Minicross...hjälp!

Goiting

Det är mycket man vill som man inte får.
Gick med
18 Mar 2005
Ort
Hindås med Blitzen
Hoj
CBR 600f -89
Hoppas det är rätt forum annars ber jag om ursäkt.

Tänkte köpa en minicross till min son på snart 5år :Rockbanan
Har kollat lite och kom in på Birka Import.Dom säljer en 49cc för 2600:- vilket jag tycker låter väldigt billigt jämnfört med andra ställen jag kollat, te x begagnat på Blocket osv.
Är det någon som har någon erfarenhet av köp från Birka Import och deras kvalité på crossarna?
Jag är tacksam för alla råd och tips inför köpet då det är ögonstenen som skall ge sig ut på två hjul.

Tack på förhand... :)
 

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Det är den lilla etriga tvåtakts motorn med dragstart som jag tycker verkar skit, köp istället en liten fiddy med hondas z50 fyrtaktare...
 

Goiting

Det är mycket man vill som man inte får.
Gick med
18 Mar 2005
Ort
Hindås med Blitzen
Hoj
CBR 600f -89
Adde-Gbg skrev:
Det är den lilla etriga tvåtakts motorn med dragstart som jag tycker verkar skit, köp istället en liten fiddy med hondas z50 fyrtaktare...

Hur letar jag upp en sån? När jag söker på Fiddy dyker allt möjligt upp.. :confused: Tycker det är rena djungeln att försöka få klart för sig vad som är bra grejer eller inte på internet.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Just Birka import har jag aldrig gjort affärer med,men att slå en sökning på företagsnamnet här på forumet skadar inte :7peta


Pitpro är väl top of the line har jag förståt,dock syns det också på priset.
 

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
En Pitpro är ingenting för en femåring, för hög och manuell.


Kan verka frestande att köpa en kines hoj, men ska du ha kvalitét satsa på något av de japanska alternativen. Honda XR50, eller Yamaha TTR50. De brukar vara rätt dyra i inköp, men du kan sälja de för lika mycket ett år senare...


/R
 

Goiting

Det är mycket man vill som man inte får.
Gick med
18 Mar 2005
Ort
Hindås med Blitzen
Hoj
CBR 600f -89
Långa farbron skrev:
Just Birka import har jag aldrig gjort affärer med,men att slå en sökning på företagsnamnet här på forumet skadar inte :7peta


Pitpro är väl top of the line har jag förståt,dock syns det också på priset.



Jag sökte faktiskt på namnet innan jag skrev tråden :7peta Men det fanns inte så mycket att läsa.Inte det jag var ute efter iaf.

Har kollat på Honda och det lutar nog åt det hållet.Lite dyrare men bra kvalité, det vet jag ju redan ;)
 

pro :)

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
nora/stockholm
Hoj
betald
Goiting skrev:
Jag sökte faktiskt på namnet innan jag skrev tråden :7peta Men det fanns inte så mycket att läsa.Inte det jag var ute efter iaf.

Har kollat på Honda och det lutar nog åt det hållet.Lite dyrare men bra kvalité, det vet jag ju redan ;)
vad är själva tanken med det hela? något att leka med hemma, eller något att fostra en blivade cross kariär på? raidens allternativ är ganska vettiga att komma igång på men om det kommer läggas mer tid vid en riktig knattebana skulle jag nog rekomendera ktm, dom har allt från skitsmått till stort som funkar bra :yoparty
obs! vad det än blir så börja försiktigt, dom där små automaterna kan vara riktigt stygga, funkar inte ungarnas automatik med att släppa gasen när dom blir rädda så går det ruskigt fort när det varvar ur........
en del modeller har justeringar för att spärra t.ex. gasrullen, det gör att det tar lite längre tid att komma upp i fart och kan vara bra i början.
mvh ola
 

poZ

Lev livet innan livet lever dig...
Gick med
19 May 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
CBR 600fs fighter
Goiting skrev:
Hur letar jag upp en sån? När jag söker på Fiddy dyker allt möjligt upp.. :confused: Tycker det är rena djungeln att försöka få klart för sig vad som är bra grejer eller inte på internet.

Jag har en minicross som jag köpte ifrån www.minimotocenter.se, min heter mx2 och är på 110 cc men det finns en likadan på 50 cc också, dock är det dragstart på den också. Men min 110 cc har fungerat hur bra som helst, den är det elstart på också, kanske inte en av de värsta av de här småhojarna men jävligt kul iaf.
Min gör ca 85 km/h (mätte med bil).
 
Last edited:

Goiting

Det är mycket man vill som man inte får.
Gick med
18 Mar 2005
Ort
Hindås med Blitzen
Hoj
CBR 600f -89
pro :) skrev:
vad är själva tanken med det hela? något att leka med hemma, eller något att fostra en blivade cross kariär på? raidens allternativ är ganska vettiga att komma igång på men om det kommer läggas mer tid vid en riktig knattebana skulle jag nog rekomendera ktm, dom har allt från skitsmått till stort som funkar bra :yoparty
obs! vad det än blir så börja försiktigt, dom där små automaterna kan vara riktigt stygga, funkar inte ungarnas automatik med att släppa gasen när dom blir rädda så går det ruskigt fort när det varvar ur........
en del modeller har justeringar för att spärra t.ex. gasrullen, det gör att det tar lite längre tid att komma upp i fart och kan vara bra i början.
mvh ola


Tanken är ju att han skall köra för att bli bra och förhoppningsvis vilja fortsätta med det när han växer upp.
Kollade på KTM på mässan och fick med mig en brochyr hem om crossar och där fanns det en passande cross till honom. Han är inte så lång i rocken för sin ålder om man säger så, (brås på sin mor ;) )
Spärra gasen känns som en nödvändighet i början tills han lärt sig att släppa gasen osv.

Kollade mest runt för att se hur marknaden ser ut.Känns som om det är vettigast att lägga lite extra pengar för att få bra grejer. :)

poZ skrev:
..... dock är det dragstart på den också. Men min 110 cc har fungerat hur bra som helst, den är den elstart på också, kanske inte en av de värsta av de här småhojarna men jävligt kul iaf.
Min gör 85 km/h ärliga (uppmätt med bil).


Vad gör skillnaden på dragstart och elstart?? Är det att det är krångligare eller är det bara att han kanske inte kan starta den själv?

110cc är i värsta laget.Med tanke på att han aldrig har kört nåt med motor är 50cc mer än tillräckligt att börja med.Sen är nog 110:an för hög om inte annat.
 

xr2

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
hemma
Hoj
Yamaha R1
Hej.

Birka har ju fått in 110cc för 5400 nu, jag köpte en så alla minna grannar köpte me, det e väldigt bra kvalitet, men visa grejer som kedja m.m. får man räckna med att byta, medans en granne köpte någon mx2 eller vad den heter och den gick sönder efter en vecka, kalla det att spara på delar. men men. vill man ha kvalitet eller e priset viktigt.

Goiting skrev:
1917531 Tanken är ju att han skall köra för att bli bra och förhoppningsvis vilja fortsätta med det när han växer upp.
Kollade på KTM på mässan och fick med mig en brochyr hem om crossar och där fanns det en passande cross till honom. Han är inte så lång i rocken för sin ålder om man säger så, (brås på sin mor ;) )
Spärra gasen känns som en nödvändighet i början tills han lärt sig att släppa gasen osv.

Kollade mest runt för att se hur marknaden ser ut.Känns som om det är vettigast att lägga lite extra pengar för att få bra grejer. :)




Vad gör skillnaden på dragstart och elstart?? Är det att det är krångligare eller är det bara att han kanske inte kan starta den själv?

110cc är i värsta laget.Med tanke på att han aldrig har kört nåt med motor är 50cc mer än tillräckligt att börja med.Sen är nog 110:an för hög om inte annat.
 

Stuntrider

Stunt!!!!
Gick med
27 Sep 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
Stunthoj
Goiting skrev:
1916723 Hur letar jag upp en sån? När jag söker på Fiddy dyker allt möjligt upp.. :confused: Tycker det är rena djungeln att försöka få klart för sig vad som är bra grejer eller inte på internet.

håller verkligen med adde, den 2-taktaren är skit, bättre med en honda kopia!
den finns att köpa på www.hobbex.se:tummenupp
 

Goiting

Det är mycket man vill som man inte får.
Gick med
18 Mar 2005
Ort
Hindås med Blitzen
Hoj
CBR 600f -89
Ja, det är väl dax att ge sig in i letandet igen eftersom våren trots allt inte är såå långt bort. Pojken börjar bli intresserad och frågade för inte så länge sen när jag skall köpa en motorcykel till honom. Tur att dom små liven har pengaträd ;) hehe.
 

Norris_gbg

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2003
Ort
göteborg
Hoj
RM250
Hej......äntligen en tråd där man kan dela med sig av sina erfarenheter.
Har 3st söner som kör cross. att den förste fortfarande kör är ett under....
Till honom köpte jag en hoj som "jag tyckte var cool" KTM pro junior. kan säga att det gjordes ett antal våldsamma vurpor innan koordinationen satte sig.
Med de 2 efterföljade köpte jag kopior på Hondas CRF50, kvaliteten var inte helt perfekt men för inlärning av grundläggande MC-körning har dom varit helt perfekta. 4-taktsmotorn klagar aldrig på strypning av gasen och den 4-växlade lådan med halvautomatik gör att maxfarten kan kontrolleras efter förarens kunskapsnivå.

När han åkt på denna en sommar eller liknande köper du en KTM värsting och njuter när grabben flyger fram hyffsat säkert på banan.

Ps. Se till att börja förhandla din lön redan nu........sen spårar det snabbt ur...öhlins...trim....excelhjul bussar...etc......ins worht it Ds.
 

Goiting

Det är mycket man vill som man inte får.
Gick med
18 Mar 2005
Ort
Hindås med Blitzen
Hoj
CBR 600f -89
Jag tänkte jag skulle plantera ett sånt dära träd som det växer pengar på för jag vill ha en ny hoj , hehe.
Får väl kolla efter begagnat till pojken, det verkar finnas en del till och från för inte så dyra pengar. Det känns som om utrustningen kommer att gå på mest kroningar.
Måste reka hemma i området lite så vi kan hitta något ställe nära som han kan köra på, någon snäll bonde med för mycket mark :rolleyes:
 

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
xr2 skrev:
2650396 Hej.

Birka har ju fått in 110cc för 5400 nu, jag köpte en så alla minna grannar köpte me, det e väldigt bra kvalitet, men visa grejer som kedja m.m. får man räckna med att byta, medans en granne köpte någon mx2 eller vad den heter och den gick sönder efter en vecka, kalla det att spara på delar. men men. vill man ha kvalitet eller e priset viktigt.
lol :huvet
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
xr2 skrev:
2650396 Hej.

Birka har ju fått in 110cc för 5400 nu, jag köpte en så alla minna grannar köpte me, det e väldigt bra kvalitet, men visa grejer som kedja m.m. får man räckna med att byta, medans en granne köpte någon mx2 eller vad den heter och den gick sönder efter en vecka, kalla det att spara på delar. men men. vill man ha kvalitet eller e priset viktigt.
Skulle akta mig för Birka Import...
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=106&a=278613

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=106282&pp=20
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top