Minirecension: Schuberth SR1 vs Shoei 1100

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Då det är många som köper ny hjälm nu på våren så tänkte jag att jag skulle dela med mig av lite erfarenheter på min nya för året Schuberth SR1.

Jag testade denna för första gången på AVAMC förra vintern. Men då den kostade ca 7000:- så blev det ingen SR1. Istället köpte jag en Shoei 1100 som jag var mycket nöjd med. Jag kommer därmed jämföra dessa 2 hjälmar när jag skriver. Jag körde ca 1000 mil med Shoei innan jag kraschade och fick slänga hjälmen.

Kan skriva lite kort om vad jag tyckte om Shoei 1100:

image.jpg

Jag gillade denna hjälm riktigt mycket, den satt ganska tight i början och jag köpte en ny oanvänd i storlek M.

Hjälmen satt riktigt bra, var ganska tyst (trodde jag då) och jag gillade luftflödet väldigt mycket. Det fanns däremot ett stort minus och det var att när man körde i ca +110km/h så kom det in luft i hjälmen som gjorde att det blev samma ljud i öronen som det blir när man öppnar rutorna i bilen, riktigt obehagligt. Det blev däremot bättre när jag satte fast det medföljande hakskyddet.
3/5 i betyg på ljud

Jag kraschade till slut i hjälmen och slog i huvudet flera gånger när jag antagligen voltade.
Hjälmen höll mycket bra och jag klarade mig toppen. Så jag kan bara ge den full pott där.
5/5 i skydd vid (min) krasch

Nu till Schuberth SR1:

bild 1-1.jpgbild 2-1.jpgbild 3-1.jpg

Känslan jag fick när jag provade denna på AVAMC var: Wow, vilka material, framförallt kuddarna var riktigt sköna och kändes väldigt lyxiga. Detta var innan jag visste vad den kostade.

7000:- skulle de ha plus 1200 för extra visir. Så det blev inget köp.

Men nu kan du köpa SR1 från UK för ca 3500:- inkl frakt från helmetcity vilket är 1500 mindre än Shoei hjälmen om du köper den i Sverige.

Jag köpte en blanksvart med spegelvisir då jag gillar spegelvisir, framförallt för att man får så bra kontrast och slipper använda solvisir. Samma storlek som Shoei M.

Första tanken som jag tror alla känner när man provar en SR1 är: Satan vad tight den är :mad: , men efter lite hamrande på ovansidan av hjälmen så går den till slut över huvudet och den sitter perfekt. Nu efter ca 30 mil börjar den anpassa sig efter mitt huvud så den blir skönare och skönare för varje gång.
Passform 3,5/5

Nu till det roliga: ljudnivån
Denna hjälm är otroligt tyst! Det kommer inte in något vindvobbel (som på Shoei) alls och den är riktigt tyst tack vare det så känner man inte sig speciellt trött i huvudet som jag gjorde med Shoei. Den är så pass tyst att du har 2 lock vid öronen som du kan öppna vid tex bankörning för att höra om det är någon bakom dig eller vid sidan.
Ljudnivå 5/5

Design:
Jag tycker att hjälmen ser riktigt aggressiv ut och det gillar jag, den är ganska smal och ser inte så stor ut som Shoei gör (och känns). Den är även väldigt lätt och man uppfattar den som mycket lättare än Shoei (tror inte den är det däremot).
4,5/5

Luftflöde:
Detta är egentligen min enda negativa punkt. Denna info har jag inte läst någonstans och det tror jag beror på att vi kör när det är så pass kallt som runt 0° i Sverige.
Det finns inget sätt att stänga av luftflödet in i hjälmen. Antingen har du luftflödet mot hela ansiktet, eller mot näsa/min. Vid 0-10° är detta rätt jobbigt för ansiktet och näsa och ögon börjar rinna på mig. Jag hade gärna sett att man kunde stänga av det flödet men det går inte.

Det finns 2 kanaler ovanför huvudet som luftar väldigt bra men jag har inte haft dessa öppna än. Det finns också 1 kanal som öppnar upp vid hakan så hela hjälmen fylls med luft, den funkar till 100%, lär bli skönt i sommar.
3/5, här hade den fått full pott om det gick att stänga flödet.

Visir:
Jag köpte Silver Visor, det är riktigt mörkt. Kör man inne i en tunnel så ser man knappt något vilket kan ställa till det om man har otur. Jag fick veta att solvisiret, det svarta är ännu mörkare. Så i sommar blir det att ha med det genomskinliga i ryggsäcken så man kommer hem på kvällen.

Spoiler
Jag kör ju Speed Triple och enligt Schuberth så "funkar" inte spoilern då. Den är till för er som kör sporthoj och har huvudet mer "framåt", jag har testat den i ca 160km/h och märkte ingen direkt skillnad på min hoj.


Allmänt:
Den är lätt att knäppa, man får trycka hårt på toppen för att få ner den över huvudet. Hörlurar får man glömma för de får inte rum i öronen när man sätter på sig hjälmen.
Jag är mycket nöjd!

Jag har säkert glömt massor så fråga på om ni saknar någon info.

Bilderna hamnar åt fel håll pga forumet.
 
Last edited:

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Jag har en likadan kruka och är otroligt nöjd. Jag kör med det svarta visiret och kan intyga att det verkligen blir natt i Japan när man kör genom tunnlar.

Men jag förstår inte riktigt vad du har för problem med ventilationen? Jag kan stänga alla intag på min. Då är det ingen fara att köra när det är runt nollan ute :)
 

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Ort
Grödinge
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Ja det går att stänga alla. Den ena fram fäller du bara in. Den som släpper in vid mun och kinder stänger du genom att sätta reglaget under hakan i mittenläget.
Kört med den i minusgrader utan problem.
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Men jag förstår inte riktigt vad du har för problem med ventilationen?

"knappen" på mitten framför munnen kan man antingen vinkla uppåt eller neråt, uppåt är för ansiktet och neråt är för att få flödet mot mun/näsa. Denna funktion hade jag viljat kunna stänga helt för att inte få in mer luft än från öppningen nedanför hakan. Jag är ganska frusen av mig... Shoein kunde man stänga av helt.

Låter ju konstigt, kanske min är felaktig då... Får väl testa lite mer men jag tycker den sitter väldigt löst med 2 positioner, antingen upp eller ner. Min verkar faktiskt lite glapp nu när jag testar att röra på den.
 
Last edited:

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Ort
Grödinge
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Ja den som sitter ovanför mungallret har bara 2 lägen. Stängd eller öppen.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Klart att ventilationen går att stänga.
Jag har iofs inga hörlurar men det är gott om plats till min Scala G9s högtalare.
Bökig att ta på och av och hade gärna sluppit D-rings fästet. Knappen man sätter fast den överblivna remmen är lite knölig också tycker jag.

Men i övrigt en fantastiskt bra hjälm. Kvalitetskänsla till 1000!
 

Bifogat

  • 20140418_180214.jpg
    20140418_180214.jpg
    224.2 KB · Visningar: 96

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Min har faktiskt inte gått att stänga, jag har varit i kontakt med ÅF nu som har skickat mig en utbytesdel så jag kan fixa den :tummenupp
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top