Minska ljudnivån på slip-on

Mazellan

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2017
Ort
Luleå
Hoj
fz6
Hej, första inlägget här på forumet :)

Har precis snickrat ihop ett avgassystem till min hoj (Yamaha FZ6 -08). Det blev ett hemmabyggt slingerrör upp till ljuddämparna som sitter under sadeln. Gjorde samtidigt en rensning av bakänden. "Allt" i bakänden var integrerat med orginaldämparen så hade ändå varit tvungen att göra nya fästen mm.

Så till frågan... När jag krypkör på 2:an - 3:an och 3 - 4000 varv så låter det onödigt mycket. Det låter nästan som att det blir någon sorts resonans, för vid högre varv blir det lägre ljud (vad jag upplever iaf). Tips på hur man kan minska ljudnivån på låga varv mottages :) Egna funderingar, minska diametern på innerröret i dämparna. Ökar hastigheten på avgaserna, vad händer med ljudet då? Blir det "rappare" och inte lika "bröligt"? Bifogar några bilder på bygget.

sporthoj_1.jpg
sporthoj_2.jpg
sporthoj_3.jpg
sporthoj_4.jpg
sporthoj_5.jpg
 

Bifogat

  • 2017-08-25 22.27.49.jpg
    2017-08-25 22.27.49.jpg
    1.9 MB · Visningar: 82

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Om resonansen är smal; 'går den att få bort med en Helmholtz-resonator.
 

Mazellan

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2017
Ort
Luleå
Hoj
fz6
Tackar för tipsen. Får kolla upp hur man räknar på en resonator. Om det får plats är det ju ett enklare sätt än ett spjäll (det var ju inte lilla bygg-tråden det där, men ska gå igenom den). Ett utjämningsrör blir nog svårt att få dit. Sen så är delar det sej från ett rör just innan dämparna 1:2.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ditt avgasrör ser ut som på min ktm 990sm, jag brukar köra med endast en insats i en av dämparna för då blir ljudet lagomt högt. De borde även ta bort resonans.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det ser misstänkt likt ut Biltemas "slipon" dämpare. Är det sådana?
Lite sent ser det ut som men mer volym och längre sträcka där ljuddämpning kan ske är nog det enklaste att få till. Alltså andra och både större och längre dämpare. Resonator eller annat blir nog spännande att försöka få plats med. Utan att ser ser mysko ut...fast det kan ju ev. bli en bra snackis...."Jag har räknat ut det alldeles själv". :)
Sen kan det vara så att pga omständigheterna som längder på, summan av kollektor och rör efter den gör att du får resonansfenomen vid oväntade varvtal. Att förändra längder på på din 1-2 bit kan göra om inte under så iaf att det det blir tystare eller flyttar resonansfq till ngt lämpligare varvtalsområde.
Lycka till...jo en sak till.

Mät! Att mäta är att veta. :fakta Om du inte har så skaffa eller låna en hyfsat bra dB-Mätare.
 

Mazellan

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2017
Ort
Luleå
Hoj
fz6
En insats i ena eller båda dämparna är väl det enklaste. Går ju att experimentera med form o typ för att hitta "rätt". Tror jag börjar där.

Jo, det är Biltemas dämpare :arsele Man får väl vad man betalar för :) men tyckte mest att det skulle vara kul att bygga eget isf köpa ett färdigt system. Eftersom dom sitter under sadeln så får jag inte plats med några längre (vill inte att dom sticker ut något mer). Diametern skulle gå att öka en aning, men inte mycket. En dB-mätare vore bra. Misstänker att det är bra att veta vilket frekvensintervall som man ska dämpa om man ska göra en (anti-)resonator. Ska se om jag kan låna en. Finns säkert någon app till telefonen men gissar att det är "skräp"? På det främre röret skulle det gå att få plats med en resonator (beroende på hur lång den måste vara förståss). Skulle inte ens se konstigt ut tror jag :)
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
En insats i ena eller båda dämparna är väl det enklaste. Går ju att experimentera med form o typ för att hitta "rätt". Tror jag börjar där.

Jo, det är Biltemas dämpare :arsele Man får väl vad man betalar för :) men tyckte mest att det skulle vara kul att bygga eget isf köpa ett färdigt system. Eftersom dom sitter under sadeln så får jag inte plats med några längre (vill inte att dom sticker ut något mer). Diametern skulle gå att öka en aning, men inte mycket. En dB-mätare vore bra. Misstänker att det är bra att veta vilket frekvensintervall som man ska dämpa om man ska göra en (anti-)resonator. Ska se om jag kan låna en. Finns säkert någon app till telefonen men gissar att det är "skräp"? På det främre röret skulle det gå att få plats med en resonator (beroende på hur lång den måste vara förståss). Skulle inte ens se konstigt ut tror jag :)
Insatser, tja det går att få ner den mätbara volymen men hur det låter kan vara "sämre" för örat.
Jag plockade ur db-dödarna ur de SC-Project slipon som sitter på 848:an. Den mäter sannolikt högre utan [jag ska försöka mäta i helgen bara för att] men den låter betydligt mindre irriterande, ett mycket mindre "vasst" ljud. Mer muller, liksom. Så det är väl både gungor och karuseller även när det gäller buller.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En insats i ena eller båda dämparna är väl det enklaste. Går ju att experimentera med form o typ för att hitta "rätt". Tror jag börjar där.

Jo, det är Biltemas dämpare :arsele Man får väl vad man betalar för :) men tyckte mest att det skulle vara kul att bygga eget isf köpa ett färdigt system. Eftersom dom sitter under sadeln så får jag inte plats med några längre (vill inte att dom sticker ut något mer). Diametern skulle gå att öka en aning, men inte mycket. En dB-mätare vore bra. Misstänker att det är bra att veta vilket frekvensintervall som man ska dämpa om man ska göra en (anti-)resonator. Ska se om jag kan låna en. Finns säkert någon app till telefonen men gissar att det är "skräp"? På det främre röret skulle det gå att få plats med en resonator (beroende på hur lång den måste vara förståss). Skulle inte ens se konstigt ut tror jag :)

När jag ser på exemplen på Helmholtz resonator, så vore det ju frestande att se om en av dina slipon kan fungera som Helmholz resonator.
Lätt att testa. Bara plugga utloppet på den ena eller sätt i en DB-killer på den ena.
Och funkar det inte på den ena, flytta grejorna till utloppet på den andra !
Går det så går det.
Och så finns ju en annan enkel lösning
https://www.hemhyra.se/tester/hem-hyra-testar-atta-oronproppar/
http://www.fastbikes.se/index.php/sv/reportage/testade-prylar/5255-oeronproppar-i-test
 

Mazellan

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2017
Ort
Luleå
Hoj
fz6
Comeback, det var en bra ide! Räknade lite, med den längden jag har på systemet så ska resonatorn "släcka" frekvenser som genereras vid ca 4000 rpm. Var o körde lite idag, beroende på belastning så är det mellan 2-4000 rpm... Helmholtz resonator fungerar väl på ett ganska smalt frekvensband (som iceice påpekade). Men ska helt klart testa. Blir nog till helgen. Kan ju ge en annan ljudbild bara att man pluggar ena dämparen. Ska få perforerad plåt imorgon så blir nog att laborera med db-killers också :)

Haha, grannarna blir nog nöjda över öronpropps-lösningen :D

Testade några appar till telefonen för mätning. Verkar som att dom kan bestämma frekvenser hyggligt korrekt (det var det enda jag hade möjlighet att verifiera). Ljudtrycket (dB) är väl frågan om?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Comeback, det var en bra ide! Räknade lite, med den längden jag har på systemet så ska resonatorn "släcka" frekvenser som genereras vid ca 4000 rpm. Var o körde lite idag, beroende på belastning så är det mellan 2-4000 rpm... Helmholtz resonator fungerar väl på ett ganska smalt frekvensband (som iceice påpekade). Men ska helt klart testa. Blir nog till helgen. Kan ju ge en annan ljudbild bara att man pluggar ena dämparen. Ska få perforerad plåt imorgon så blir nog att laborera med db-killers också :)

Haha, grannarna blir nog nöjda över öronpropps-lösningen :D

Testade några appar till telefonen för mätning. Verkar som att dom kan bestämma frekvenser hyggligt korrekt (det var det enda jag hade möjlighet att verifiera). Ljudtrycket (dB) är väl frågan om?
Om du gör om den ena till resonator så kan det nog bli lite oförutsägbart hur hur det går med gungor och karuseller. Fast jag skulle gärna vilja veta hur det går om du testar. :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Comeback, det var en bra ide! Räknade lite, med den längden jag har på systemet så ska resonatorn "släcka" frekvenser som genereras vid ca 4000 rpm. Var o körde lite idag, beroende på belastning så är det mellan 2-4000 rpm... Helmholtz resonator fungerar väl på ett ganska smalt frekvensband (som iceice påpekade). Men ska helt klart testa. Blir nog till helgen. Kan ju ge en annan ljudbild bara att man pluggar ena dämparen. Ska få perforerad plåt imorgon så blir nog att laborera med db-killers också :)

Haha, grannarna blir nog nöjda över öronpropps-lösningen :D

Testade några appar till telefonen för mätning. Verkar som att dom kan bestämma frekvenser hyggligt korrekt (det var det enda jag hade möjlighet att verifiera). Ljudtrycket (dB) är väl frågan om?

Det är dumt bli ovän med grannarna.
Så jag rullar iväg i nerförsbacken hemifrån och någon gas är det inte tal om förrän 1 km hemifrån.

dB-killers på mina Akrapovic är enbart ett koniskt rör med öppning 33 mm mot avgaserna, smalnar av till 30 mm utlopp, längd 120mm
som går in ca 10 cm i Slip-onet. Så ett vanligt rör räcker långt !
dBkillers-Akrapovic.jpg

Att din motor ger så mycket ljud mellan 2000 och 4000 RPM beror kanske på att Slip-Onen fungerar som Helmholtz resonatorer i det frekvensområdet!
De är ju öppna i båda ändarna
så som den urspungliga Helmholtzresonatorn , också med två öppningar,
som användes för att förstärka ljud till örat !
https://en.wikipedia.org/wiki/Helmholtz_resonance
 
Last edited:

Mazellan

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2017
Ort
Luleå
Hoj
fz6
Testade att plugga ena dämparen.
797faaeb35b0fb78810046643ee2d718.jpg

Det blev skillnad. Resonansen vid lägre varv, upp till ca 3000 rpm blev betydligt mindre. Vid ~3500 - 4000 rpm blir resonansen tydlig igen. Men då är ju frågan... funkade den pluggade rördelen som en motresonator eller var det att avgaserna bara går genom en dämpare?... Enda sättet att kolla det på är att kapa upp o plugga vid förgreningen. Men det har jag inte lust att göra :s

Jag mätte frekvens o ljudtryck också. Den (enligt telefonappen) mest uttalade frekvens var betydligt högre än vad jag hade räknat med. Det är en 4-cylindrig 4-taktare och jag antar att det är utblåsningstakten som ger upphov till avgasljudet. Det sker var annat varv men eftersom det är fyra cylindrar så blir det 2 utblåsningar/varv (det är inte en big-bang motor :) ). Vid 3000 varv borde det ge 100 Hz. Men appen rapporterade ~180-200 Hz. Kanske fångade den upp arbetstakten också? Eller har jag tänkt/räknat fel någonstans? Var lite väl sent på kvällen för att göra några omfattande tester

Påbörjade tillverkning av db-killers också. Version 1.0 blev ett svagt koniskt rör av perforerad plåt. Ska göra kompisen till den och testa imorgon.
0678ef54dd7b3b5b96a2ed8e31667d17.jpg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Testade att plugga ena dämparen.
Det blev skillnad. Resonansen vid lägre varv, upp till ca 3000 rpm blev betydligt mindre. Vid ~3500 - 4000 rpm blir resonansen tydlig igen. Men då är ju frågan... funkade den pluggade rördelen som en motresonator eller var det att avgaserna bara går genom en dämpare?...

Jag mätte frekvens o ljudtryck också. Den (enligt telefonappen) mest uttalade frekvens var betydligt högre än vad jag hade räknat med. Det är en 4-cylindrig 4-taktare och jag antar att det är utblåsningstakten som ger upphov till avgasljudet. Det sker var annat varv men eftersom det är fyra cylindrar så blir det 2 utblåsningar/varv (det är inte en big-bang motor :) ). Vid 3000 varv borde det ge 100 Hz. Men appen rapporterade ~180-200 Hz. Kanske fångade den upp arbetstakten också? Eller har jag tänkt/räknat fel någonstans? Var lite väl sent på kvällen för att göra några omfattande tester

Min uppfattning är att din pluggade dämpare fungerade som en Helmholzresonator. Som absorberade en del av ljudet. För ju mer dämpmaterial som ljudet passerar dessto tystare.

Jag har ett Akrapovic 4-2-1-2 system med två Akrapovic Slip-On just för att med hälften av gaserna till varje Slip-On ska ljudet bli lägre än med ett 4-2-1 system.

Att många hojar har tex 4-1-2 eller 2-1-2 system tror jag inte är enbart för att det ska se snyggt ut. Utan för att 2 ljuddämpare dämpar ljudet bättre och ger mindre motstånd mot gaserna än 1 ljuddämpare.
Som då måste vara "jättestor" på ena sidan om den ska dämpa lika mycket.

Du har en möjlighet kontrollera om det pluggade Slip-onet fungerar som Helmholzresonator och minskar ljudet och det är att ta bort det. Och plugga avgasröret där det skulle sitta. Blir ljudet högre då så gör det pluggade Slip-Onet nytta. En del av ljudet försvinner i det pluggade.

Det här betyder också att om du låter den pluggade Slip-onen byta plats med den andra Slip-Onen så kommer ljudet att ändras för det är inte lika mycket rör från delningen till de två Slip-Onen.

Räknar man 3000 varv/min och 2 avgasutsläpp per varv så blir det 6000 avgasutsläpp/min och 100 avgasutsläpp/sek, 100Hz. Men detta är ingen perfekt ton utan en blandning av grundton och övertoner (200Hz, 300Hz, 400Hz osv) och det kan vara medvetet, mikrofonen hör lägre toner sämre än högre, eller örat hör lägre toner sämre än högre och det är därför appen visar max vid ~180-200 Hz=~190Hz eller 1a övertonen. Och Varvräknaren visar 5 % för högt varv ! Vid 3000RPM så är varvtalet 2850RPM och frekvensen 95Hz.
 
Last edited:

Mazellan

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2017
Ort
Luleå
Hoj
fz6
Gjorde färdigt insatserna och monterade dom (insatserna är lika långa o samma diameter, blev någon märklig projektion på bilden). Det blev lägre ljud men inte så mycket som jag trodde/hoppades att det skulle bli. Men ligger på ~acceptabel nivå nu. Det var för bra väder för att fortsätta skruva idag, blev körning istället :) Sen var det andra åtaganden på eftermiddagen :s
2017-09-02 10.11.29.jpg

Har ägnat kvällen åt att söka info... det är som vanligt..., ju djupare man gräver desto "svårare" blir saker o ting :huvet

Som jag har förstått det så är iden bakom att använda Helmholtz resonator för att dämpa/släcka vissa frekvenser i ett avgtassystem som skissen nedan. Avgaspuls från motor (blå kurva) leds in till en återvändsgränd. Reflekteras mot pluggen med en fasförskjutning på 180 grader. Återvänder till utloppsröret, nu röd kurva, och interfererar med avgaspulsen i det gråa området. Idealt (utan förluster från dämpning, reflektans samt att vi endast har en frekvens etc. etc.) så skulle den röda reflekterade vågen släcka ut den blå vågen. Nu är inte avgassystemens verklighet ideal :) men teorin ger en fingervisning var man hamnar.
avgassystem.png

Den förenklade formeln jag har använt för att räkna på "blindtarmen"/Helmholtz resonator är som följer:
Screenshot 2017-09-02 23.55.30.png


Antar att ljudhastigheten är 360 m/s ("luft" 50 C).
Rörlängden 0.56 m
-> rpm = 4820
Alltså, om allt vore idealt så skulle ljudet från avgaspulserna av första ordningen släckas vid 4820 rpm. Mmm, men jag hade ju inte problem med ljudet vid det varvtalet... fast när jag pluggade så minskade ljudet vid ~2-3000 varv ~1/2 av 4800 rpm. 1/8-dels våg. Varför 1/4-dels våg då det blir 180 graders förskjutning iaf.
... å nu är jag för trött för att fortsätta att tänka :dummer

Edit: var visst så trött att jag inte fick iväg inlägget igårkväll x)
 
Last edited:

Mazellan

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2017
Ort
Luleå
Hoj
fz6
Har ägnat kvällen åt att söka info... det är som vanligt..., ju djupare man gräver desto "svårare" blir saker o ting

En sökning på "Helmholtz resonator" i sciencedirect gav träff på 2731 artiklar. Så det finns en del material att läsa in sej på :fakta

http://www.sciencedirect.com/search?qs=Helmholtz+resonator&origin=article&zone=qSearch

fast när jag pluggade så minskade ljudet vid ~2-3000 varv ~1/2 av 4800 rpm.
Ja, det är väl första övertonen som dämpas här (som Comeback sa tidigare).


Den förenklade formeln jag har använt för att räkna på "blindtarmen"/Helmholtz resonator är som följer:
... och efter ytterligare lite läsning så inser jag att det inte är en Helmholtz resonator jag ha räknat på (och byggt) utan en 1/4-vågs resonator :crash:smasha
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top