Minimotokörning i Gbg

mackan89

Pimpstar nörd
Gick med
10 Jun 2007
Hoj
Crf 50
Äntligen får man köra i Göteborg inomhus ;)

Kommer gärna med fiddyn någon gång :)

Måste man ha skinnställ? Oljeuppsamlare?

Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Funkar kinamotos, den klenaste luftkylda sorten eller gör man sig bättre som depåbabe om man har en sådan?

Nike_gbg

Medlem
Gick med
8 Jun 2005
Hoj
DM (2008)
Gällande fiddy:
Oljeuppsamlare behövs ja. Får någon 4-taktare problem och det läcker olja över banan så kan det bli stora konsekvenser. Det finns ju absorbent men ställer vi till med problem där så är det risk att dom stryker oss direkt därifrån för många år framöver, för vi bidrar bara med en relativt liten inkomst mot vad hyrkartarna drar in. Så vi får hjälpas åt att lämna stället i samma skick som när vi kom. Så det hade varit kanon om du kunde fixa en oljeuppsamlare :tummenupp

Skinnställ och ryggskydd kan jag rekommendera eller motsvarande. Ingen vill ju skada sig och skinnställ och ryggskydd skapar dom bästa förutsättningarna för att inte skada sig om olyckan är framme. Sedan händer det något så får du ha egen privat försäkring om du vill minska dina kostnader gällande sjukhusräkningarna. Om vi stoppar någon pga för lite skydd vet jag inte ännu då alla som kört hittills har haft bra grejer. Men minimalt med skydd skulle väl vara hjälm, ryggskydd (finns billigt på biltema), enklare mcjacka & byxor, mc handskar & enklare skor pga relativt låga farter där inne. Men detta kan såklart ändras pga hur vi ser att det går eller om det finns krav från något regelverk som vi inte känner till.

Gällande kinamotos:
Haha, nja. Jag skulle vilja säga att denna banan har en av de bästa förutsättningarna för en sådan hoj att köra på, då sådan hoj är rätt klen och kan du då dreva ner hojen för lägre toppfart så kommer du kunna få rätt roligt där inne med den. Misstänker att det sitter på ett 7 drev fram. Jag kör med 6 fram och ca 72 bak som är optimalt med min hoj som troligtvis har 3-4 ggr fler hästar. Men har du aldrig bytt drev så kom dit och prova precis som den är så kan du få massa tips att optimera din hoj.
Vi tycker bara det är kul att det kommer dit fler hojar.

mackan89

Pimpstar nörd
Gick med
10 Jun 2007
Hoj
Crf 50
okej, jag är medlem i klubb så det finns nog försäkring där.
Jag har crosskläder å fiddyskor.

Har fixat ett framdäck men måste hitta bakdäck med :gnissla

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Ja det finns svemo tävlingsreglemente för minimoto och roadracing tävlingar som innehåller som innehåller detaljerde krav på förarutrustning. Men det reglemtet gäller endast svemosanktionerade träningar och tävlingar, men många delar kan ju lämpligen användas som rekommendation även i andra sammanhang. Men jag tycker dina utrustningsrekommendationer verkar utmärkta. På sådana små släta inomhus golv är en skyddsväst och knäskydd nästan viktigare än skinnställ. Dom flesta vurpor slutar ju nästan omgående med kontakt mot en däcksvall. Det är stor skillnad på rr-bana där man kan glida långt utan att nått stoppar.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...

Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award