STÄLL IN FJÄDRINGEN FÖRST! :D

/Anders
 
Last edited:

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
AndersK skrev:
2350332 Det var ett fasligt tjat om att man måste vara superman vältränad för att undvika pump, jag är en grymt otränad kontrosråtta, jag kan köra utan att få underarmspump. Min fjädring är rätt inställd, om jag kör med för "hård" fjädring får jag underarmspump. Ska du hoppa stora hopp och får problem med genomslag så är det ändå inte returen som är ditt problem. Be någon som kan hjälpa dig att ställa in fjädringen för din vikt/körstil alternativt bara testa att minska returdämpen några klick.

Jag kan garantera att det kommer bli bättre iaf. Alternativt så kan du ju träna styrka och kondition varje dag i ett år, eller köpa en ny hoj eller vad vet jag men prova att STÄLL IN FJÄDRINGEN FÖRST! :D

/Anders
Ja eller köra mer hoj, det handlar om 90% teknik och 10% konditon.
kolla på alla gamla lönnfeta crossåkare, dom kanske blir trötta men får sellan armpump. Åk mer och ta dig till et träningsläger så någon får säga åt dig vad du gör fel. Blir man rädd håller man ofta för hårt i styret, har man dålig balans = samma problem.
Sådetså.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
AndersK skrev:
2350332

Jag kan garantera att det kommer bli bättre iaf. Alternativt så kan du ju träna styrka och kondition varje dag i ett år, eller köpa en ny hoj eller vad vet jag men prova att STÄLL IN FJÄDRINGEN FÖRST! :D

/Anders

jag ska köra på bana nu på söndag igen, då ska jag fråga någon gammal räv på banan hur jag ställer in fjädringen. det borde dom ha tid med för dom flesta på crossbanan står oftast bara och hänger på parkeringen...
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
jag tror det även kan bero på styreshöjden på din hoj. jag kan köra jättelänge med min utan att känna av det i underarmarna.. men när jag provade polarens som har höjt styre så kände jag av det direkt. mao kolla hur ditt styre är vridet/höjden på det:tummenupp
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Myckt troligt att du har dina grepp, broms och koppling pekar neråt. Det gör att du inte får stöd av underarmsbenet mot styret utan måste hålla i dig med hjälp av underarmarna vid bromsning.

Detta är ett mycket vanligt fel från sporthojsåkare som börjar köra cross.

Greppen ska nästan stå rakt ut. Alltså paralella med marken för att det ska blir bra. Svårt att förklara men kolla in hur som snabb killarna har sina.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
DwD skrev:
2350596 jag tror det även kan bero på styreshöjden på din hoj. jag kan köra jättelänge med min utan att känna av det i underarmarna.. men när jag provade polarens som har höjt styre så kände jag av det direkt. mao kolla hur ditt styre är vridet/höjden på det:tummenupp

min styre är högre än orginal.

Stoffy skrev:
2350903 Myckt troligt att du har dina grepp, broms och koppling pekar neråt. Det gör att du inte får stöd av underarmsbenet mot styret utan måste hålla i dig med hjälp av underarmarna vid bromsning.

Detta är ett mycket vanligt fel från sporthojsåkare som börjar köra cross.

Greppen ska nästan stå rakt ut. Alltså paralella med marken för att det ska blir bra. Svårt att förklara men kolla in hur som snabb killarna har sina.

mina pekar nedåt! får ta och ändra inställningarna på mitt styre lite inför helgens körning
 
Last edited:

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
bmwjohan skrev:
2350908 min styre är högre än orginal.



mina pekar nedåt! får ta och ändra inställningarna på mitt styre lite inför helgens körning
Skönt då löste du det ;)
Meddela gärna om du märkte någon skillnad.
Är du lite längre så är det helt klart bättre med ett högre styre. Många kortare åkare höjer oxå sina styren speciellt i motarden. Då snackar vi om förare under 170cm. Typ Boris C.

Så jag tror knappast att styret påverkar dig negativt.
 
Last edited:
Nyheter
GASGAS presenterar nya EC125

Nya GASGAS EC 125 har sitt ...

Automatisk växellåda tillval hos Yamahas motorcyklar

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Moto Guzzi 2024

Från 12 till 15 september 2...

Yamaha lanserar ny automatisk växellåda

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

Top