Miniprojekt Z1000 Mk.II

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Inte så lite heller, mannen har ju för fan skrapat blocket rent och köpt upp varenda liten pinal och reservdel han kunnat få tag på... Han har ett eget reservdelslager numera, och skulle nog kunna montera ihop en fem-sex kompletta hojar om han bara ville:gnissla :D

Inte har väl jag... :tonårsfnitter

Jag tycker att den lila färgen är porrig, behåll för fan!:yoparty Blir ju inte mer nittital än så:banana

Angående bromsarna, har du använt någon form av luftningshjälpmedel eller åtminstone en slang eller så? För om du bara trycker ut bromsvätskan och sen skruvar dit nippeln igen så hinner det ju läcka in lite luft innan nippeln är åtdragen... Slangen ser ju till att det enda som kan läcka tillbaka in är bromsvätska... Men det förutsätter jag att du har koll på;)

Hehe, den är väldigt lila! Men den kommer bli vackert 90-tals rejsig sen så det passar bara in!

Körde med slang där nere, visserligen en aningen hård och "vällagrad" slang, men försökte ha koll så att den inte fuldrog luft eller något.

Får köra en öl eller så snart!

Cool..men vänd på stötdämparna!!

Det är på att-göra-listan.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Inte har väl jag... :tonårsfnitter



Hehe, den är väldigt lila! Men den kommer bli vackert 90-tals rejsig sen så det passar bara in!

Körde med slang där nere, visserligen en aningen hård och "vällagrad" slang, men försökte ha koll så att den inte fuldrog luft eller något.

Får köra en öl eller så snart!

Oh nej, inte du inte:D :7peta

Ja, men såskareva!:yoparty

Ok, och du såg till att den var tät mot nippeln och sådär? Jag brukar köra siliconslang med buntband för att det ska sitta ordentligt tätt...

Ja, det får vi göra!
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Nybesiktad utan anmärkning! Trevligt! Bromskontakten fram tog liiite i senaste laget, men blev bättre ifall man stressade den. Blir ett byte när jag väl får på stålomspunnet. Kontakter har jag ett antal (som Bushido antydde), men stålomspunnet är det ont om (läs: sälj billigt till mig).
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Bushido-fenomenet; "Mottagaren ej anträffbar vid leverans. Försändelsen aviseras". Nejmensåatteee. Verkar som att mitt paket får vänta ett litet tag till.

Slängde på öppna luftfilter och böt munstycken igår. Låter ju satans så trevligt med öppna filter.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag vill också hitta ett billigt literobjekt för kaffepengar och som sen bara trillar genom besiktningen sådär!:mad: Tvåtakt är trots allt lite omständigt och inget man gärna tar långturer med, behöver något stadigare... Håll utkik åt mig så är du bussig:tummenupp

Avundsjuka åsido, grattis till godkänd besiktning:tummenupp
Och som sagt, du fick iallafall veta var ditt paket blev av. Mitt höll de utan att avisera och utan att uppdatera paketstatusen. Murmeldjur är vad de är:mad:

Slängde på öppna luftfilter och böt munstycken igår. Låter ju satans så trevligt med öppna filter.

Men, filmförfan!?:mad:
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Roligt det där med aviseringen. Ibland har jag varit uppe väldigt tidigt på morgonen i hopp om att Postis kommer och knackar på dörren. Icket. Går man ut där strax efter kl 8 dock så ligger det mycket riktigt en avi-jäkel i brevlådan.

Man betalar ju svindyr frakt här inom landet för att dom ska köra skiten till dörren, inte för att man ska behöva åka och hämta det själv pga att postisen är lat.

Passar på att fråga dig också Fredda, vet du vad ventilspelet ska vara på Mk.II:an? Tänkte att du kanske har en servicemanual eller nåt sånt, håller nämligen på att fixa det. Knackade rätt bra från toppen om den i höstas... :död
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Roligt det där med aviseringen. Ibland har jag varit uppe väldigt tidigt på morgonen i hopp om att Postis kommer och knackar på dörren. Icket. Går man ut där strax efter kl 8 dock så ligger det mycket riktigt en avi-jäkel i brevlådan.

Man betalar ju svindyr frakt här inom landet för att dom ska köra skiten till dörren, inte för att man ska behöva åka och hämta det själv pga att postisen är lat.

Passar på att fråga dig också Fredda, vet du vad ventilspelet ska vara på Mk.II:an? Tänkte att du kanske har en servicemanual eller nåt sånt, håller nämligen på att fixa det. Knackade rätt bra från toppen om den i höstas... :död


Mjo, nu skulle utkörning egentligen inte ingå, men blev så iaf (paket från USA kanske förklarar oklarheterna). Men betalar man för att få det utkört vill man ju gärna få det också, och inte behöva lägga tid och energi på att hämta det för att det är nån lat nisse som inte pallar ringa på. Testa köra som UPS och ringa innan? Finns inget telnummer, kör direkt till postombud.

Den enda bok jag har som nämner MKII:an ligger i garaget, men Haynes som tar allt mellan 73-77 säger att det ska vara mellan 0.05mm-0.10mm. Det står visserligen inte explicit, "If the valve clearence is greater than 0.10mm use a thicker shim to correct to the specified clearence. If the valve clearence is less than 0.05mm select a thinner shim." Det där med "specified clearence" står lixom inte utskrivet någonstans. Däremot är piston end ring gap väldigt tydligt utskrivet lite här och var... En annan tror ju att ventilspelet har behov att kollas oftare än piston ring end gap...

Edit: Efter en närmare koll står det faktiskt med, men inte under Valves utan under Valve springs. Och med måtten 0,05mm-1,0mm, vilket jag tyckte var lite stort intervall för ventilerna, men en koll på avståndet i tum så stämmer det bättre med 0.05-0.1mm.
 
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
En ny sadelklädsel. Tog lite svett och tårar innan den satt på, men det blev rätt ok iaf.

IMG_5643.jpg


Sen var det dags för ny olja och nytt filter. Viss höjdskillnad på filtret jag hade köpt och det som satt i motorn. Det högre satt i. Men addemoto löste problemet!
Lösa och falska rykten gör sedan gällande att det är jag som grisat ned så fruktansvärt under hojen. Men det är som sagt elakartade och falska rykten. Men för att vara lite seriös, till nästa oljebyte blir det till att leta reda på en oljefilterhållare med extra bult för att tömma oljan som samlas vid oljefiltret, en halvliter olja som rinner lite var den vill grisar ned rätt friskt.

IMG_5677.jpg


Biltema bistod med högkvalitativ dekortejp. Blev helt ok iaf. De böjarna fram på tanken höll typ en dag. De gillade inte att böjas/sträckas allt för mycket. Blir till att klippa lite dekalark.

IMG_5693.jpg


IMG_5694.jpg


Gjorde även ett försök att vända rätt bakdämparna, men olika diameter på bussningarna satte käppar i hjulen. Så de får sitta kajko.

Något som bidrar till det positiva är att avgassystemet verkar gå att polera med gott resultat. Blir att göra det någon gång...

Nu är det väl montera Tarozzi-fotpinnar och clipons kvar. Och stålomspunnet. Frambromsen påminner en del om min gamla DT50. Fel sätt att bli nostalgisk...
Kanske även snickra ihop något högljutt as till system från lite mög som ligger i garaget... Den som lever får se.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
En ny sadelklädsel. Tog lite svett och tårar innan den satt på, men det blev rätt ok iaf.

Sen var det dags för ny olja och nytt filter. Viss höjdskillnad på filtret jag hade köpt och det som satt i motorn. Det högre satt i. Men addemoto löste problemet!
Lösa och falska rykten gör sedan gällande att det är jag som grisat ned så fruktansvärt under hojen. Men det är som sagt elakartade och falska rykten. Men för att vara lite seriös, till nästa oljebyte blir det till att leta reda på en oljefilterhållare med extra bult för att tömma oljan som samlas vid oljefiltret, en halvliter olja som rinner lite var den vill grisar ned rätt friskt.

Biltema bistod med högkvalitativ dekortejp. Blev helt ok iaf. De böjarna fram på tanken höll typ en dag. De gillade inte att böjas/sträckas allt för mycket. Blir till att klippa lite dekalark.

Gjorde även ett försök att vända rätt bakdämparna, men olika diameter på bussningarna satte käppar i hjulen. Så de får sitta kajko.

Något som bidrar till det positiva är att avgassystemet verkar gå att polera med gott resultat. Blir att göra det någon gång...

Nu är det väl montera Tarozzi-fotpinnar och clipons kvar. Och stålomspunnet. Frambromsen påminner en del om min gamla DT50. Fel sätt att bli nostalgisk...
Kanske även snickra ihop något högljutt as till system från lite mög som ligger i garaget... Den som lever får se.

Ser ju riktigt propert ut nu! :tummenupp

Sen tror jag du massuppfittat det där med att "vända på dämparna". Du ska inte vända på dom i den bemärkelsen att behållaren ska vara uppe som på en Öhlinare. Du ska vända på dom så att behållaren pekar bakåt, inte framåt som du har nu. :)
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Ser ju riktigt propert ut nu! :tummenupp

Sen tror jag du massuppfittat det där med att "vända på dämparna". Du ska inte vända på dom i den bemärkelsen att behållaren ska vara uppe som på en Öhlinare. Du ska vända på dom så att behållaren pekar bakåt, inte framåt som du har nu. :)

Tackar!

Kan nog vara så. Men tror jag låter det vara, uppåt eller inte alls, ser sådär ut nu...

Btw, kolla PM!
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Se där,,,det tar sig sa m....:tummenupp
Inte funderat på o avlägsna innerskärmen bak??
Var väl det första som åkte av in the good old days,,
Blir lite clenare i röva.:D
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Se där,,,det tar sig sa m....:tummenupp
Inte funderat på o avlägsna innerskärmen bak??
Var väl det första som åkte av in the good old days,,
Blir lite clenare i röva.:D

Jo, har funderat lite på det, men vi får se.
 

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
And now it's dead.
............................
........................................................ skriver ett inlägg på z1ownersclub.co.uk för att utröna vad som brukar ge sig med just tvåans växel och gamla 900/1000 maskiner.
Får svar rätt snabbt:

"Fred, you will not be able to change to second gear until the bike is moving, or the rear wheel is spinning at least."

"Inbuilt Kawasaki safety feature"

Var några av svaren. Då känner man ju sig inte så dum...

Nåja, kopplingen och en saftigt blå pekfingernagel återstår, men hellre det än att behöva riva motorn.
Idag var det socialisera med tjejens familj, men i morn tar jag hand om kopplingen.

Ha! skitbra att jag såg din fina tråd!
Har själv en Z1000 som jag står i valet å kvalet om jag ska bygga nåt på eller sälja av. Har en annons ute men ångrar mej kanske nu när jag läst lite här.

Har åxå funderat på varför jag inte kan få i tvåan när den står still. Min startmotor är kass så jag måste rulla igång den. Skulle ju vart enklare om man fick i tvåan el. trean :D
Min är en -81:a tror jag men ser inte ut som din. min har t.ex. inte kick (synd med tanke på kass startmotor).
Skiljer på bakdelen åxå.
Körde en sväng igår men den går som skit. misständer å låter som den går på 3,5 cyl.

Bild på mit ök:
 

Bifogat

  • hondaram derbi 10122.jpg
    hondaram derbi 10122.jpg
    147.4 KB · Visningar: 108

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Ha! skitbra att jag såg din fina tråd!
Har själv en Z1000 som jag står i valet å kvalet om jag ska bygga nåt på eller sälja av. Har en annons ute men ångrar mej kanske nu när jag läst lite här.

Har åxå funderat på varför jag inte kan få i tvåan när den står still. Min startmotor är kass så jag måste rulla igång den. Skulle ju vart enklare om man fick i tvåan el. trean :D
Min är en -81:a tror jag men ser inte ut som din. min har t.ex. inte kick (synd med tanke på kass startmotor).
Skiljer på bakdelen åxå.
Körde en sväng igår men den går som skit. misständer å låter som den går på 3,5 cyl.

Bild på mit ök:

Hehe, så det är din som är ute. Rekommenderade den till Bushido en dag efter att han köpte CB500:an.

Men klart du ska behålla och bygga nåt koolt av den. Stämmer som du säger att det är en helt annan cykel. Om du får snurr på bakhjulet, tex om du har hojen på centralstödet borde du kunna få i tvåan. Värt att testa.

Vad är det som är kass med startmotorn? Händer något eller inget alls? Hur långt har den gått?

Testa att sätta på orginal luftburk, vaccumförgasare kan bete sig lite konstigt med öppna luftfilter, främst på lägre varv om jag har förstått saken rätt. Det är det första jag skulle kolla. Sen plocka isär förgasarna och rensa dem på skit och därefter kolla över tändkablar/spolar.
 

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Hehe, så det är din som är ute. Rekommenderade den till Bushido en dag efter att han köpte CB500:an.

Men klart du ska behålla och bygga nåt koolt av den. Stämmer som du säger att det är en helt annan cykel. Om du får snurr på bakhjulet, tex om du har hojen på centralstödet borde du kunna få i tvåan. Värt att testa.

Vad är det som är kass med startmotorn? Händer något eller inget alls? Hur långt har den gått?

Testa att sätta på orginal luftburk, vaccumförgasare kan bete sig lite konstigt med öppna luftfilter, främst på lägre varv om jag har förstått saken rätt. Det är det första jag skulle kolla. Sen plocka isär förgasarna och rensa dem på skit och därefter kolla över tändkablar/spolar.

Japp!

Bra tips alltihop men jag har ingen originalluftburk tyvärr. Filtren satt på när jag köpte den. Skit!
Har gjort rent fuggarna. Blev bättre men inte bra. Membranen var hela men stela som sulläder. Det gör väl inte underverk för motorgången precis :tungan

Jag har inte ens bytt stift så jag har lite att kika på. Tändkablarna är olika åxå så jag får kolla över skiten.

startmotorn är död: reläet klickar. Hade isär starten å lödde lite kablar. Fick igång den och den gick säkert 20 varv :rolleyes:
innan den stendog igen. Det var ett av kolen som var väldigt slitet så det kanske inte ligger an.
Du kanske har en startmotor över? Sälja?
Bahöver en bakskiva åxå då min är sprucken rakt av :näsblod
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Japp!

Bra tips alltihop men jag har ingen originalluftburk tyvärr. Filtren satt på när jag köpte den. Skit!
Har gjort rent fuggarna. Blev bättre men inte bra. Membranen var hela men stela som sulläder. Det gör väl inte underverk för motorgången precis :tungan

Jag har inte ens bytt stift så jag har lite att kika på. Tändkablarna är olika åxå så jag får kolla över skiten.

startmotorn är död: reläet klickar. Hade isär starten å lödde lite kablar. Fick igång den och den gick säkert 20 varv :rolleyes:
innan den stendog igen. Det var ett av kolen som var väldigt slitet så det kanske inte ligger an.
Du kanske har en startmotor över? Sälja?
Bahöver en bakskiva åxå då min är sprucken rakt av :näsblod

Luftburk och startmotor borde du kunna hitta rätt billigt på ebay. Kolla även med http://www.blocket.se/ostergotland/Demonteringsobjekt_Suzuki_GSX750_29996296.htm?ca=23_10&w=3 han som har företaget har ett gäng gamla Kawasakis och har även demonterat ett gäng Z1000 av din modell.
Har nog bromsskiva. Vad är det för diameter/offset/bultcirkel du behöver?
 

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Ort
Mariestad
Hoj
Suzuki vz 800 Marauder, Kawasaki z1000, kawasaki z650, Zundap Apollo 50cc 1953
Luftburk till Z1000j -81 har jag en liggandes.... intresse ??
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top