Dr.Bike
Guest
Här är en bild på en lite halvtypisk insugskanal på en äldre tvåventilare.
Jag har tjackat några riktigt kul stål till MIRA-fräsen (som i katalogens index var uppkallade efter Grottis! *RIP*)
Som ni ser har just detta stål öppnat upp insugskanalen rejält! (ni ser "hyllan" d.vs alu-kanten längre ned, som visar hur mycket mindre dimetern var innan).
Detta stål viker alltså i princip av direkt efter 45-gradaren (tätningsytan) och går nära nog helt parallellt med kärnlinjen i insuget.
Bilden ljuger dessutom lite, för detta var inte den enda areaökningen. Många gamla sätesringar går ju ihop till en betydligt smalare diameter innan de svänger ut mot själva alut i den gjutna kanalen. Så även denna sätesring, som väl gott och väl hade en strypning på ytterligare 1,5 mm dia. ytterligare än vad "hyllan" på bilden anger.
Anpassningen vidare in mot kanalen är inte heller så stor som det ser ut, då kanalen vidgar sig betydligt, även om detta är svårt att se på en 2-dimensionell bild.
Så när jag fräst ytterligare en bit neråt var det bara en touch med Dremeln för att fixa övergången.
Jag har tjackat några riktigt kul stål till MIRA-fräsen (som i katalogens index var uppkallade efter Grottis! *RIP*)
Som ni ser har just detta stål öppnat upp insugskanalen rejält! (ni ser "hyllan" d.vs alu-kanten längre ned, som visar hur mycket mindre dimetern var innan).
Detta stål viker alltså i princip av direkt efter 45-gradaren (tätningsytan) och går nära nog helt parallellt med kärnlinjen i insuget.
Bilden ljuger dessutom lite, för detta var inte den enda areaökningen. Många gamla sätesringar går ju ihop till en betydligt smalare diameter innan de svänger ut mot själva alut i den gjutna kanalen. Så även denna sätesring, som väl gott och väl hade en strypning på ytterligare 1,5 mm dia. ytterligare än vad "hyllan" på bilden anger.
Anpassningen vidare in mot kanalen är inte heller så stor som det ser ut, då kanalen vidgar sig betydligt, även om detta är svårt att se på en 2-dimensionell bild.
Så när jag fräst ytterligare en bit neråt var det bara en touch med Dremeln för att fixa övergången.
Bifogat
Last edited: