minskat antal dödade knuttar

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
Skönt att höra...tyvärr så har det väl med vädret att göra precis som någon påpekade.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
valmers skrev:
Okej, en hojbroder då kanske?
Slå upp det i ett uppslagsverk, det är en gammal benämning på oss som har hoj.
Precis som en del av oss väljer att kalla oss för biker/bikers så kan man säga knutte.
Menar du att karlstad inte ens kommit fram till 50-talet då ordet skinnknutte kom till och sedemera förkortades till knutte.
Btw, vad kör du själv en oljad hermes eller? :hihi
//Tobbe

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Vädret? Nej långt ifrån. Denna sommaren har ju haft 6 fler körbara veckor än förra sommaren när det ALLTID regnade.

M-F

undercover
Gick med
5 Aug 2005
Hoj
Hemlig, tamigfan
Alla gnäller på vädret, vartenda år, oavsett hur fint det faktiskt har varit.
I sommar har det ju varit underbart väder, med bara några få regndagar här och där. Eller missade ni helt den heta perioden i mitten där ?! 30+ grader i skuggan i flera veckor ?!

Jag tror/hoppas på att minskningen beror på att folk kör lugnare/smartare :tummenupp .

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
M-F skrev:
I sommar har det ju varit underbart väder, med bara några få regndagar här och där. Eller missade ni helt den heta perioden i mitten där ?! 30+ grader i skuggan i flera veckor ?!

Jag tror/hoppas på att minskningen beror på att folk kör lugnare/smartare :tummenupp .

Klart det har varit fint väder, tyvärr inte när jag har varit ledig dock... (Har inte varit ledig alls i sommar :( )

En bidragande orsak kan ju vara att det är just fler knuttar ute, då borde det ju bli lättare för svensson att vänja sig med mc i trafiken!

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Possitiv läsning, oavsett orsaken!

Skall bli intressant att se en mer detaljerad statistik som nog inte kommer för än året är slut!

Vädret kan naturligtvis påverka lik väl som att de flesta knuttar/knuttor blir ett år äldre och skaffar sig mer erfarenhet. Och vår erfarenhet/körskicklighet är ju EN av de få saker vi själva kan utveckla och förfina dvs. påverka. Vädret är ju som det är, opåverkbart!

Jag håller dock tummarna, allt jag kan, för att det inte skall bli några fler i år!

Kör snyggt!
// Niklas

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
M-F skrev:

Jag hoppas också på att folk kör lugnare men inte fan drog jag på mig skinnstället många gånger när det var 30+ på dagarna. Det var tom för varmt för att åka på kvällen ju :huvet

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Och i Stockholm/Gotland gick det helt otroligt bra under första halvåret 2005, dvs fram till månadsskiftet juni/juli... -"Ingen MC-förare eller mopedist har förolyckats i Stockholms län i år, jämfört med 8 personer samma period förra året." Läs mer här: http://www.vv.se/templates/Pressrelease____13049.aspx

Tyvärr har det väl skett några dödsolyckor i Sthlm sedan dess, men ändå en jäkla skillnad jämfört med förra året!

Var ju mycket diskussioner förra året, varför det blev så många dödsolyckor i Stockholm, vädret var ju inte så superbra då heller. Många, bla jag hade åsikten att det ju nästan måste handla om en rad olyckliga tillfälligheter, att det var tillfälligt för just förra året, och var kanske så.

Hoppas resten av säsongen ger bättre väder, men att trenden med färre svåra olyckor och dödsolyckor fortsätter!

/B

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
valmers skrev:
Jag undrar fortfarande vad en knutte är.

Varför måste du vara jämt så j-la dryg?
Du förstår vad som menas (annars är du trög) så ifrågasätt inte i onödan..
Alltid gnäll från dig, blir så less....

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...