Minimissilen (från Västerås)

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Så kallas den 13 !! åring som vann 125 cc juniorcup för 14-20 år Enligt en del kommentatorer en av dom största talangerna i europa !!! Det är långt kvar men det vore kul att se honom i GP om några år. Läs mer på www.vlt.se (torsdag)
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Gixxer 1000 skrev:
Så kallas den 13 !! åring som vann 125 cc juniorcup för 14-20 år Enligt en del kommentatorer en av dom största talangerna i europa !!! Det är långt kvar men det vore kul att se honom i GP om några år. Läs mer på www.vlt.se (torsdag)

Antar att du menar i Sverige och så är lovorden du hört lite överdrivna. En bra säsong i en instegsklass fostrar inget världsmästarämne men visst har vi varit imponerade av den lille parveln under året.

Speciellt hans variant på "down is out" är en suverän anekdot att diskutera över vintern :)
 

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
Re: Re: Minimissilen (från Västerås)

Chrille skrev:
Antar att du menar i Sverige och så är lovorden du hört lite överdrivna. En bra säsong i en instegsklass fostrar inget världsmästarämne men visst har vi varit imponerade av den lille parveln under året.

Speciellt hans variant på "down is out" är en suverän anekdot att diskutera över vintern :)

Vad är hans variant på "down is out" då?

//Anders.
 

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 600
Re: Re: Minimissilen (från Västerås)

Chrille skrev:
Speciellt hans variant på "down is out" är en suverän anekdot att diskutera över vintern :)

Förväxlar du inte Backlund med Bäckman a.ka. Speedabuser? Det står om hans hantering av "down is out" i hans racerapport.

Eller är det fler 125 fjuniorer som hanterar "down is out" på sitt eget sätt?
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
hahaha!! både lille filip och vår egen anders(SA) har lite problem med den reglen...

j'vligt kul för filip att det har gått så bra.. men tyvärr så får jag väl tillägga att det har mycket med hans låga vikt att göra, i klassen gäller stenhårt standard reglemente. Alla kör på identiska hojjar.. så filips fördel kommer i att han accelrerar snabbare och har högre toppfart än övriga förare, me en medle ålder av 17+... visst han är helt otroligt duktig för sin åldder och många gånger bättre förare än många av oss(inkl. mig) men ändå långt ifrån den bästa när det svänger, dock gör vikten att det snabbare förare tar igen i kurvorna kör filip ifrån på rakan... Visst ska man vara optemistiskt, men ska det bli nått motoGP så kommer det krävas mycket jobb..

Tycker iaf att det är skit kul att det har gått så bra som det har och hoppas(tror) vi kommer se mkt ifrån grabben i framtiden :tummenupp
Härliga killar både Filip, Jan(hans pappa) och alla stallkamrater :hej

Grattis!!
p.s. jag fick ändå no1 :p
 

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hässelby
Hoj
Ingen
Down is out? Vad är det? :crash
Filip hade dock lite roligare bortförklaring än mig angående den saken. "Jag var ju aldrig av asfalten...!?" hahah

I övrigt så är det nog tyvärr till stor del så som Kajlyl säger, och även om Filip imponerat stort så är det ändå ett faktum att det är hans vikt som varit den stora orsaken till att det gått så bra för honom i år. För snabbast när det svänger har han inte varit.

På Linköping hade jag personligen en hård fight mot honom i våras, och på rakan var det seriöst som att bli omkörd av en 250 när han kom, så sjukt mycket snabbare gick det, trots att alla kör på likvärdigt material i klassen.
Att jag sedan bromsade förbi honom i slutet av rakan varv på varv och därefter drog ifrån för varje sväng spelade ingen större roll...rakan har aldrig varit så lång som då.

Exakt detta syndrom gick faktiskt igenom alla årets tävlingar. På Falkenberg var det Toldnes som var snabbast i svängarna och senast i inbromsningarna, för att sedan bli omkörd på rakorna, och på Gelleråsen var Sjöström klart snabbare i svängarna, för att sedan bli omkörd av Filip på...justdet...rakorna.

Dock är hans pappa riktigt seriös med satsningen, och de tränar hela tiden, så det dröjer nog inte så länge innan han kommer att bli en av de snabbaste när det svänger också.

Men att prata om motoGP är att gå händelserna lite väl mycket i förväg...
 

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
SpeedAbuser skrev:
Dock är hans pappa riktigt seriös med satsningen, och de tränar hela tiden, så det dröjer nog inte så länge innan han kommer att bli en av de snabbaste när det svänger också.

Men att prata om motoGP är att gå händelserna lite väl mycket i förväg... [/B]

Jag förstår att ni pratar om realism i detta och det behövs knappast en Einstein för att begripa att det är MKT långt dit, men sen när blev det förbjudet att önska?? Det är drömmar som hans som till slut leder fram några få i världen till just GP.
Om han sedan skulle lyckas så finns det nog en hel del här som skulle vara stolta, så glöm Luther och Jante ett tag och stötta dom som har ambitioner och drömmar om det så bara är med en positiv inställning.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Det är ett flertal i 125jr som har talang att bli något stort så småningom. Låg vikt ger ju alltid en fördel, så är det, men det är inte alltid snabbast in i kurvan som är snabbast ut ur kurvan, vilket kan vara nog så viktigt, beroende på bana.

Det ska bli riktigt kul och se alla juniorers vidare utveckling, särskilt när de börjar köra i racerklasserna nästa år :)

edit: Solklart att de sätter upp höga mål, men de är faktiskt snabba(iofs inte lika snabba som de äldre som körde 125std innan riktigt), me inte långt ifrån, men de har som sagt inte så mycket erfarenhet ännu.

Menar, Sjöström sätter sig på en 250 racer och dunkar in 55.5 på sviestad i stort sett direkt, det är snabbt och ingen enkel uppgift.
 
Last edited:
Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Top