Minin startar inte?

Kung Pumba

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Inget än.
Hej!

Nu harj ag fått problem, lilhojen vill inte starta.

Har haft problem med att förgasaren läcker, läcker pyttelite nu, genom luftfiltret verkar det som ? :kocko

Men iaf, den brummar till precis som att den är på G men får inte igång den, försökte 15 min i streck utan att lyckas. Kan tillägga att jag haft den igång innan och kört (fredags förra veckan).

Någon som har nån tanke på vad det kan vara? Hade tänkt fixa nytt tändstift idag och prova med det.. eller är det jag som har för kass ryckteknik?

Kom gärna med tips på hur man får igång hojen lätt!

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
YZF R6 -00
Kung Pumba skrev:
Hej!

Nu harj ag fått problem, lilhojen vill inte starta.

Har haft problem med att förgasaren läcker, läcker pyttelite nu, genom luftfiltret verkar det som ? :kocko

Men iaf, den brummar till precis som att den är på G men får inte igång den, försökte 15 min i streck utan att lyckas. Kan tillägga att jag haft den igång innan och kört (fredags förra veckan).

Någon som har nån tanke på vad det kan vara? Hade tänkt fixa nytt tändstift idag och prova med det.. eller är det jag som har för kass ryckteknik?

Kom gärna med tips på hur man får igång hojen lätt!

Har du provat med en gnutta startgas?
Rycktekniken är vad jag märkt rätt så avgörande. Man måste få till ett bra ryck och inte något halvdant....

Kung Pumba

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Inget än.
Kurvmakaren skrev:
Har du provat med en gnutta startgas?
Rycktekniken är vad jag märkt rätt så avgörande. Man måste få till ett bra ryck och inte något halvdant....

Nej, har inte provat startgas, funkar det bra då?

Vi hade som sagt igång den i förra veckan och så gick den bra.

TomTroll

Hojlös
Gick med
31 Mar 2004
Hoj
Kawazaki ZZR600-94 + några ännu äldre
Min började gå urkass helt plötsligt. Gick bara att starta på absolut fullgas och bluddrade och gick fett. Drog en liter på en km.... Skvätte soppa alla möjliga vägar..

När jag tod bort förgasarkoppen så hade munstycket vibrerat loss :) Otroligt att den gick igång över huvud taget.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Kung Pumba skrev:
Nej, har inte provat startgas, funkar det bra då?

Vi hade som sagt igång den i förra veckan och så gick den bra.

Ja förhoppningsvis startar den och går och går, men det är möjligt att den lägger av efter 5-10 sek, då är det bensinproblem.. Dvs du kan utesluta tändfel

Kung Pumba

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Inget än.
Tror inte att det är tändfel, snarare bensinfel isåfall eftersom förgasaren klyddat lite genom att läcka osv. Får gnista iaf, me ndet blir till att testa startgas imorrn då.

Dark Helmet

Ludacrious speed.... Go!
Gick med
26 Nov 2004
Hoj
Honda CBR 600
Tjena! Jag hade oxå problems med min mini, den startade men sen dog den efter en halv minut.
Jag bytte bränslefiltret, det var otätt. Nu går den hur bra som helst. :tummenupp

Kung Pumba

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Inget än.
mangehbg skrev:
Tjena! Jag hade oxå problems med min mini, den startade men sen dog den efter en halv minut.
Jag bytte bränslefiltret, det var otätt. Nu går den hur bra som helst. :tummenupp

Har bytt bränslefilter, ingen skillnad. Min startar inte ens nu. Får se ikväll vad den säger om lite stargas :D

Dark Helmet

Ludacrious speed.... Go!
Gick med
26 Nov 2004
Hoj
Honda CBR 600
Kung Pumba skrev:
Har bytt bränslefilter, ingen skillnad. Min startar inte ens nu. Får se ikväll vad den säger om lite stargas :D
Du skulle kunna slå en sked bensin ner i cylinderloppet. det bör funka!

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Hoj
flera
Kung Pumba skrev:

Har inte flotören hängt sig ??? om den nu flödar med besin ut ur luftfiltret. Ta isär förgasaren och tvätta samt höj nålen ett hack(flytta clipset neråt).
Min var svårstartad, tände till bara sen var den död igen men efter jag flytta nålen så går den igång på första eller andra draget samt att den går grymt mycket bättre!

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
liljekvist skrev:
Har inte flotören hängt sig ??? om den nu flödar med besin ut ur luftfiltret. Ta isär förgasaren och tvätta samt höj nålen ett hack(flytta clipset neråt).
Min var svårstartad, tände till bara sen var den död igen men efter jag flytta nålen så går den igång på första eller andra draget samt att den går grymt mycket bättre!

Men var det på en 16C? (eller E eller nått,W-racing mini)
Vad jag kunde se så går det inte att justera nålen på denna förgasaren som sitter på denna modellen, inte på min iaf.

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
Kung Pumba skrev:

Vilken modell har du??

kolla så flotören sluter tätt, gör den inte det kan du behöva flytta ner munstycket som flotören tätar i, detta kan va lite bökigt då det inte går att få tag i den, man får helt enkelt göra en M5gänga i munstycket för att dra ut det. (OBS, 14E)

Kung Pumba

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Inget än.
Jag har en 16C. Kan man justera nålen på förgasaren till dessa? Har inte kollat närmare på saken. Ska kolla hur det är med flottören också.

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
Kung Pumba skrev:
Jag har en 16C. Kan man justera nålen på förgasaren till dessa? Har inte kollat närmare på saken. Ska kolla hur det är med flottören också.
Hm :va minns inte vart jag skrev info med kort.
Om vi har samma förgasare vill säga. :rolleyes:

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Kung Pumba skrev:

Kollade lite närmre. Jo det går att ställa nålen, men inte med typ hack som på 14E.
Du får helt enkelt flytta upp den med gängstången eller vad man nu ska kalla det. Sitter en låsmutter som du lossar och sedan gängar du upp den en bit.
Men man flyttar trottelkolven samtidig så tar inte för mycket, annars blir det en jefvla tomgång som kanske inte går att justera ner med tomgångsskruven.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...

Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag