Missljud från motorn på min WR450F 2004

felix44

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2023
Ort
ume
Hoj
nån
Som rubriken lyder har min hoj ett missljud från motorn som är likt ett högt rasslande metalliskt ljud vid högre varvtal. Har kollat så att alla skruvar sitter ordentligt och den startar och går som ett skott. Kamkedjan verkar vara spänd, ventilerna är så gott som inom spec (någon mm ur) tänker att den skulle gå dåligt / inte starta om det var det som är problemet? Har sökt på hela google och diverse forum om det och ingen verkar ha samma problem. Video på ljudet
 

FearCat

När du är olycklig skickar gud dig en hoj.
Gick med
2 May 2016
Ort
stockholm
Hoj
2023 Suzuki GSX 8S
Påminner om ljudet jag hade på min R6a, dock var det kedjespännaren på den.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Svårt att säga så här på en film men jag tror inte att ljudet kommer från motorn. Kan ju vara en bricka som vibrerar bara för att en mutter inte sitter åt.

Sitter kicken fast ordentligt?
Kan det vara något innanför kopplingskåpan som rasslar?
 

felix44

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2023
Ort
ume
Hoj
nån
Svårt att säga så här på en film men jag tror inte att ljudet kommer från motorn. Kan ju vara en bricka som vibrerar bara för att en mutter inte sitter åt.

Sitter kicken fast ordentligt?
Kan det vara något innanför kopplingskåpan som rasslar?
Har testat att hålla i kicken och den låter fortfarande, var nyss och kollade runt kopplingskorgen och allt satt fast förutom vattenpumpen som hade lite fram och tillbaks spel men det var såpass mycket att det borde vara så (?). Att hålla in kopplingen gjorde ingen skillnad heller och varm som kall låter det också. Tror inte det kan vara avgasröret eller kröken heller för dem sitter som berget och är inte nära något annat metalliskt. Jag kör med 10W50 olja som kanske är lite tunn men det lät även innan jag bytte olja för första gången, kan inte garantera vilken olja han innan körde med dock. Riktigt irreterande problem, hoppas verkligen det är som du säger men tycker att den borde ha vibrerat lös muttern vid det här laget. Har kört cirka 20 timmar utan att ljudet har blivit högre eller mindre
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det är inte värmeskölden på kröken? Om det är från motorn så får du plocka fram ett stetoskop eller en skruvmejsel och lyssna dig fram.

20h med ett sånt oljud är vågat, om det nu kommer från motorn.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Låter det mer eller mindre från ena sidan?
Låter det mer över eller under, bak eller fram?
Kamkedjan (vänster sida)?
Kan det vara tankinfästningen fram (ovanför motorn)?
Jag tror du behöver lokalisera vart ifrån ljudet kommer ifrån.

Det låter mer de två första varvningarna på filmen men inget de andra. Jag trycker det låter utanför motorn.
Lät det så här när du köpte hojen?

Har du gjort några förändringar på den, vad isf?
 
Last edited:

felix44

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2023
Ort
ume
Hoj
nån
Ventilspel brukar ligga runt 0,05-0,10.
Töm ur oljan och kolla efter metallspån. Det kan ge en fingervisning om att något är trasigt.
Oljan och filtret ser hur fin ut som helst. Insugsventilerna ligger på 0.1, 0.09 och 0.08, dem ska vara mellan 0.1 och 0.15. Avgasventilerna ligger båda på 0.18 och ska vara 0.2-0.25.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Ljudet på filmen låter ju mer som något sitter löst.
Uppglappade fotpinnar?
Hasplåt av aluminium som brukar kunna väsnas en del?
Bara att leta vidare,ingen kommer att kunna fixa det över nätet åt dig ändå oavsett hur månnga gissningar det ramlar in...
 

felix44

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2023
Ort
ume
Hoj
nån
Det är inte värmeskölden på kröken? Om det är från motorn så får du plocka fram ett stetoskop eller en skruvmejsel och lyssna dig fram.

20h med ett sånt oljud är vågat, om det nu kommer från motorn.
Nej inte värmeskölden eller hasplåten, har testat att lyssna mig fram med skruvmejsel men tycker det låter lika mycket överallt men ska ge det ett till försök ikväll, är inte lätt när man måste gasa för att höra det :hihi
 

felix44

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2023
Ort
ume
Hoj
nån
Låter det mer eller mindre från ena sidan?
Låter det mer över eller under, bak eller fram?
Kamkedjan (vänster sida)?
Kan det vara tankinfästningen fram (ovanför motorn)?
Jag tror du behöver lokalisera vart ifrån ljudet kommer ifrån.

Det låter mer de två första varvningarna på filmen men inget de andra. Jag trycker det låter utanför motorn.
Lät det så här när du köpte hojen?

Har du gjort några förändringar på den, vad isf?
Ja det lät så när jag köpte hojen och trodde såklart det skulle vara något enkelt som satt löst. Jag har inte gjort några större förändringar på den heller. Ska ge det ett bättre försök ikväll att hitta vars ljudet kommer ifrån.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Nej inte värmeskölden eller hasplåten, har testat att lyssna mig fram med skruvmejsel men tycker det låter lika mycket överallt men ska ge det ett till försök ikväll, är inte lätt när man måste gasa för att höra det :hihi
Har du en aning om varifrån ljudet kommer?
Det borde vara lätta att identifiera höger eller vänster sida?
 

felix44

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2023
Ort
ume
Hoj
nån
Ljudet på filmen låter ju mer som något sitter löst.
Uppglappade fotpinnar?
Hasplåt av aluminium som brukar kunna väsnas en del?
Bara att leta vidare,ingen kommer att kunna fixa det över nätet åt dig ändå oavsett hur månnga gissningar det ramlar in...
Såklart kommer ingen annan lösa det men jag har verkligen fått slut på ideer om vad det kan vara :tungan
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Har du testat att ha motorn avstängd och skaka-knacka-rista-gunga den och försöka provocera fram något ljud/skrammel?
 

felix44

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2023
Ort
ume
Hoj
nån
Har du en aning om varifrån ljudet kommer?
Det borde vara lätta att identifiera höger eller vänster sida?
Jag försökte hitta på vilken sida motorn ljudet kommer ifrån med skruvmejseln mot örat och är ganska säker på att det inte är därifrån det kommer. Låter mer som något mer mot mitten av hojen, typ vid förgasaren/bakdämparn
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Knacka på själva motorn?
Jag hade knackat lite överallt med tex en liten gummihammare och se om man kan höra något skrammel någonstans om du tror att det inte kommer inifrån motorn. Kanske ha några kompisar som sitter runt med spetsade öron och lyssnar.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Har du både kick och elstart?
Har du ett manuellt dekompressionshandtag? Kan du släppa på vajern lite för ett större spel?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Om du vågar outa var du bor så kanske det finns nån vänlig själ på SH som kan komma förbi och kolla lite!
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top