"minisken" vad är det? -ev knäskåls-paj, frågor..

IronMike

Guest
Borde finnas någon här som kan lite om "ortoped'eri.." ... Har en gammal krigsskada i knät, eller okej -om jag ska behöva erkänna...vurpade med cross för 3 år sen, skulle stajla med en phet whelie uppför en backe, när backen tog slut så tappa jag ballansen, hängde på rullen/gasen med benen sprattlandes, for in i en barack med vänster ben först....

Sen dess har jag haft "känningar" i vänster knä, det knäpper å har sig när man sträcker ut, det gör inte spec ont.. Men ibland kan det "skrika till", när man suttit still länge :S ...men framförallt är det ett problem iom med min konditionsträning, på ngt vis - så sätter jag ned vänster fot lite fel för att inte belasta knät, så jag får ont i benhinnan..

En kompis på gymmet sa att "micke, de e minisken..du måste fixa.."

:huvet

Vad är en minisk? Och vad gör man åt det?

Det kanske inte är världens problem idag...men om man inte gör ngt åt det? Kanske kan bli värre?.. Och med en libido, vars-är oändlig, så vill man ju kunna "hitta" ett dancefloor även när man är till åren kommen.

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Min ena sprack och snurrade 180grader. Det gjorde ont !
Den andra sprack oxå.

Dagkirurgen, in på morgonen, hem på eftermiddagen.
Tog bort den ena och tog bort 50 % av den andra.

Ca 6 månader innan jag var 99% bra.

Rekommendationen var att inte springa maraton :)
Vilket inte var så kul eftersom jag gjort det och gillade det.
Kör vasaloppet i stället var svaret.

Diagnosen är att jag som gammal kan få problem. Men svaret inför det var "då bygger vi ett nytt knä åt dej"

Så att sia om framtiden är svårt men idag är allt ok. Åker cross, springer lite, bollidrott i massor. INGA PROBLEM ALLS !

Så ironmike, ta och operera dej......det är värt det !!!!

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
Såld!! Z1000-06
du får göra en liten nätta operation "titthålsoperation" tar max 15 min.
har du tur (som ajg hade) så kan det bara ha lagt sig skit (läs lösa benbitar) ovanpå minisken, eller så är den sönder. men du genomgår samma operation.

du överlever:) det garanterar jag. och sen blir det bättre oxå:)

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Vi lekmän kan komma med hur många kommentarer som helst men ta reda på vad felet är. Förslagsvis vänd dig till Idrottskliniken i Solna(ligger i råsundastadion) 08-734 04 15. Det gjorde jag.

Wman

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Nope
Fick också en menisk skada(tror att det var det iaf.) för runt 3 år sen. Gjorde riktigt ont i 3-4 veckor innan det blev någorlunda ok igen, sen blev det långsamt bättre, hade lite känningar i knät så sent som förra sommaren när jag sprang längre sträckor men har inte kännt av något alls i år.

Tror inte att det är bra att operera om man inte verkligen behöver, finns ju alltid en risk vid operationer och knät kan bli mer instabilt efteråt än det var innan om man plockar bort någon del...

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Utan ordentlig undersökning och röntgen kan man inte ställa diagnos och utvärdera behandlingsalternativen. Trasig mensik läker inte och bör opereras medan andra knäskador blir bättre av stabiliseringsträning.

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Opererade vänsterknät för flera år sedan pga bilolycka, blev bättre än innan skadan !
Ska in för högerknät om en månad, skidbacke denna gången... :(
Inte kul, men vad gör man inte för att kunna fortsätta röra sig obehindrat??

Tog lokalbedövning förra operationen, de sprutade in så mycket bedövningsvätska i knät så det såg ut som en ballong, f-n så ont gjorde det !!
Det blir sövning den här gången :fakta

Pijt

Ny medlem
Gick med
6 May 2005
Hoj
748
Utan ordentlig undersökning och röntgen kan man inte ställa diagnos och utvärdera behandlingsalternativen. Trasig mensik läker inte och bör opereras medan andra knäskador blir bättre av stabiliseringsträning.

Bara för att showa med mina ytterst begränsade kunskaper ang skador så läker inte ett korsbandsbrott av sig själv heller.
:rolleyes:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Bara för att showa med mina ytterst begränsade kunskaper ang skador så läker inte ett korsbandsbrott av sig själv heller.
:rolleyes:

Nä ett korsbandsbrott läker inte men man kan få upp god funktion med rätt träning trots ex töjda korsband. Då är alternativet med korsbandsOP och ett halvår på kryckor helt plötsligt inte sådär jättelockande.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024