Minimum däckbredd.

Mx_Josef

Wild west
Gick med
15 Jun 2007
Hoj
Cbr600 och ch racing!
Trött på att leta nu... Ska byta sporthojjen mot motard. vet att det finns några olika fälg bredder. 5, 4,45 eller vad det nu är.

vilka däck dimensioner passar på motard fälg. passar 140/70-17 på en hyffsat standad motard fälg? eller ska dom vara större. Det är till en ktm 525.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Är det 5-tumsfälg är det 160-bredd du ska ha. 4,5 eller däromkring kör du med fördel på 150.

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Gött! :D

140/70-17 passar nog (sitter t ex. orginal på min) Vanligast är väl 4.25 bredd och dimension: 160/60-17 tror jag.

Köpa cross/enduro och motardkonvertera själv?

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Gött! :D

140/70-17 passar nog (sitter t ex. orginal på min) Vanligast är väl 4.25 bredd och dimension: 160/60-17 tror jag.

Köpa cross/enduro och motardkonvertera själv?

160-däck ska sitta på en 5" fälg för att få rätt profil. Så har du valmöjlighet så satsa absolut på 5".

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Hur "fel" blir det om man klämmer på ett 160-däck på en 4,25"-fälg? Det verkar vara det som normalt ingår i originalkitten (i alla fall till Husaberg)

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Beror helt på vad jag får tag på. hälst köper jag redan färdig konverterad hojj. :yoparty

Gött :banana

Det funkar men du får inte rätt profil på däcket

Jag tycker jag kunnat köra det mesta på min, 140-70 men även 160-60 och till och med 160-70 utan problem. Måste va 4.5" fälg då? :va
Aja hur fel det blir beror väl delvis på hur petig man är :hihi

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Inbillar mig att profilen på de olika märkena skilljer en del, vissa märken ser ut att ha en plattare profil än andra trots att det är samma bredd på pappret (kan kanske hänga ihop med att det tydligen ett visst spann om man mäter dem?), mitt 160/60 Dunlopdäck såg betydligt mer rätt ut än det Michelin jag hade på sist bak

Nu är det ju mina högst personliga erfarenheter och ingen fakta , men jag tycker absolut att Dunlops profil ser fetere (bredare & plattare) ut på min 4.25 fälg!

Där av en uppsättning nya Sportsmart på G in:tummenupp

/Glenn

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
Ingen hoj nu
Hur "fel" blir det om man klämmer på ett 160-däck på en 4,25"-fälg? Det verkar vara det som normalt ingår i originalkitten (i alla fall till Husaberg)

Grejen är att många motardhojer bygger på en cross/enduro.
Och har då en smalare sving än sporthojar och många som kör med 160 däck har problem med att kedjan tar i däcket. Dock så litet att det inte gör något och många anser det vara coolt:tummenupp

Bifogat

• IMG_1873.jpg
    IMG_1873.jpg
    55 KB · Visningar: 70

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Grejen är att många motardhojer bygger på en cross/enduro.
Och har då en smalare sving än sporthojar och många som kör med 160 däck har problem med att kedjan tar i däcket. Dock så litet att det inte gör något och många anser det vara coolt:tummenupp

Kedje styrare...

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Med tanke på att du mest kör på ett hjul m.m. så leta efter 5" så har du ju en gäng rejsers du kan shoppa beggade däck av med då du inte använder sidorna:)
Har kört 4,25 innan och hojen är betydligt sämre om man har 160 däck på det men shoppar man nytt är det väl bara bra...

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...