Missljud från KTM 640.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Jag orkade inte ladda in filen .. Men gissar rakt av på det mest vanliga ktm/husberg missljudet som är billigt och enkelt att fixa... Manuella decompen feljusterad))))

Starta hojen och låt den gå på tomg...

ställ dig på knä så du får näsan mitt framför den decomparm som sticker ut ur ventilkåpan... Kolla eller kän på den utstickande armen som vijrarna är fäst i om den vickar// vippar.. Den ska vara helt stilla!! Vajrarna kan vara för sträckta om den ligger och vippar på ventilarmen. Ta tag i den med tassarna eller tång och vrid den bakåt eller framåt och lyssna om den blir tyst. Om det är så enkelt är det bara justera vajrarna till den inte ligger på under gång.....

Annars kan det vara den automatiska decomp mekanismen som sitter på kammen som lever om. Detta är därimot svårt att se eller lista ut,,bara byte på vinst och förlust som gäller där.:gnissla

Vi hoppas på manuella decompen bara behöver justeras

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Jag orkade ladda hem och lyssna, är det bara 8 sek ljud? På så stor fil?
Whatever, Det där är inte bra ljud. Kör inte mera. Kolla magnetplugg. Är det inget på den, kolla svänghjul och primärdrev. Du måste ta reda på vad som låter och åtgärda innan du kör mera.

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Ja, det måste du göra. Men kolla magnetplugg kan du ju göra själv. Kolla den och återkom.

MindBeat

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Hoj
KTM 640 LC4 PRESTIGE 04
btw, Någon ktm verkstad att föredra kring sthlm, gärna norrort?
Såg det fanns nått företag "MC Sport" i märsta, blir nog att kolla med dom.

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Jag håller med, det där låter inte bra. Annars är väl Lelles i Uppsala närmsta 'riktiga' ktm verkstad ?

Wrath

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Hoj
KTM 990 SMR 2011
Försökte mejla och använda mig av Lelles då jag skulle göra nå grejjer som jag inte kunna göra själv , dom sa bara att verkstan var fullbokad och att det inte var så svårt att fixa själv. Bra kundbemötande ! Beskrev att jag inte klarade av det själv samt att dom kunde hålla på 2-3 veckor pga av min semester... blir nog karlströmsmotor istället framöver..

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Försökte mejla och använda mig av Lelles då jag skulle göra nå grejjer som jag inte kunna göra själv , dom sa bara att verkstan var fullbokad och att det inte var så svårt att fixa själv. Bra kundbemötande ! Beskrev att jag inte klarade av det själv samt att dom kunde hålla på 2-3 veckor pga av min semester... blir nog karlströmsmotor istället framöver..

Hmm.... Det var mycket dumt gjort av dom.

MindBeat

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Hoj
KTM 640 LC4 PRESTIGE 04
Lämnade in min MC på Hammarströms motor idag.
Fick dödsdommen precis.
Det var glapp i lagrena i vevaxeln.
Skulle kosta 14650kr att laga.

Skit.

KTManders

Medlem
Gick med
26 May 2008
Hoj
KTM 990 sm
Fick dödsdommen precis.

Skit.

sjukt dyrt (som vanligt) ring runt till verkstäderna och kolla vad dom tar, kan variera i pris rätt mycket tror jag..

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Fick dödsdommen precis.

Skit.

Det var som fan. Lagrena i vevaxeln, är det undre vevstakslagret dom menar då? Isf, hur kan det kosta så mkt att byta ut med ny stake, tapp och lager?

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det var som fan. Lagrena i vevaxeln, är det undre vevstakslagret dom menar då? Isf, hur kan det kosta så mkt att byta ut med ny stake, tapp och lager?

Det är ett fantastiskt tillfälle att börja meka själv, det kan ju knappast bli dyrare :gnissla

Kanske läge att trimma lite .....:tummenupp

MindBeat

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Hoj
KTM 640 LC4 PRESTIGE 04
Hehe, mjo är lite sugen på att skruva själv, men tror inte jag ror i land det där. Har lite för lite erfarenhet då mitt största projekt hittills varit att skruva av tanken. :p

Ska kolla upp med lite andra verkstäder, får vi se vart det landar.

Tack för tips.
Ha det.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Hehe, mjo är lite sugen på att skruva själv, men tror inte jag ror i land det där. Har lite för lite erfarenhet då mitt största projekt hittills varit att skruva av tanken. :p

Ska kolla upp med lite andra verkstäder, får vi se vart det landar.

Tack för tips.
Ha det.

Jag kan hänga i en ny vev till dig för betydligt under 14kkr, plocka ur motorn och skicka med bussgods. För de pengarna kan jag fixa dig en komplett motor om det behövs.....

En stake går lös på 2500+jobb 1000kr eller så byter man hela för 6kkr. Sen bör det kompletteras av ramlager och kolvringsbyte samt lite packningar så du har 8kkr max i material. Perfekt tillfälle att trimma och hänga i en strokervev för mer cc....

Sen en 2-3kkr i arbete får man räkna med....

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Jag kan hänga i en ny vev till dig för betydligt under 14kkr, plocka ur motorn och skicka med bussgods. För de pengarna kan jag fixa dig en komplett motor om det behövs.....

En stake går lös på 2500+jobb 1000kr eller så byter man hela för 6kkr. Sen bör det kompletteras av ramlager och kolvringsbyte samt lite packningar så du har 8kkr max i material. Perfekt tillfälle att trimma och hänga i en strokervev för mer cc....

Sen en 2-3kkr i arbete får man räkna med....

Det är nog inte bara vev för dom pengarna. Om man kör ett tag med lagerras i motorn brukar även kolv och cylinder bli skit. Då är man ju snabbt uppe i 14 tusen.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det är nog inte bara vev för dom pengarna. Om man kör ett tag med lagerras i motorn brukar även kolv och cylinder bli skit. Då är man ju snabbt uppe i 14 tusen.

Jag förutsatte på beskrivningen ovan att lagren fortfarande höll ihop men var slut dvs cylinder och kolv är inte sopor...
Sen kan det absolut vara läge att byta kolv ändå....:tummenupp

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...