Missljud från drivpaket?

Miika

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2007
Hoj
R1-2003
Hoppas på hjälp från någon som haft likadant problem, har en kawa zx7-r 96:a
Hör nåt konstigt ljud som jag tror det är från drivpaketet, det typ dunkar eller slår i, kommer och går lite oregelbundet men hörs tydligt på låga hastigheter.
Nu till det roliga,
Drivpaketet är rätt nytt
Har kollat så den inte är för hård spänd eller att nån länk är trasig eller sliten
hjulen spårar, inge glapp i lager och kuggarna roterar fint och jämt.
har sprutat på en hel del kedje spray utan framgång.

Last edited:

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Hör nåt konstigt ljud som jag tror det är från drivpaketet, det typ dunkar eller slår i, kommer och går lite oregelbundet men hörs tydligt på låga hastigheter.
Nu till det roliga,
Drivpaketet är rätt nytt
Har kollat så den inte är för hård spänd eller att nån länk är trasig eller sliten

Har du kollat ryckutjämnaren ??
//Robin

Robin Hood

Gick med
26 Jan 2006
Hoj
TZR250
nej det har jag faktiskt inte gjort, låter som ett knöligt ingrepp :va

Nej ner med bak hjulet den sitter på samma som ditt bak drev men på insidan
kolla en spräng skiss, den kan va ner sliten eller trasig har du depå stöd så e det enkelt att fixa, eller pall pockar, om nu detta e felet, ta lungt så du ej välter hojen.
//Robin

Miika

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2007
Hoj
R1-2003
Nej ner med bak hjulet den sitter på samma som ditt bak drev men på insidan
kolla en spräng skiss, den kan va ner sliten eller trasig har du depå stöd så e det enkelt att fixa, eller pall pockar, om nu detta e felet, ta lungt så du ej välter hojen.
//Robin

Ska kolla upp det, får ta hojen till kompisen som har en liten meck hörna :)
vet du om det är farligt och åka med hojen OM nu det är felet.
Självklart så ska man ju inte åka om nåt inte stämmer men nu tänkte jag på små sträckor :)

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Händer det bara på en växel, förmodligen 2:an har du nog stekt klackarna på dreven i växellådan, det kan kännas som kedjan hoppar.

Robin Hood

Gick med
26 Jan 2006
Hoj
TZR250
Ska kolla upp det, får ta hojen till kompisen som har en liten meck hörna :)
vet du om det är farligt och åka med hojen OM nu det är felet.
Självklart så ska man ju inte åka om nåt inte stämmer men nu tänkte jag på små sträckor :)

E inte helt säker men jag har sett dom som ej vetat om detta gassa på sen har dom fått reda på detta o bytt denna. I dessa fall har det ej hänt nogot av dom som ja har hört av men, har ett minne att nogon tappa sin hoj, men om denna va inblandad vet ja ej,
Ja skulle ta det mycket lungt ej över belasta hojen det e mitt råd du kan ha sönder nogot annat i tex bakfälgen inuti men detta e en gissnig, :rolleyes:
:tummenupp
//Robin

Miika

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2007
Hoj
R1-2003
Händer det bara på en växel, förmodligen 2:an har du nog stekt klackarna på dreven i växellådan, det kan kännas som kedjan hoppar.

nej det låter på alla växlar, eller när man har lågt varv på motorn.
ska kolla ryckutjämnaren imorgon så får jag se om det hjälper :)

Last edited:

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Nu till det roliga,
Drivpaketet är rätt nytt

Jag hade ett liknande fenomen i höstas på min hoj.Då hade förra ägaren satt en för lång skruv i kåpan över drevet så den slog i kedjan.Detr är nämligen så att en av skruvarna som håller kåpan sitter i kopplingshydrauliken som sitter framför framdrevet och sätter du en för lång skruv där så slår den i kedjan.

Sätt den på depåstödet och snurra sakta och lyssna eller prova utan kåpa över drevet.

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Var med om ett bankande ljud på läga varv, det visade sig vara framdrevet som satt löst. Prova att rucka på framdrevet och se ifall det verkar vara glappt. Isf kan det vara läga att spänna fast det eller byta ifall splinesen i drevet är kass.

Miika

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2007
Hoj
R1-2003
Jag hade ett liknande fenomen i höstas på min hoj.Då hade förra ägaren satt en för lång skruv i kåpan över drevet så den slog i kedjan.Detr är nämligen så att en av skruvarna som håller kåpan sitter i kopplingshydrauliken som sitter framför framdrevet och sätter du en för lång skruv där så slår den i kedjan.

Sätt den på depåstödet och snurra sakta och lyssna eller prova utan kåpa över drevet.

Aha känns som det är en rätt bra grej att kolla upp tack för upplysningen :Bugar

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
bra tips som jag ska kika..
har nå missljud i min.. fanns inte innan omyggnationen..
hörs aldrig på tomgån g o sällan på höga varv.. ofta när den drar på låga varv.. (stånka) så den hoppar o frustar så är de som värst..

Miika

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2007
Hoj
R1-2003
bra tips som jag ska kika..
har nå missljud i min.. fanns inte innan omyggnationen..
hörs aldrig på tomgån g o sällan på höga varv.. ofta när den drar på låga varv.. (stånka) så den hoppar o frustar så är de som värst..

skönt att kunna bidra till en tråd där andra har nytta av än en bara själv :tungan Sök annars på ryckutjämnaren på sh så får du lite mer info :)

Miika

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2007
Hoj
R1-2003
E inte helt säker men jag har sett dom som ej vetat om detta gassa på sen har dom fått reda på detta o bytt denna. I dessa fall har det ej hänt nogot av dom som ja har hört av men, har ett minne att nogon tappa sin hoj, men om denna va inblandad vet ja ej,
Ja skulle ta det mycket lungt ej över belasta hojen det e mitt råd du kan ha sönder nogot annat i tex bakfälgen inuti men detta e en gissnig, :rolleyes:
:tummenupp
//Robin

Hej Robin
Ville bara tacka för hjälpen, nu är allt löst med missljudet från drivpaketet :)
De ena problemet va att den förra ägaren hade bytt drivpaket men ej tittat över ryckutjämnaren, det fattades ju en helt o hållet :mad:
Fast proplemet med detta klonkande ljud fanns kvar efter vi satte ditt nya ryckutjämnare, så vi hissa upp fram hjulet oxå och märkte att en broms kloss glappade lite, det va det som skapade ett klonkande ljud, så vi skicka på lite kopparpasta på ena sidan och woila nu går hojen fint igen ;)

Robin Hood

Gick med
26 Jan 2006
Hoj
TZR250
Hej Robin
Ville bara tacka för hjälpen, nu är allt löst med missljudet från drivpaketet :)
De ena problemet va att den förra ägaren hade bytt drivpaket men ej tittat över ryckutjämnaren, det fattades ju en helt o hållet :mad:
Fast proplemet med detta klonkande ljud fanns kvar efter vi satte ditt nya ryckutjämnare, så vi hissa upp fram hjulet oxå och märkte att en broms kloss glappade lite, det va det som skapade ett klonkande ljud, så vi skicka på lite kopparpasta på ena sidan och woila nu går hojen fint igen ;)

Hej va bra att du hitta felet :)

//Robin

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept