Miniblinker går för fort! Vilket motstånd?

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Igår så fick jag en mindre uppenbarelse... Mitt blinkersrelä har funkat dåligt under en längre tid, och ett originalrelä kostade 390:- så jag funderade på andra lösningar.

B*ltema to the rescue... Ok, jag vet, B*ltema är inte kallat B*l-buttricks utan anledning -men i det här fallet var de :tummenupp .

Jag köpte ett av deras universalreläer och utan att ändra en enda pryl så funkade det rakt av.

Anledningen till att jag postar det i den här tråden är att jag undersökte reläet lite innan jag slängde dit det, bara för att kolla om blinkersena skulle blinka i någon rimlig frekvens. Så jag gör en enkel uppkoppling med en vanlig 15W lampa. Blinkar lagom fort. Kopplar sedan en till 15W lampa i serie... ...och... ...den blinkar med samma frekvens. Öppnar upp reläet och kollar vad som finns inuti, och där finns relä, kondningar samt en transistor. Hur som helst så verkar det som att reläet kan justera in sig självt under olika förutsättningar (förmodligen inom gränser).

Nåväl; slutsatserna jag drar är:

1) 40:- är väldigt mycket billigare än 390:-
2) Jag slipper mixtra för att slippa snabbt blinkande blinkers

I B*ltemakatalogen så finns det "kretsscheman", så man ser hur man ska koppla in eländet. I mitt fall hade jag ett relä med enbart 2 kontakter, men jag kunde använda en med 3 (där den 3:e kontakten egentligen ska kopplas till indikatorlampa -detta behövde dock inte jag då blinkers & indikatorlampa ligger i på samma ledare).

Hur som helst, mitt tips är att kolla om du inte bara kan ersätta eländet med en sådant relä och därmed slippa allt elände.

/J

MrCrone

"Bonnie är en slags hund"
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
En väldigt gul R1 med väldigt svarta flames,neon och strob ;)
Bra tipps!

Var själv precis på ELFA och handla motstånd på 10ohm. 2 stycken för 54 kr :tummenupp

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Brumm brumm
RG500-Johannes skrev:
Igår så fick jag en mindre uppenbarelse... Mitt blinkersrelä har funkat dåligt under en längre tid, och ett originalrelä kostade 390:- så jag funderade på andra lösningar.

B*ltema to the rescue... Ok, jag vet, B*ltema är inte kallat B*l-buttricks utan anledning -men i det här fallet var de :tummenupp .

Jag köpte ett av deras universalreläer och utan att ändra en enda pryl så funkade det rakt av.

Anledningen till att jag postar det i den här tråden är att jag undersökte reläet lite innan jag slängde dit det, bara för att kolla om blinkersena skulle blinka i någon rimlig frekvens. Så jag gör en enkel uppkoppling med en vanlig 15W lampa. Blinkar lagom fort. Kopplar sedan en till 15W lampa i serie... ...och... ...den blinkar med samma frekvens. Öppnar upp reläet och kollar vad som finns inuti, och där finns relä, kondningar samt en transistor. Hur som helst så verkar det som att reläet kan justera in sig självt under olika förutsättningar (förmodligen inom gränser).

Nåväl; slutsatserna jag drar är:

1) 40:- är väldigt mycket billigare än 390:-
2) Jag slipper mixtra för att slippa snabbt blinkande blinkers

I B*ltemakatalogen så finns det "kretsscheman", så man ser hur man ska koppla in eländet. I mitt fall hade jag ett relä med enbart 2 kontakter, men jag kunde använda en med 3 (där den 3:e kontakten egentligen ska kopplas till indikatorlampa -detta behövde dock inte jag då blinkers & indikatorlampa ligger i på samma ledare).

Hur som helst, mitt tips är att kolla om du inte bara kan ersätta eländet med en sådant relä och därmed slippa allt elände.

/J

Skramla fram ett artikel nummer åt mig!

//Fredda

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
coolt.. får åka på biltema och handla relä då.. mitt relä på KDX'en har lagt av.. kom på att reläet från brorsans Sym Jet 50 passade rakt av och tänkte skafa ett sånt men om Biltema har för 40 spänn så klart jeg köper det..

Funker Vogt

Blackbird wannabe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW 650 + Yamaha XJ550 *host*
Jag har en Bmw 650 98 års modell. Har köpt miniblinkers på 21 watt styck till den.

Orginalblinkerserna var på 10 watt styck.

Blinkerrelät som satt i orginal får spel när jag kopplar in miniblinkerserna, så jag köpte ett universal-blinkrelä från biltema (artikelnummer 42-142) och skruvade dit. Nu vägrar blinkerserna att fungera över huvud taget. Inte ett ljud från relät heller.

Relät har tre kontakter under sig, det står (från vänster till höger) 31, 49a och 49 på den. Orginalrelät som satt i hade endast två kontakter.

Vilken av kontakterna skall ej användas? Någon som vet? Har provat alla möjliga kombinationer men blinkerserna är heldöda. :(

Någon som har skruvat dit ett dylikt relä och har tips? Tack på förhand, jag är helt lost. :confused:

ebloi

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2006
Hoj
Buell XB9R & KX250
Funker Vogt skrev:
856238 Jag har en Bmw 650 98 års modell. Har köpt miniblinkers på 21 watt styck till den.

Orginalblinkerserna var på 10 watt styck.

Blinkerrelät som satt i orginal får spel när jag kopplar in miniblinkerserna, så jag köpte ett universal-blinkrelä från biltema (artikelnummer 42-142) och skruvade dit. Nu vägrar blinkerserna att fungera över huvud taget. Inte ett ljud från relät heller.

Relät har tre kontakter under sig, det står (från vänster till höger) 31, 49a och 49 på den. Orginalrelät som satt i hade endast två kontakter.

Vilken av kontakterna skall ej användas? Någon som vet? Har provat alla möjliga kombinationer men blinkerserna är heldöda. :(

Någon som har skruvat dit ett dylikt relä och har tips? Tack på förhand, jag är helt lost. :confused:

Jag har samma problem på min buell... Är oxå lost?
Men hos mig slutade även bromsljuset att funka...
Det enda jag akn tänka mig att det kan va är nån jä*la
jord som glappar...(förutom säkringarna förstås)

Någonb som har någon klok idé??

//E

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept