missljud från motor Kawasaki zx6r -05

zizolo

Jag kan, men varför?
Gick med
15 Feb 2009
Hoj
Honda CBR 954 -03
Har på senare tid fått ett missljud från motorn på ninjan (zx6r -05). Det är ett skrammel från motorn när den är kall, som försvinner litegrann när motorn blir varm, men inte helt.

Jag har fått tips om att det kan vara ventilerna? kan det stämma på en hoj som gått 600mil på 4år?

Jag vet inte ens om det är något farligt, jävligt störande i alla fall
Vad tror ni?

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Hoj
R1 2010
Tja det är inte så att kam kedjan är lite lös? Det verkar vara ett vanligt fenomen på dessa hojar. Låter det mer från den sidan där kam kedjan sitter?

zizolo

Jag kan, men varför?
Gick med
15 Feb 2009
Hoj
Honda CBR 954 -03
Tja det är inte så att kam kedjan är lite lös? Det verkar vara ett vanligt fenomen på dessa hojar. Låter det mer från den sidan där kam kedjan sitter?

Oj det har jag ingen aning om, har inte lyssnat så noga, vilken sida sitter kamkedjan på?

zizolo

Jag kan, men varför?
Gick med
15 Feb 2009
Hoj
Honda CBR 954 -03
Nop det är nog ingen skillnad på ljudet, det är lika högt på båda sidorna. Detta är vid tomgång, när man varvar går det ju inte ens att urskilja det höga avgasljudet med motorns ljud, men det lär inte vara bra.

Kan det inte ha nått att göra med att oljan inte är bytt på sådär 500mil?

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Ventiler som är fel brukar bli tystare....
Men kamkedjan kan det va. Det är inte säkert att man kan lyssna sig till vart ljudet kommer ifrån exakt. Motorblockel leder ljud väldigt bra. Oftast hör man, men inte jämt.

EN läckande avgasrörspackning kan låte som en skramlig motor. Blir oftast tystare när motorn blir varm.

Blir det någon skillnad om du drar in kopplingen? Eller att du höjer tomgången några hundra varv?

Mats

zizolo

Jag kan, men varför?
Gick med
15 Feb 2009
Hoj
Honda CBR 954 -03
Rasslar det extra mycket när du kör startmotorn?

Njaa det gör det nog inte, det är när motorn kommit igång som oljudet börjar.

Tror ni det kan vara någon fara att köra hojen 10 mil till verkstad? det är nog bäst att dom får lyssna på den.

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
Njaa det gör det nog inte, det är när motorn kommit igång som oljudet börjar.

Tror ni det kan vara någon fara att köra hojen 10 mil till verkstad? det är nog bäst att dom får lyssna på den.

har du ägt sporthojar innan? Dessa kawor går lite rått i motorerna och för någon med ovant motoröra så kan man inbillda sig allt möjligt. De har ett annorlunda ljud om man jämför med suzuki, honda och yamaha. Ett lite annorlunda grunt som kan misstas för lagerknack. Tänker du efter så är ljudet lite för mörkt för att vara ett lagerknack.

Är du osäker på hur ett lagerknacksljud låter så töm din gräsklippare på olja eller se om en släkting kan donera ett lik till dig:hihi

Att oljan inte är bytt ska inte påverka. Kolla dock så att du har rätt oljenivå. Låter hojen annorlunda vid kall/varm etc.

Har hojen gått mycket bakhjul på höga varv så brukar det samlas en jävla massa olja i luftfilterburken. Denna olja kan sedan smita ner i någon cylinder och låsa motorn. Ibland är det inte så illa utan hojen kan atarta men har då fåt lite stryk. Då kan de knacka litegrann. Men å andra sidan vet jag de som kör med sina stuntkawor med knackande motor och har så gjort i flera år utan problem

Last edited:

zizolo

Jag kan, men varför?
Gick med
15 Feb 2009
Hoj
Honda CBR 954 -03
har du ägt sporthojar innan? Dessa kawor går lite rått i motorerna och för någon med ovant motoröra så kan man inbillda sig allt möjligt. De har ett annorlunda ljud om man jämför med suzuki, honda och yamaha. Ett lite annorlunda grunt som kan misstas för lagerknack. Tänker du efter så är ljudet lite för mörkt för att vara ett lagerknack.

Är du osäker på hur ett lagerknacksljud låter så töm din gräsklippare på olja eller se om en släkting kan donera ett lik till dig:hihi

Att oljan inte är bytt ska inte påverka. Kolla dock så att du har rätt oljenivå. Låter hojen annorlunda vid kall/varm etc.

Har hojen gått mycket bakhjul på höga varv så brukar det samlas en jävla massa olja i luftfilterburken. Denna olja kan sedan smita ner i någon cylinder och låsa motorn. Ibland är det inte så illa utan hojen kan atarta men har då fåt lite stryk. Då kan de knacka litegrann. Men å andra sidan vet jag de som kör med sina stuntkawor med knackande motor och har så gjort i flera år utan problem

Haha, fick faktiskt lite hopp av det här svaret. Jag hoppas att den SKA låta som den gör. Jag hade en R6a innan kawan, och den lät mycket mjukare från motorn. Det händer väl att man är på bakhjulet då o då...

Den blir ju lite tystare när man får kanske 90+ grader i motorn. Men jag tror jag skonar gräsklipparen.

Jag antar att jag får köra den tills/om den havererar, för dom på verkstaden skulle ha 3500kr för att göra justeringar på kamkedjan, aldrig att jag ger det.

Tusen tack för alla svar /z

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
Haha, fick faktiskt lite hopp av det här svaret. Jag hoppas att den SKA låta som den gör. Jag hade en R6a innan kawan, och den lät mycket mjukare från motorn. Det händer väl att man är på bakhjulet då o då...

Den blir ju lite tystare när man får kanske 90+ grader i motorn. Men jag tror jag skonar gräsklipparen.

Jag antar att jag får köra den tills/om den havererar, för dom på verkstaden skulle ha 3500kr för att göra justeringar på kamkedjan, aldrig att jag ger det.

Tusen tack för alla svar /z

Om du haft en r6 innan så har du svaret där. Kawan gruntar fram ljudet på tomgång. inte som någon annan maskin. Kör på bara och oroa dig inte så mycket:tummenupp

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Tycker de flesta sporthojar har lite lustiga ljud för sig på tomgång! Både min k5 och blade "rasslade" lite på tomgång dock lät r6 väldigt lite! Tror knappast du behöver oroa dig men byt olja om den gått 500mil..

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Tycker de flesta sporthojar har lite lustiga ljud för sig på tomgång! Både min k5 och blade "rasslade" lite på tomgång dock lät r6 väldigt lite! Tror knappast du behöver oroa dig men byt olja om den gått 500mil..

Tycker Honda är värst på att ha skuma ljud från sina vxl lådor som kan få en paranoid. Sådant är jobbigt när man har ett inbyggt diagnos system i huvudet som lyssnar och analyserar allt ens älskling säger till en när man spinner runt

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Fan va sjukt... Jag har samma problem... på min Peugeot, Är så SJUKT rädd att det är nåt allvarligt! :S När jag startar bilen så låter den inte konstigt på tomgång, det är först när jag gasar upp till typ 2-3 tusen varv som motorn rasslar nått så FRUKTANSVÄRT och så går det över så fort man varvar upp lite till runt 4-5... Why why whyyy!! Help!

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning