Minimivikt i Moto2 2013?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Hur skall man då kunna vikta värdet av vikten? Man måste då veta värdet av talangen för att kunna korrelera detta med vikten.... Hur skall man då veta om det behöves en ekipagevikt?
Talang kan självklart aldrig användas men med en minimivikt behöver man inte fundera på om någon har en stor fördel av sin lägre vikt.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det är dock inte riktigt så enkelt att du bara kan klabba på en massa extra vikt på hojen och säga att det är rättvist eftersom det är skillnad på dödvikt på en hoj och vikt på en förare. Föraren använder ju vikten vid körningen och när hojarna börjar bli så tunga och starka som Moto2 hojarna är så blir ju frågan vad som är en rimlig gräns.
Hur mycket ska man vikta upp en hoj? Ska riktlinjen vara 55 eller 65 kg för föraren? Väger man då 50 kg så ska man släpa runt på en hoj som väger 15 kg mer. Är det mer rättvist än nu?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det är dock inte riktigt så enkelt...
Det är det nog ingen som tror heller. Därför ska det bli väldigt intressant att se hur de löser problemet om det nu blir en minimivikt. Har svårt att se att de skulle smacka på 27 Kg extra på Koyamas hoj för att han ska väga lika mycket som Redding + hoj.
 

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
P€RRA;5672667 skrev:
Det är det nog ingen som tror heller. Därför ska det bli väldigt intressant att se hur de löser problemet om det nu blir en minimivikt. Har svårt att se att de skulle smacka på 27 Kg extra på Koyamas hoj för att han ska väga lika mycket som Redding + hoj.


Men är det inte det som händer?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Om vi för enkelhetens skull säger att hojen väger 150 Kg, den lättaste föraren 60 Kg med utrustning och den tyngsta 80 så skulle jag kunna tänka mig att man väljer en ekipagevikt på 220 Kg. Då får den lättare föraren viktas upp med 10 Kg medan den tyngre kör vidare som förut.

Skillnaden i vikt blir mindre men den lättare föraren har fortfarande ett viktövertag.
 

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
Perra, får man gissa att du väger mer än 70kg? Att vissa vill ha ekipagevikt verkar bero på egna värderingar.

Jag själv har en vilja att gå ner till 72kg från mina 80+kg
 
Last edited:

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Det är dock inte riktigt så enkelt att du bara kan klabba på en massa extra vikt på hojen och säga att det är rättvist eftersom det är skillnad på dödvikt på en hoj och vikt på en förare. Föraren använder ju vikten vid körningen och när hojarna börjar bli så tunga och starka som Moto2 hojarna är så blir ju frågan vad som är en rimlig gräns.
Hur mycket ska man vikta upp en hoj? Ska riktlinjen vara 55 eller 65 kg för föraren? Väger man då 50 kg så ska man släpa runt på en hoj som väger 15 kg mer. Är det mer rättvist än nu?

Å andra sidan så kan ju de som måste lägga på vikt på hojen möjlighet att placera den mer eller mindre var de vill. På så sätt kan de fördela vikten på ett sånt sätt som de 15kg tyngre förarna inte kan, för att t.ex. sänka tyngdpunkten eller liknande. Eller, de tyngre förarna kan ju iofs göra samma sak, men då landar de fortfarande på 15kg tyngre totalvikt.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Å andra sidan så kan ju de som måste lägga på vikt på hojen möjlighet att placera den mer eller mindre var de vill. På så sätt kan de fördela vikten på ett sånt sätt som de 15kg tyngre förarna inte kan, för att t.ex. sänka tyngdpunkten eller liknande. Eller, de tyngre förarna kan ju iofs göra samma sak, men då landar de fortfarande på 15kg tyngre totalvikt.
Så är det ju men det går ju en gräns för när den extra vikten blir ett problem beroende på hur mycket vikt det blir.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Perra, får man gissa att du väger mer än 70kg? Att vissa vill ha ekipagevikt verkar bero på egna värderingar. Jag själv har en vilja att gå ner till 72kg från mina 80+kg
En bra bit över 70 Kg till och med :gnissla

Helt ärligt har min egen vikt ingenting att göra med min åsikt om minimivikt. Jag tycker bara att man ska göra det så rättvist som möjligt så att inte roadracing blir en sport för folk som är 1.60 och väger 45 Kg (ja, nu överdrev jag en aning).
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag tycker inte riktigt om det eftersom en racehoj för mig inte bara ska vara stark utan också lätt, smidig och så extrem som det går. Jag lockas inte av tanken på motorcyklar med enhetsmotorer, baserade på gatcyklar, med 15 kg blyvikter. Det är inte racigt för mig.
OM det resulterar i att folk i min storlek, 185cm och 85+kg, inte kan vara konkurrenskraftiga så är det väl så.
 

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
P€RRA;5672693 skrev:
En bra bit över 70 Kg till och med :gnissla

Helt ärligt har min egen vikt ingenting att göra med min åsikt om minimivikt. Jag tycker bara att man ska göra det så rättvist som möjligt så att inte roadracing blir en sport för folk som är 1.60 och väger 45 Kg (ja, nu överdrev jag en aning).

Jag själv är jävligt imponerad av pedrosa (ja,han är min favorit) varför skall han straffas med att rodda en tyngre hoj? Vissa killar tror att de coola hårda räsers, likt redding är bättre än Pedrosa, men jag tror faktiskt att de har vissa saker att lära....
 
Last edited:

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250 GS -22, BMW R1100 RT -96, KTM 690 Enduro -23
Jag tycker inte riktigt om det eftersom en racehoj för mig inte bara ska vara stark utan också lätt, smidig och så extrem som det går. Jag lockas inte av tanken på motorcyklar med enhetsmotorer, baserade på gatcyklar, med 15 kg blyvikter. Det är inte racigt för mig.
OM det resulterar i att folk i min storlek, 185cm och 85+kg, inte kan vara konkurrenskraftiga så är det väl så.

Jag delar Gustavs åsikt.
Något som jag dock har reagerat på är att vissa förare inte verkar orka resa upp sin egna cyklar när dom har ramlat omkull i sandfållan ,utan får ta hjälp av funktionärerna, vilken känns ytterst omanligt av en räserhjälte. Reglerna kanske skulle ses över till att börja med så att förarna blir diskade om dom tar hjälp av funktionärer.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Finns det några fördelar med att va tyngre, förutom att man antagligen har mer muskler?
Det finns sporter där man har begränsning (maxvikt) på på förare (besättning), jag har sett att detta finns i segling. Tex för finnjolle. Men en snabb googling gav det här.
För att kappsegla en J/80 behövs en besättning på 3-5 personer. Besättningsvikten, som man bör ligga nära, är 338,6 kilo.
http://www.svensksegling.se/Kappsegling/Nagraklassartiklar/J80/
Skälet till maxvikt är att ju mer du väger, desto lättare är det att få masten att peka i bästa möjliga vinkel mot vinden = högsta möjliga hastighet.
Vem har mest kontroll över hojen?
80kg förare på en 130kg tung hoj
eller
60kg förare på en 150kg tung hoj
 

Smagatusk

Guest
Jag tycker inte riktigt om det eftersom en racehoj för mig inte bara ska vara stark utan också lätt, smidig och så extrem som det går. Jag lockas inte av tanken på motorcyklar med enhetsmotorer, baserade på gatcyklar, med 15 kg blyvikter. Det är inte racigt för mig.
OM det resulterar i att folk i min storlek, 185cm och 85+kg, inte kan vara konkurrenskraftiga så är det väl så.

Helt rätt. Inte ofta man ser en kort basketspelare springa runt med fjädrar under sulorna för att kunna hoppa lika högt som de andra.

Rätt person till rätt sport.
 

StaLin

Braxar vidare
Gick med
18 Jan 2004
Ort
Borensberg
Hoj
CBR1000rr -08
Men Moto2 är ju en enhetsklass för att skapa jämnbördiga förhållanden och på det sättet minska kostnader & öka underhållningsvärdet. Då borde en vikt utjämnande regel införas för bövelen!
MotoGP e skit samma, trimma lite mer då, enbart däcken & mc minimivikt är reglerat= helt ok.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Men Moto2 är ju en enhetsklass för att skapa jämnbördiga förhållanden och på det sättet minska kostnader & öka underhållningsvärdet. Då borde en vikt utjämnande regel införas för bövelen!
Exakt! Lägger man till att folk drabbas av ätstörningar i sporter där ohälsosamt låg vikt är en fördel faller liknelserna med basket och andra sporter platt.
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top