FreddaAbborre
Fina fisken
- Gick med
- 29 Aug 2004
- Ort
- Lund
- Hoj
- Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Jag tänkte försöka slå någon form av rekord i flest antal aktiva ombyggartrådar här på SH och dra till en om senaste inköpet.
Började som många andra byggen med en annons på Blocket.
En Kawasaki Z1000 Mk.II från 1980 med knappa 3500 mil på mätarn, knappt inkörd.
För de oinvigda kan jag säga att det är ungefär samma cykel som Z1 900 och Z1000 fram till just 1980, efter 1980 kom en annan motorgeneration. Motordelar passar så gott som rakt av, chassiet har inte några enorma förändringar osv osv. Med åren har bl.a. 115 extra kubikcentimeter och skivbroms bak tillkommit. Mk.II:an kännetecknas även av ganska kantiga kåpor och tank, men under beklädnaden är det så gott som samma cykel som tidigare.
Nåväl. I fredags sålde jag min KTM Adventure och hade således både lite pengar och garageplats över samt lite kli i fingrarna.
Hittade som sagt cykeln på Blocket och inte mer än 1,5 mil hemifrån. Den var inte körbar och skulle enligt beskrivningen ha kassa tändspolar och stått några/något år. En "inspirerande" 90-talslila var väl inte till cykelns fördel, men för utsatta 6000.- var den ändå att beteckna som ett fynd. Gav annonsen en duschs betänketid och hur jag än vände och vred fick jag det inte till en dålig affär utan således fick det bli en tur att se vad det var för något. Cykeln stämde med beskrivningen och det blev ett köp. Inget krom är speciellt bra, men med lite autosol kan man nog iaf få bort "patinan" (läs: rostbruna).
Med ett sånt spontant köp återstår det att komma fram till någon form av ambitionsnivå. Eftersom jag håller på med två andra Z1000 byggen (Moto-Martin och Superbike) med ganska högt ställda ribbor så kan jag med gott samvete mer koncentrera mig på att få en bra körbar och besiktad cykel som ändå inte skämmer ut sig. En tanke är att få till ett 90-tals vräkarlook över den. Mer om det senare.
Första steget är att få den att starta (givetvis). Tändspolarna skulle vara kassa efter att tändningen stått på några dagar, en förklaring jag kanske inte köper helt, men det är ju en start att börja. Mätte upp tändspolarna som satt på (samt 9 andra spolar jag hade liggandes, medans man ändå håller på....). Visade sig vara totalt två kassa och 9 ok. Känns bra.
Förgasarna plockades av och ner för rengörning, vilket var en god idé med tanke på allt skit i dem (och på dem).
Och det är ungefär där jag är nu. Har konstaterat att cykeln verkar lagomt oskruvad. Lite skav här och var, men under den lila beklädnaden verkar den rätt fräsch.
En bild på cykeln utan förgasare är väl vad jag kan bjuda på.
Juste! Emblemen flöjde med, och tro det eller ej, men under 31 års skit och vax så fanns faktiskt ett par emblem som inte gör bort sig helt.
Började som många andra byggen med en annons på Blocket.
En Kawasaki Z1000 Mk.II från 1980 med knappa 3500 mil på mätarn, knappt inkörd.
För de oinvigda kan jag säga att det är ungefär samma cykel som Z1 900 och Z1000 fram till just 1980, efter 1980 kom en annan motorgeneration. Motordelar passar så gott som rakt av, chassiet har inte några enorma förändringar osv osv. Med åren har bl.a. 115 extra kubikcentimeter och skivbroms bak tillkommit. Mk.II:an kännetecknas även av ganska kantiga kåpor och tank, men under beklädnaden är det så gott som samma cykel som tidigare.
Nåväl. I fredags sålde jag min KTM Adventure och hade således både lite pengar och garageplats över samt lite kli i fingrarna.
Hittade som sagt cykeln på Blocket och inte mer än 1,5 mil hemifrån. Den var inte körbar och skulle enligt beskrivningen ha kassa tändspolar och stått några/något år. En "inspirerande" 90-talslila var väl inte till cykelns fördel, men för utsatta 6000.- var den ändå att beteckna som ett fynd. Gav annonsen en duschs betänketid och hur jag än vände och vred fick jag det inte till en dålig affär utan således fick det bli en tur att se vad det var för något. Cykeln stämde med beskrivningen och det blev ett köp. Inget krom är speciellt bra, men med lite autosol kan man nog iaf få bort "patinan" (läs: rostbruna).
Med ett sånt spontant köp återstår det att komma fram till någon form av ambitionsnivå. Eftersom jag håller på med två andra Z1000 byggen (Moto-Martin och Superbike) med ganska högt ställda ribbor så kan jag med gott samvete mer koncentrera mig på att få en bra körbar och besiktad cykel som ändå inte skämmer ut sig. En tanke är att få till ett 90-tals vräkarlook över den. Mer om det senare.
Första steget är att få den att starta (givetvis). Tändspolarna skulle vara kassa efter att tändningen stått på några dagar, en förklaring jag kanske inte köper helt, men det är ju en start att börja. Mätte upp tändspolarna som satt på (samt 9 andra spolar jag hade liggandes, medans man ändå håller på....). Visade sig vara totalt två kassa och 9 ok. Känns bra.
Förgasarna plockades av och ner för rengörning, vilket var en god idé med tanke på allt skit i dem (och på dem).
Och det är ungefär där jag är nu. Har konstaterat att cykeln verkar lagomt oskruvad. Lite skav här och var, men under den lila beklädnaden verkar den rätt fräsch.
En bild på cykeln utan förgasare är väl vad jag kan bjuda på.
Juste! Emblemen flöjde med, och tro det eller ej, men under 31 års skit och vax så fanns faktiskt ett par emblem som inte gör bort sig helt.