Tja gubbs!
Tänkte lägga upp lite bilder på mitt lilla projekt. Det började med att jag fick den av en polare som hade tröttnat på den, Så då fick jag nått att hålla på med i vinter
Självklart så går det ju ut på att få så mycket fart som möjligt på den, hellst utan att köpa en massa grejer.
Orginal 10mm spjällförgasaren var inte mycket att hänga i julgranen, så den slets bort illa kvickt! för att ersättas av en 20mm Mikuni förgasare som jag köpte av en kompis för en snusdosa
Får ursäkta bildkvalitén, tagit med mobilen...
för den som undrar så är det vita vid flotörhuset silicon, fick den inte att sluta läcka. Inte snyggt, men OJ så funktionellt
Det vackra*NOT*, hemmasnickrade insuget. Bara uppborrat till 15mm för tillfället, ska borra upp den till 20 som förgasaren efter att portningen är klar. Misstänker att det blir lite för mycket med 20mm när motorn är orginal.
Förgasaren på plats
Var tvungen att modifiera tanken lite, eftersom den var till spjällförgasare från början
Kopplingen, borde förhoppningsvis ta på högre varv nu när den är lättad, eller tänker jag helt fel? köpte 8rings fjädrar också...
Lättat svänghjulet får väl bli ett litet elsystem på hojen och använda en datorfläkt som kylning, och ev. montera lysen, bra att ha på mörka vinterkvällar
modifierar reedventilen lite, (inte klar)
Funderar på om det blir bättre med en större reedventil från nån moppe, med 4 eller 6 blad? någon som vet om det kan bli för "stort" eller vad man ska säga? eller är större bättre?
tog med ramen till skolan och svetsade den efter den hade gått av, får bli förstärkningar lite överallt om den skulle gå av igen! så självklart va man ju tvungen att fixa höjning, när man ändå var i farten kanske inte syns så bra men...
gjort en boostport (inte riktigt klar,men nästan)
Avgas porten från utsidan, fick inte till nån bild inuti, breddad till 29mm och ovaliserad, även höjd ca 1mm, ska räkna lite mer på durationer och sånt lite senare, mest för att testa nu...
svänghjulet på sin plats, ska testa utan krysskil och ställa tändningen så den går som bäst och sedan göra en kil som håller kvar svänghjulet i rätt läge...
som den står för tillfället
bromshandtagen i plast *suck* vek sig ganska snabbt när man bromsade, så, på med bättre grejer
en ljuddämpare är alltid bra att ha, finns ju ingen (fungerande) från början, så det blev att bygga en
den här "expanssionskammaren" kan väl ändå inte fungera alls? kan väl bara vara för syns skull... funderar på att bygga ett avstämt rör lite längre fram, någon som har något/några bra program så är jag intresserad
Det kommer mera inom kort... kommentera gärna!
Tänkte lägga upp lite bilder på mitt lilla projekt. Det började med att jag fick den av en polare som hade tröttnat på den, Så då fick jag nått att hålla på med i vinter
Självklart så går det ju ut på att få så mycket fart som möjligt på den, hellst utan att köpa en massa grejer.
Orginal 10mm spjällförgasaren var inte mycket att hänga i julgranen, så den slets bort illa kvickt! för att ersättas av en 20mm Mikuni förgasare som jag köpte av en kompis för en snusdosa
Får ursäkta bildkvalitén, tagit med mobilen...
för den som undrar så är det vita vid flotörhuset silicon, fick den inte att sluta läcka. Inte snyggt, men OJ så funktionellt
Det vackra*NOT*, hemmasnickrade insuget. Bara uppborrat till 15mm för tillfället, ska borra upp den till 20 som förgasaren efter att portningen är klar. Misstänker att det blir lite för mycket med 20mm när motorn är orginal.
Förgasaren på plats
Var tvungen att modifiera tanken lite, eftersom den var till spjällförgasare från början
Kopplingen, borde förhoppningsvis ta på högre varv nu när den är lättad, eller tänker jag helt fel? köpte 8rings fjädrar också...
Lättat svänghjulet får väl bli ett litet elsystem på hojen och använda en datorfläkt som kylning, och ev. montera lysen, bra att ha på mörka vinterkvällar
modifierar reedventilen lite, (inte klar)
Funderar på om det blir bättre med en större reedventil från nån moppe, med 4 eller 6 blad? någon som vet om det kan bli för "stort" eller vad man ska säga? eller är större bättre?
tog med ramen till skolan och svetsade den efter den hade gått av, får bli förstärkningar lite överallt om den skulle gå av igen! så självklart va man ju tvungen att fixa höjning, när man ändå var i farten kanske inte syns så bra men...
gjort en boostport (inte riktigt klar,men nästan)
Avgas porten från utsidan, fick inte till nån bild inuti, breddad till 29mm och ovaliserad, även höjd ca 1mm, ska räkna lite mer på durationer och sånt lite senare, mest för att testa nu...
svänghjulet på sin plats, ska testa utan krysskil och ställa tändningen så den går som bäst och sedan göra en kil som håller kvar svänghjulet i rätt läge...
som den står för tillfället
bromshandtagen i plast *suck* vek sig ganska snabbt när man bromsade, så, på med bättre grejer
en ljuddämpare är alltid bra att ha, finns ju ingen (fungerande) från början, så det blev att bygga en
den här "expanssionskammaren" kan väl ändå inte fungera alls? kan väl bara vara för syns skull... funderar på att bygga ett avstämt rör lite längre fram, någon som har något/några bra program så är jag intresserad
Det kommer mera inom kort... kommentera gärna!