Mini GP, atikel i DN: ”Jag vill köra som Rossi”

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
LÄNK

SL.jpg

Södertälje.
Minimoto och MiniGP är roadracing i miniatyrformat. Sporten handlar mycket om fart, teknik och täta race. För 12-årige Sebastian Losciale är den första steget på vägen mot drömmen: att en gång få tävla i VM-serien i roadracing.

På söndagen kördes den sjätte och sista deltävlingen i Riksmästerska*pet på Tuvängen Ring i Södertälje.

Avslutningen satte förarnas skicklighet på prov. Det strilande regnet gjorde banan blöt och hal och i standardklasserna var inte regndäck tillåtna. Sebastian Losciale från hemmaklubben Södertälje kart racing club tävlade i två klasser (100 cc och 50 cc) och fick köra både med och utan regndäck.
Annons:

– Jag tyckte inte det var speciellt svårt.

Sebastian är 12 år och och brinner för MiniGP. Han har redan en egen hemsida och ett smeknamn som förare ”Il riverito”, ”Den vördade” på italienska. Orsaken? Familjens ursprung är italienskt och namnet Sebastian betyder ”Vördad”.

Tillsammans med pappa Adrian åker han runt om i Sverige och tävlar på helgerna.

Varför valde han då att satsa på just den här sporten?

– Spänningen, farten och kompisarna. Det är kul helt enkelt, säger Sebastian.

Är det farligt?

– Nej, inte alls. Det värsta som hänt mig är att jag stukat foten. Vi har massor av skydd: hjälm, skor, handskar och skinnställ, förklarar Sebastian.

Hur mycket satsar du?

– Jag vill gå så långt som möjligt, men man måste ha talangen för att lyckas, säger Sebastian.

Håller du på med andra sporter?

– Jag kör lite thaiboxning. Men det är mest för att hålla mig i form och jag har blivit starkare sedan jag började.

Som så många andra ungdomar har även Sebastian en förebild. Sebasians heter Valentino Rossi, italienaren som vunnit VM nio gånger och som själv började med Minimoto.

– Han är något som ingen annan kan bli. Han är äldst, har flest VM-titlar och vinster. Han verkar vara juste och så. Jag hoppas få se honom tävla i verkligheten någon gång, säger Sebastian som i årets Riksmästerskap slutade tvåa i sina klasser.

Men redan nu blickar han fram mot nästa säsong.

– Vi planerar att åka till Tyskland och tävla.

Pappa Adrian är banansvarig, manager, mekaniker. Han säger skämtsamt:

– Man äter och skiter racing när man håller på med det här. Men det är fantastiskt roligt. Sebastian trivs verkligen. Vi har provat med många andra sporter. Men det här var hans grej, säger Adrian Losciale.

Sebastian var inte yngst i tävlingen. De fanns nioåringar som åkte på de minsta hojarna.
Uppåt finns ingen åldersgräns.

DN-sporten träffade Lennart Skoog, 54, från Stockholm i depån.

– Jag har alltid haft ett stort intresse för motorcyklar, men har aldrig tävlat. Nu har jag på ålderns höst tagit chansen. Det är fantastiskt roligt, säger han.

:yoparty

/e

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Jag tror att jag också vill det.... uppleva känslorna i detta speedade tempo som Moto GP är. Men en del i mig säger tat lugnt lille gubbe, ramlar du utav hojen..... reser du dig inte igen....... :brinnerup

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
politikerna vill ju döda all racing i Sverige - All nyrekrytering är välkommen.

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Sebbe är en vass snubbe !

2iu29o4.jpg

1zogvnm.jpg

2ql9z01.jpg

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Politikerna? Hur tänker du då?

Jo jag tänker att utomlands är motorsport väldigt populärt, men här i svedala får man vara glad om det visas 5 minuter racing på svensk tv. Fem minuter, jag menar 30 sekunder såklart.

Och jag tänker då på att man försöker kväva motorsport rent politiskt, rätt eller fel ?

sedan naturligtvis har vi ju massvis med kanaler som sänder motorsport ändå som tur är Viasat motor exempelvis

Men jag tänker alltså på hur mycket tid det visas helt ointressanta sporter som fotboll och ishockey i svensk tv jämfört med hur mycket motorsport det visas i svensk tv

Det var så jag tänkte

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jo jag tänker att utomlands är motorsport väldigt populärt, men här i svedala får man vara glad om det visas 5 minuter racing på svensk tv. Fem minuter, jag menar 30 sekunder såklart.

Och jag tänker då på att man försöker kväva motorsport rent politiskt, rätt eller fel ?

sedan naturligtvis har vi ju massvis med kanaler som sänder motorsport ändå som tur är Viasat motor exempelvis

Men jag tänker alltså på hur mycket tid det visas helt ointressanta sporter som fotboll och ishockey i svensk tv jämfört med hur mycket motorsport det visas i svensk tv

Det var så jag tänkte

Jo... men inte visas det lite sport på SVT för att politikerna säger så? Var finns det politiska beslutet? Motorsport får väl ungefär den uppmärksamhet den förtjänar; speedway går ju en hel del folk och tittar på, och det visas ju också på TV. RR tittar ingen på och det visar inte heller. Och att det visas mycket fotboll är väl inte så konstigt heller, VÄLDIGT många är ju märkligt nog ganska intresserade!

När var du senast och såg RR-SM på Falkenbergsbanan?

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
I maj 2012

Jag har en motorintresserad chef så jag får biljetter till både bil och mc. 2008 eller 2009 kommer jag speciellt ihåg då var det Vip-LOUNGE med Fredrik Larsson och middag och hela skiten. Den gången var det De-Walt som betalade kalaset. Inte konstigt att de har råd med sånt när en sticksåg kostar 6 500 kr.

SEN - JAG säger att man vill kväva motorintresset i Sverige med politiska medel, DU säger att det INTE är så - FINE....................Och där avslutar jag denna diskussion.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin