Miniprojekt Z1000 Mk.II

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Jag tänkte försöka slå någon form av rekord i flest antal aktiva ombyggartrådar här på SH och dra till en om senaste inköpet.
Började som många andra byggen med en annons på Blocket.
En Kawasaki Z1000 Mk.II från 1980 med knappa 3500 mil på mätarn, knappt inkörd.

För de oinvigda kan jag säga att det är ungefär samma cykel som Z1 900 och Z1000 fram till just 1980, efter 1980 kom en annan motorgeneration. Motordelar passar så gott som rakt av, chassiet har inte några enorma förändringar osv osv. Med åren har bl.a. 115 extra kubikcentimeter och skivbroms bak tillkommit. Mk.II:an kännetecknas även av ganska kantiga kåpor och tank, men under beklädnaden är det så gott som samma cykel som tidigare.

Nåväl. I fredags sålde jag min KTM Adventure och hade således både lite pengar och garageplats över samt lite kli i fingrarna.
Hittade som sagt cykeln på Blocket och inte mer än 1,5 mil hemifrån. Den var inte körbar och skulle enligt beskrivningen ha kassa tändspolar och stått några/något år. En "inspirerande" 90-talslila var väl inte till cykelns fördel, men för utsatta 6000.- var den ändå att beteckna som ett fynd. Gav annonsen en duschs betänketid och hur jag än vände och vred fick jag det inte till en dålig affär utan således fick det bli en tur att se vad det var för något. Cykeln stämde med beskrivningen och det blev ett köp. Inget krom är speciellt bra, men med lite autosol kan man nog iaf få bort "patinan" (läs: rostbruna).

Med ett sånt spontant köp återstår det att komma fram till någon form av ambitionsnivå. Eftersom jag håller på med två andra Z1000 byggen (Moto-Martin och Superbike) med ganska högt ställda ribbor så kan jag med gott samvete mer koncentrera mig på att få en bra körbar och besiktad cykel som ändå inte skämmer ut sig. En tanke är att få till ett 90-tals vräkarlook över den. Mer om det senare.

Första steget är att få den att starta (givetvis). Tändspolarna skulle vara kassa efter att tändningen stått på några dagar, en förklaring jag kanske inte köper helt, men det är ju en start att börja. Mätte upp tändspolarna som satt på (samt 9 andra spolar jag hade liggandes, medans man ändå håller på....). Visade sig vara totalt två kassa och 9 ok. Känns bra.
Förgasarna plockades av och ner för rengörning, vilket var en god idé med tanke på allt skit i dem (och på dem).

Och det är ungefär där jag är nu. Har konstaterat att cykeln verkar lagomt oskruvad. Lite skav här och var, men under den lila beklädnaden verkar den rätt fräsch.

En bild på cykeln utan förgasare är väl vad jag kan bjuda på.

Juste! Emblemen flöjde med, och tro det eller ej, men under 31 års skit och vax så fanns faktiskt ett par emblem som inte gör bort sig helt.
 

Bifogat

  • IMG_5601.jpg
    IMG_5601.jpg
    92.5 KB · Visningar: 394
  • IMG_5602.jpg
    IMG_5602.jpg
    70.7 KB · Visningar: 248

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Och jag tyckte den röda lacken på min och farsgubbens Mk.II var hemsk.:rofl:rofl:rofl:rofl
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Och jag tyckte den röda lacken på min och farsgubbens Mk.II var hemsk.:rofl:rofl:rofl:rofl

Visst är den fin? ;)

Jag är inne på att i ett första skede gör någon form av snabba replikadekaler från orginalet. Bara för att ha något mer. Vad ska man köra i för färg? Svart? Vit? Guld? Rosa?
 

RaZmaN

Sporthojsnörd
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
KTM 525 SMR
Hårig färg, men det vägs upp av att den har kick, det är hårt, oavsett hur lila den är. :yoparty
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Lila färg,sen ett lite högre 4-1 system,cliponstyre,bakåtflyttade fotpinnar,sen e du hemma på tidigt 90-tal. :tummenupp
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Här har du original dekalkitt till Mk.II:an Fredda.

http://japan.webike.net/products/1356084.html

Annars finns även hela kitt med plast och tank att köpa färdiglackat. Kostar dessvärre drygt 8000kr... :död

http://japan.webike.net/products/9627953.html

Vill inte lägga de pengarna på något som kommer sitta max ett år. Lacken är varken snygg i färg eller skick, så känns onödigt att lägga pengar på det, så får bli vad man kan göra med dekalark, stripes och sax.

Lila färg,sen ett lite högre 4-1 system,cliponstyre,bakåtflyttade fotpinnar,sen e du hemma på tidigt 90-tal. :tummenupp

Har främre delen av ett par halvdanna 4-1 system, samt en öppen Vance & Hines dämpare. Kan nog bli nå trevligt med lite mellanrör.
 
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
It is alive!


[YOUTUBE-ID]Nd0NXYorSD8[/YOUTUBE-ID]


Gick igång hur fint som helst. Inga krusiduller och låg jämnt och fint kvar på tomgång när den blivit lite varm.

Besiktning bokad till på onsdag. Blir lite byte av bromsslangar imorn, var en bra att veta på det från förra besiktningen. Slänger även på en annan bromspump i lite bättre skick.
 
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
And now it's dead.

Nästan. Iaf kopplingen. Hade ingen hjälm när jag testade den i fredags så det blev ingen provtur alls. Igår tänkte jag iaf ta en liten provtur för att se att allt fungerar. Det gjorde det inte. Kopplingen tog inte alls, oavsätt hur mycket jag justera.
Misstänker att längre tids stillestånd samt möjligen fel olja i motorn har kleggat ihop lamellerna. Försökte "rycka" isär dem genom att rulla lite på ettans växel, utan framgång. Tänkte testa samma sak på tvåans växel. Helt stumt. Rör sig inte alls. Hinner tänka många fula ord, men kommer bara fram till att jag får skylla mig själv att varken ha testat koppling eller att växlarna gick i när jag köpte cykeln.
Börjar ta bort motorkåpan som håller kopplingsmekanismen (började i den änden, kändes mest överkomligt). Fotpinnen måste tas bort och på något vänster fastnar vänster pekfingernagel mellan en bult och den fasta nyckel jag använde på bulten ovanför. Massiv smärta och genast en blå nagel.
3 saftiga motgångar på 15 min var för mycket för mig. Går hem, fixar en drink och sätter mig på balkongen och läser en bok. Två timmar senare är en andra drink urdrucken och jag tar mig in och skriver ett inlägg på z1ownersclub.co.uk för att utröna vad som brukar ge sig med just tvåans växel och gamla 900/1000 maskiner.
Får svar rätt snabbt:

"Fred, you will not be able to change to second gear until the bike is moving, or the rear wheel is spinning at least."

"Inbuilt Kawasaki safety feature"

Var några av svaren. Då känner man ju sig inte så dum...

Nåja, kopplingen och en saftigt blå pekfingernagel återstår, men hellre det än att behöva riva motorn.
Idag var det socialisera med tjejens familj, men i morn tar jag hand om kopplingen.
 

Jimmy_N

Medlem
Gick med
14 Sep 2004
Ort
Någonstans
Hoj
Honda 900 F Superbike
And now it's dead.

Nästan. Iaf kopplingen. Hade ingen hjälm när jag testade den i fredags så det blev ingen provtur alls. Igår tänkte jag iaf ta en liten provtur för att se att allt fungerar. Det gjorde det inte. Kopplingen tog inte alls, oavsätt hur mycket jag justera.
Misstänker att längre tids stillestånd samt möjligen fel olja i motorn har kleggat ihop lamellerna. Försökte "rycka" isär dem genom att rulla lite på ettans växel, utan framgång. Tänkte testa samma sak på tvåans växel. Helt stumt. Rör sig inte alls. Hinner tänka många fula ord, men kommer bara fram till att jag får skylla mig själv att varken ha testat koppling eller att växlarna gick i när jag köpte cykeln.
Börjar ta bort motorkåpan som håller kopplingsmekanismen (började i den änden, kändes mest överkomligt). Fotpinnen måste tas bort och på något vänster fastnar vänster pekfingernagel mellan en bult och den fasta nyckel jag använde på bulten ovanför. Massiv smärta och genast en blå nagel.
3 saftiga motgångar på 15 min var för mycket för mig. Går hem, fixar en drink och sätter mig på balkongen och läser en bok. Två timmar senare är en andra drink urdrucken och jag tar mig in och skriver ett inlägg på z1ownersclub.co.uk för att utröna vad som brukar ge sig med just tvåans växel och gamla 900/1000 maskiner.
Får svar rätt snabbt:

"Fred, you will not be able to change to second gear until the bike is moving, or the rear wheel is spinning at least."

"Inbuilt Kawasaki safety feature"

Var några av svaren. Då känner man ju sig inte så dum...

Nåja, kopplingen och en saftigt blå pekfingernagel återstår, men hellre det än att behöva riva motorn.
Idag var det socialisera med tjejens familj, men i morn tar jag hand om kopplingen.

Kopplingen fixar du nog!:)
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Nu är kopplingen igång iaf. Det var de risigaste mellanskivor jag någonsin sett. Massa rost som hade fastnat och klegat igen ordentligt. Men med lite polering så fungerade kopplingen runt kvarteret. Bara frambromsen kvar. Hoppas det räcker med att lufta och att slangarna håller.
Någon som har något stålomspunnet liggandes är jag sugen (behöver till ett par olika saker så längd och banjovinkel går nog att hitta en lösning på).
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Gjorde lite försök att lufta frambromsen, men vet inte direkt om det vart någon framgång. Kom inte ut någon luft. Luftade genom att ömsom lossa nippeln på oket och samtidigt trycka in handtaget, skruva åt nippeln och släppa handtaget. Problemet är att när jag sedan pumpar med handtaget (och iskruvad nippel) så kommer det bubblor upp från kolven i pumpen. Men var kommer bubblorna ifrån? Inget läckage från någon packning eller så.
Tänkte att då kan jag testa pumpa vätska nerifrån oket och upp, det kom upp vätska men den kom i en strid ström UTAN en enda bubbla. Skulle det finnas en ansamlig luft en bit upp i slangen borde en del luft lockats med då, men som sagt, inte en bubbla luft.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Ett stort paket på väg hem från USA. En del trevliga saker...

Fått på emblemen på sidokåporna.

Två lager av någon tjock dubbelhäftande tejp (två lager för att komma över den lilla kanten).

IMG_5608.jpg


IMG_5609.jpg


Och så här fint blev det!

IMG_5610.jpg


Så imorn blir det montage på hojen.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Och nu sitter även emblem på tanken.

IMG_5611.jpg

IMG_5614.jpg


Sedan tänkte jag ägna kvällen åt att slänga på ny klädsel på sadeln, men av någon oklar anledning behåller posten mitt paket även i natt.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag anar en viss fetish för Z1000 här.... :D

Inte så lite heller, mannen har ju för fan skrapat blocket rent och köpt upp varenda liten pinal och reservdel han kunnat få tag på... Han har ett eget reservdelslager numera, och skulle nog kunna montera ihop en fem-sex kompletta hojar om han bara ville:gnissla :D

Jag tycker att den lila färgen är porrig, behåll för fan!:yoparty Blir ju inte mer nittital än så:banana

Angående bromsarna, har du använt någon form av luftningshjälpmedel eller åtminstone en slang eller så? För om du bara trycker ut bromsvätskan och sen skruvar dit nippeln igen så hinner det ju läcka in lite luft innan nippeln är åtdragen... Slangen ser ju till att det enda som kan läcka tillbaka in är bromsvätska... Men det förutsätter jag att du har koll på;)
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top