Missljud från motorn på min WR450F 2004

felix44

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2023
Ort
ume
Hoj
nån
Tack för alla svaren och hjälpen, det visade sig vara så simpelt som kicken som vibrerade som bara den tack vare alla japanska förgasarhästar! Ska väl försöka vare lite mer simpel i mitt felsökningstänk tills nästa gång :hihi Har någon nån erfarenhet om hur man typ spänner fast kicken på ett bra sätt när man kör?
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Tack för alla svaren och hjälpen, det visade sig vara så simpelt som kicken som vibrerade som bara den tack vare alla japanska förgasarhästar! Ska väl försöka vare lite mer simpel i mitt felsökningstänk tills nästa gång :hihi Har någon nån erfarenhet om hur man typ spänner fast kicken på ett bra sätt när man kör?
Hur menar du, "spänna fast"?

Det ska sitta en fjäder innanför en skruv som sitter typ inne i infästningen. Jag tror det är bäst att lossa kicken och skruva isär den och göra rent. Har du en användsrhandbok så står det tydligt beskrivet i den hur du behöver göra.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Hur menar du, "spänna fast"?

Det ska sitta en fjäder innanför en skruv som sitter typ inne i infästningen. Jag tror det är bäst att lossa kicken och skruva isär den och göra rent. Har du en användsrhandbok så står det tydligt beskrivet i den hur du behöver
Är kicken sliten spelar det ingen roll hur noga du gör rent och smörjer, det är fortfarande lika glappt...
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Är kicken sliten spelar det ingen roll hur noga du gör rent och smörjer, det är fortfarande lika glappt...
Jag tror den lilla fjädern är borta/slut.

Alt. skruven är en annan än original och för lång eller så saknas det en bricka där.

Om kicken verkligen är utsliten, går det att lägga på en loppa och fräsa/fila så den passar igen?
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Jag tror den lilla fjädern är borta/slut.

Alt. skruven är en annan än original och för lång eller så saknas det en bricka där.
Det skall vara både kula och fjäder innanför skruven.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Det skall vara både kula och fjäder innanför skruven.
Ber om ursäkt, jag var otydlig. Jag menade skruven som håller fast kicken i motorn. Inte den lilla skruven som håller kulan och den lilla fjädern inne i.

Jag skulle iaf ta bort, skruva isär, köra rent, kolla så att alla delar finns och sedan skruva dit den igen.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
En 20 år gammal kick glappar hur man än gullar med den. Jag har gjort några halvdana försök att svetsa och slipa/borra upp hålet och ”mothållet” så den inte lutar bakåt. Ibland blir det bättre. Man skulle haft en fräs.
 

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Om det är en automatisk kedjespännare så är det troligen det som rasslar. Jag har samma problem på min. Alternativet är att byta till en manuel kedjespännare.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Om det är en automatisk kedjespännare så är det troligen det som rasslar. Jag har samma problem på min. Alternativet är att byta till en manuel kedjespännare.
Har man problem med sin automatiska kedjespännare så byter man helst till en ny automatisk kedjespännare. Att byta till en manuell är väldigt riskfyllt, med en sådan måste man verkligen veta vad man gör.
 

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Har man problem med sin automatiska kedjespännare så byter man helst till en ny automatisk kedjespännare. Att byta till en manuell är väldigt riskfyllt, med en sådan måste man verkligen veta vad man gör.
Vad är det som är så riskfyllt? Du kan ju känna efter hur hårt spänd kedjan är. Det är ganska vanligt att original automatiska orsakar raslande på cross. Så ifall man vill ha automatiska bör man byta till ett annat märke.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Vad är det som är så riskfyllt? Du kan ju känna efter hur hårt spänd kedjan är. Det är ganska vanligt att original automatiska orsakar raslande på cross. Så ifall man vill ha automatiska bör man byta till ett annat märke.
Det största problemet är nog inte att justera in sträckaren första gången (även om man kan klanta till det redan då och skapa ventilsallad). Istället ligger risken i det långsiktiga, det är lätt att missa när det är dags justera sträckaren. Detta gäller väl i första hand gathojar, på racehojar (bana, cross och enduro) skruvas det mer frekvent och enklare att få med en kontroll av sträckaren. Men som sagt, man måste ha koll på vad man gör.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Ja det är garanterat fler motorer som rasat med feljusterade manuella sträckare än havererade automatiska...
En av de mer meningslösa "uppgraderingarna" på de flesta motorer.
Lär inte hjälpa särskilt mot en skramlande kick heller.
 

felix44

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2023
Ort
ume
Hoj
nån
Ber om ursäkt, jag var otydlig. Jag menade skruven som håller fast kicken i motorn. Inte den lilla skruven som håller kulan och den lilla fjädern inne i.

Jag skulle iaf ta bort, skruva isär, köra rent, kolla så att alla delar finns och sedan skruva dit den igen.
Kicken är hur slut och ranglig som helst, har försökt och skruvat isär den men det blev en raggarlösning med ett spännband i ramen efter att ha kickat igång den. Ska ändå renovera hojen till vintern då den är i ganska dåligt skick utseende mässigt så det får bli en till grej att kolla på då.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top