Missljud från vxl-lådan

kåteämm

Bakhjulsbög
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Docksta
Hoj
Lådbil
Har ett mystiskt ljud från lådan, som enbart uppstår på 3'ans växel. Det är som ett slags sus, låter som en hårtork, fast bra mycket dovare. Kan det vara dags att renovera lådan? Har inga som helst problem med att få i växlarna iaf, dock är friläget lite halvsvårt ibland, men det verkar vara standard på KTM.. :tomten

Det är en KTM EXC 450 -04 det handlar om, som har gått ca 110h för övrigt.

Mycket tacksam för svar!

EDIT: Bytte även olja idag utan resultat..
 
Last edited:

volbey

prutt!!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
525 EXC/SM-06,pocket bike 911 carena polini,Merida Mats sport 500.
kåteämm skrev:
2336822 Har ett mystiskt ljud från lådan, som enbart uppstår på 3'ans växel. Det är som ett slags sus, låter som en hårtork, fast bra mycket dovare. Kan det vara dags att renovera lådan? Har inga som helst problem med att få i växlarna iaf, dock är friläget lite halvsvårt ibland, men det verkar vara standard på KTM.. :tomten

Det är en KTM EXC 450 -04 det handlar om, som har gått ca 110h för övrigt.

Mycket tacksam för svar!

EDIT: Bytte även olja idag utan resultat..
Tips.. börja med att ta ner kopplingskorgen och snurra för hand på utgående axel (den som kopplings korgen sitter på) och lyssna/känn, det låter som om det är dags att klyva motorn..:pannkyss sorry
 

Hedblom~

en som längtar till snön
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Västernorrland
Hoj
Kawasaki KX 250
Man brukar väl tala om motorrenovering på dessa maskiner när de gått 100-150h? Rätta mig om jag har fel :rolleyes:

Jag skulle däremot kört till att lådan börjat krångla/känner något dåligt lager eller liknande. Vintern är ju snart här, kanske får bli ett vinterprojekt?
 

kåteämm

Bakhjulsbög
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Docksta
Hoj
Lådbil
volbey skrev:
2338209 Tips.. börja med att ta ner kopplingskorgen och snurra för hand på utgående axel (den som kopplings korgen sitter på) och lyssna/känn, det låter som om det är dags att klyva motorn..:pannkyss sorry

Nu ska vi inte vara negativa här :tungan Men aja, får bli ett senare projekt isåfall, eller om nästa ägare får ta hand om det..

Hedblom~ skrev:
2338213 Man brukar väl tala om motorrenovering på dessa maskiner när de gått 100-150h? Rätta mig om jag har fel :rolleyes:

Jag skulle däremot kört till att lådan börjat krångla/känner något dåligt lager eller liknande. Vintern är ju snart här, kanske får bli ett vinterprojekt?

Jadu Gabbe, det är sant, så sant.. Sen kan man undra hur pass pedant man känner sig, men antagligen gör jag inte något åt det förrän/om det börjar krångla och har sig. Vinterprojekt när man kan vara ute o köra? Låter dumt :fyllisar

/Peter ;)
 

kåteämm

Bakhjulsbög
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Docksta
Hoj
Lådbil
Nu blire dubbelpost såre bara stänker om det, men det skiter jag i :)

Är det ingen som kan tänkas veta hur det står till med lådan?

En annan sak jag märkt är att när det går sakta och tungt i skogen så kan det tjuta till som satan från kopplingen när man ligger o slirar. Låter ungefär som en fläktrem som slirar på en gammal volvo blandat med en metallsvarv i full gång :D Vad kan det tänkas vara? :confused:

MYCKET tacksam för svar! :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top