MiniGP bygge av TM 85 MX

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Kul! Hade ingen aning att det finns en sån serie här i Sverige. Hur många är ni som kör? Vore ju kul att kolla nån gång, brukar det köras något race i Östergötland/Södermanland?
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Mellan 20 och 30 i Senior. Minimoto kör samtidigt så det är fullt i depån!
Fränt att se alla ungar!
I år skulle vi kört i Gävle, Södertälje, Borås, Katrineholm och Kalmar tror jag.
Kul! Hade ingen aning att det finns en sån serie här i Sverige. Hur många är ni som kör? Vore ju kul att kolla nån gång, brukar det köras något race i Östergötland/Södermanland?
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jupp, den ska framföras i svenska mästerskapet i MiniGP. Av mig :) Gubbe på papperet men det skiter jag i.

MiniGP Senior heter klassen.
85cc vattenkyld 2-takt, 150cc vattenkyld 4-takt eller 190cc luftkyld 4-takt.
Runt 10 deltävlingar och alla är på gokartbanor.
Kul som fan!

Vet du om det körs nåt i närheten av Trollhättan-Vänersborg?

Hittade en hemsida som visade att man kör i Skövde. Inget på gokartbanorna i Lidköping och Uddevalla?
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Vad jag har testat och pysslat med fotpinnar och fästen.
Försökt caddat men jag la ner det...
Går på devisen KISS.
Förde över alla fästpunkter till en bit klickgolv....
rearset1.jpg

4-kantsrör!

rearset2.JPG

Växellänkaget version1, blev inte bra.
Det blir för mycket flex. Det är nästan 100mm som växelspaken måste ut.
Version 2 finns i huvudet. Det blir lagrat i ytterkant.
rearset3.JPG

Men det får bli några testvarv i morgon, det lovas sol!
test1.JPG
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Växelspak version 2.
Stabilt.
Slitsat rör och "lagerbock"
stabilt.jpg

Skarvmuter i pressad och punktsvetsad.
Kapad 13mm nyckel :) Nyckeln är 2mm bredare än skarvmuttern så flänsskruven trycker ihop och gör det stumt.
vxl2.JPG

Tror jag klarar mig på de 2 nedersta lägena.
vxl3.JPG
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Blindnitmutter under svingen.
blindnit.JPG

fäste.JPG

Verkar funka bra, även med sittande chaufför!
sida.JPG

Men hälskyddet sitter för långt fram.
Burkar man lite och vrider foten tuggar kedjan på hälen.
En hugger kanske?
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP

Noterar vinkleln på uppsamlingskärlet. Jag ser att du räknar med att cykeln står på framhjulet när den kommer till ro efter massiv krasch på långa rakan. (he he kunde inte låta bli).

Men nu seriösa frågan. Hur brukar det bli när man går i kull? Nu blir det ju mycket one off lösningar på fotpinnar mm. Det är ju kraftiga järn så det kanske håller med lätt liten cykel? Tänker på om man skall till med snabba reparationer mellan race. Är ju inte bara att bulta på något nytt då utan medhavd verkstad.
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Uppsamlingskärlet var quick and dirty för syns skull vid testkörning. Kommer att bli ett seriöst.

Egentligen är det inte så mycket one off, fotpinnar och växelspak är stapelvara från kina och det ligger ett antal i reservdelslådan redan. Det som på riktigt är on off är splinesaxeln. Det kommer en liten kraschpuck framför och båten kommer att täcka allt.
IMG_2277.jpg
Noterar vinkleln på uppsamlingskärlet. Jag ser att du räknar med att cykeln står på framhjulet när den kommer till ro efter massiv krasch på långa rakan. (he he kunde inte låta bli).

Men nu seriösa frågan. Hur brukar det bli när man går i kull? Nu blir det ju mycket one off lösningar på fotpinnar mm. Det är ju kraftiga järn så det kanske håller med lätt liten cykel? Tänker på om man skall till med snabba reparationer mellan race. Är ju inte bara att bulta på något nytt då utan medhavd verkstad.
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Äntligen har jag fått mina kåpor så nu kan jag såga lite..
Först tillverkades ett fäste för kåpan.
Spröten sågades av efter inpassning.

bracket.JPG

Ville inte borra i styrhuvudet så skruvarna till kylaren var närmaste fästpunkt i ramen.
fäste (2).JPG

"Snabbfäste"
plutt.JPG

Och plats för laptimer!

laptimer.JPG
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Första kapningen av kåpan blev inte bra alls...
Upptäckte att om jag bara sågade båten mitt itu så passar den rätt bra.
Lite plastning och finlir med fästen och urkapning där det tar i bara.
båt.jpg

Och så centrerad ljuddämpare! Lite längre stinger så klart men jag hoppas det kommer att fungera.
Skitfränt!
centrerat.jpg

Kanske man skulle stoppa i en 125:a motor.......
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top