Om man vil börja-fråga: Vad är det för skillnad på kina-hojar och märkes hojar om man bortser från motorn? Om man köper en kopia, är chassiet och bromsar och allt sämre? Vad ska man börja på?
Köpte en vattenkyld blata kopia 2005 för 5500 kr. Började trimma den mer och mer.
* bytte 14 mm fuggen mot en 18 mm.
* bytte reedblad
* filade motorblocket så reedsen fick mer utrymme att kunna öppna
* bytte veven mot en orginal blata guldvev (runt 2000-2500 kr)
* såg till att bränsle och luftblandningens kanaler mellan motorblocket och cyl fick matchande portar (hålen blundande jättemycket)
* sänkte squishen från 2,0 till 0,4 mm
* bytte koppling och kopplingshus mot orginala (skulle inte förvåna om det är aspest i Kina kopia beläggen. Det var det på jobbet lastbilsbelägg på Kina lastbilarna. Lämnades till labbet och var aspbest så sent som typ 2003 (har inte kollats efteråt vad jag vet)
* satte på en Kina Styrdämpare
* bytte ut kinadäcken mot PMT däck (bara där sänkte jag mig 1-3 sek/varv på Borås banan)
Det var skillnad som natt och dag. Den gick brutalt mycket snabbare.
(Vann även ett endurance race jag med min Kina hoj och Tor-Björn med orginal DM och alla andra hade orginala hojar)
Effekten jag fick efter allt jobb jag gjorde gjorde att man ändå blev passerad på raksträckorna, så hur mycket man än trimmade Kina hojen så var den inte riktigt konkurrenskraftig fullt ut.
Mer saker går sönder (ramen sprack för mig med)
Så fundera en gång till på att istället köpa en beg orginalhoj för 5000-12000 beroende på prestanda. Dom pengarna är lätt värt det och värdeminskningen är obefintlig på en äldre beg.
![]() |
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC
Roger Berzell, generalsekre... |
Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning
KTM erbjuder nu sina kunder... |
|
![]() |
Rekordmånga personliga regskyltar
Under 2024 godkände Transpo... |
![]() |
SMC får 700.000 kronor i bidrag
Roger Berzell, generalsekre... |