Miniblinkers (has sökt)

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Försökte hjälpa polaren att montera miniblinkers på hans hoj idag, men vi stötte på lite problem.
Först monterade vi ett par bak. Allt funka perfekt.
Sen monterade vi fram. Ena sidan blinkade för fort, andra sidan blinkade bara den bakre.
Sen gick en säkring som vi bytte.
Så vi bytte tillbaka till org fram men då ville inte den ena bak vara med längre.
Sen gav vi upp och satte tillbaka org bak med.
Jag vet att man måste montera motstånd, men kan vi ha bränt lampan i miniblinkersen? Dom var splitter nya... :va
Eller blinkar det bara för fort om man kör utan motstånd?

peson78

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSX-R 1000
klotter skrev:
2052654 Försökte hjälpa polaren att montera miniblinkers på hans hoj idag, men vi stötte på lite problem.
Sen monterade vi fram. Ena sidan blinkade för fort, andra sidan blinkade bara den bakre.
Så vi bytte tillbaka till org fram men då ville inte den ena bak vara med längre.
Jag vet att man måste montera motstånd, men kan vi ha bränt lampan i miniblinkersen? Dom var splitter nya... :va

Vad var det för blinkers ni satte dit, själv så monterade jag diodblinkers idag, hade med problemet att det blinka för fort, tills jag satte dit 2 motstånd

Sen så funka det proffs =)

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Hoj
Jag ska ha en RSV
klotter skrev:
2052654 Försökte hjälpa polaren att montera miniblinkers på hans hoj idag, men vi stötte på lite problem.

Det ligger en sticky om miniblinkers i Tekniforumet... där kan du säkert få en del ideér. Att det blinkar för fort är ju hojens sätt att säga att någonting är fel... kan alltså ske med originalblinkers om en av dem bränt t.ex. så det är mkt troligt att så var fallet.

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Kolla att du fått polariteten rätt också. På en del miniblinkers är ena polen på lampan förbunden med bulten som blinkersen monteras med. Den tåten måste givetvis vara minus då, annars blir det kortslutning mot jord och säkringen brinner (som det hände för er).
Byt plats på sladdarna och det skall funka :)

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Jag läste igenom hela stickyn igår innan jag postade.
Org blinkers är på 10w
Miniblinkersen är på 6w
Båda 12v
Jag räknade och fick fram att jag skulle ha ett motstånd på 36ohm.
Jag skall altså sätta ett motstånd vid varje blinkers...

Men hur i hela friden får jag upp glaset för att byta lampa då? :confused:
http://hem.bredband.net/japsturbo/P4020017.JPG
Edit: Hur kollar jag om den är bränd?

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
zopilote skrev:
2053007 Kolla att du fått polariteten rätt också. På en del miniblinkers är ena polen på lampan förbunden med bulten som blinkersen monteras med. Den tåten måste givetvis vara minus då, annars blir det kortslutning mot jord och säkringen brinner (som det hände för er).
Byt plats på sladdarna och det skall funka :)

trådskaparen bör läsa detta inlägg:D jag hade också världens problem med detta.....

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=109482

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Nu har jag kollat motståndet på blinkersen. två gav 2.1 en 1.8 och den trasiga 0.2
Men om en lampa är sönder borde väl motståndet bli 0 :va
Jag prövade med en lampa som jag visste va sönder och då va motståndet 0
Är det någon som vet hur man öppnar glaset så man kan byta lampa, om det över huvud taget går, annars åker jag och byter dem. :huvet
http://hem.bredband.net/japsturbo/ohm.JPG

Emil_in_hifi

Do you, do you dig destruction?
Gick med
5 Nov 2004
Hoj
ingen alls just nu....
klotter skrev:
2056515 Nu har jag kollat motståndet på blinkersen. två gav 2.1 en 1.8 och den trasiga 0.2
Jag prövade med en lampa som jag visste va sönder och då va motståndet 0
Är det någon som vet hur man öppnar glaset så man kan byta lampa, om det över huvud taget går, annars åker jag och byter dem. :huvet
http://hem.bredband.net/japsturbo/ohm.JPG

Om lampan är sönder bör den visa "oändligt" eller jättestort eller va fan man säger. Om lampan visar noll är nåt knas...

krille1

Man lever bara en gång !!!!!!!
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
suzuki GSX-R 750-04
klotter skrev:

skit i motstånden det är fräckt om det blinkar snabbt
godkännt är 90 blink/min + - 20 blink

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
klotter skrev:
2056515 Nu har jag kollat motståndet på blinkersen. två gav 2.1 en 1.8 och den trasiga 0.2
Du kan inte motståndsmäta en LED-blinkare. Resistansen varierar med pålagd ström nämligen...
Dessutom får du nog olika resultat beroende på hur du kopplar mätsladdarna.
LED = lys-DIODER !

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Det är glödlampor i mina blinkers...
Om mätaren visar 0 betyder det att ingen ström går genom lampan dvs den är trasig. Min lampa är trasig men det går ändå ström igenom. :confused:
Någon som vet hur man öppnar glaset?

Christopher.P

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2006
Hoj
LETAR!
Jag moterade med dit miniblinkers i helgen och allt funkade perfekt till sista bakblinkersen som jag kopplade in. den blinkade till sen va den sten död. och då började samma sida fram blinka för fort. SÅ testade ja o koppla in en annan blinkers o då blinkade framblinkersen "rätt" igen. Så antagligen brände du blinkersen eller liknande. jag åkte iaf på att byta och nu funkar d kanon igen.

:tummenupp

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
klotter skrev:
2057893 Det är glödlampor i mina blinkers...
Om mätaren visar 0 betyder det att ingen ström går genom lampan dvs den är trasig. Min lampa är trasig men det går ändå ström igenom. :confused:
Ok, jag missade att det var glödljus... :Bugar
Men, jag ger mig inte. Det kan vara olika resistans i lampan ber på om den lyser eller inte. Startströmmen vid tändning av glödlampa är ca 4-8ggr driftströmmen = då lampan tar den effekt den är stämplad med.

streetfighter1

För******
Gick med
14 Sep 2003
Hoj
Fighter Honda CBR900 -96/-97, Huskvarna 258
Öppna glaset.

Jag har haft sådana billiga miniblinkers på en hoj. Inga högkvalitetsprylar direkt.
Ta en liten spåskruvmejsel och bänd upp glaset försiktigt i ena änden. Om jag minns rätt så är det glasänden mot "blinkersfoten".

klotter skrev:
2057893 Det är glödlampor i mina blinkers...

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
På sista bilden är glaset dessutom i princip loss på insidan, lossnar nog bara man skakar lite :hihi
(har också dylika tingestar)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...