Missljud i motor när jag släpper kopplingen

Skydive

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
SV1000S -07
Jag tror jag behöver hjääälp!

På väg hem från arbetet tycket jag mig höra ett missljud när jag la i friläget och släppte på kopplingen.
Efter frenetiskt lyssnande kunde jag konstatera att missljudet kommer från motorn.

Detta händer alltså när jag lägger i friläget och släpper på koppingen. Håller jag den indragen försvinner missljudet.
Jag testade och att rulla på ettan och upptäckte att ljudet uppstår även där, med samma symtom =/

Vad kan detta bero på? Blir det dyrt?
Har en Honda CB 500 från 94 och den har gått 1500 mil.

Man blir lite skraj, speciellt då jag precis tagit kortet och köpt hojen:confused:

Verkligen tacksam för all hjälp!

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Lager till kopplingskorgen låter mest troligt ja.
När du har intryckt koppling har du konstant tryck på lagret och korgen, men när du släpper så har du inte tryck på den och det är först då man hör rassel från glappande lager.

Vet inte heller vad det heter, men ring antingen mc handlarn och säg att du ska ha nållager som sitter på utgående axel från vxl med kopplingskorg på. eller riv isär och ta me dig lagret till en lagerfirma och be om ett lika dant.

kostnad? runt en hundring.

Skydive

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
SV1000S -07
Oookej.. det där med att byta lager själv vågar jag nog inte.. tyckte det va svårt att göra säkerhetskontrollen på uppkörningen =)

Upptäckte en fantastisk funktion här i Forumet: Sökfunktionen! det verkar som rätt så många upplever lite skorvel från växellådan. Vissa säger att det är fel på skiten andra säger att det ska låta lite.
det som oroar mig lite (nu kan jag vara lite överkännslig) är att jag !tycker! mig känna en lukt från motorn som påminner om en bilkoppling man kört hårt med.. jag kör dock lugnt och fint =)

Vad tror ni grabba(nån dam också?)
Vad ska jag göra?

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Mjaaaa...

Det är mest troligt lamellerna som slår i korgen pga slitage...
Inget farligt men det skramlar.
Lagret är väl inte riktigt det jag skulle rösta på.

Ljudet påminner lite om en Ducati koppling fast med mindre klang eller?
(Mest för att fastställa hur det låter utan att försöka återge det i skrift! :D )

Skydive

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
SV1000S -07
Kamikaze kid skrev:
2376797 Mjaaaa...

Det är mest troligt lamellerna som slår i korgen pga slitage...
Inget farligt men det skramlar.
Lagret är väl inte riktigt det jag skulle rösta på.

Ljudet påminner lite om en Ducati koppling fast med mindre klang eller?
(Mest för att fastställa hur det låter utan att försöka återge det i skrift! :D )

Svårt för mig att beskriva ljudet i jämförelse med andra hojar.. tog ju precis kortet :)yoparty)
men man skulle kunna säga att det låter som ett dovt ljud, nästan som om man drar en trubbigt föremål mot en vägg. Det är nog den bästa beskrivningen. det låter inte mycket men lite granna. Vibrationer känner man också.

Seerdon

Dårarnas antal är oändligt
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
929 clean edition
Skydive skrev:
2376890 Svårt för mig att beskriva ljudet i jämförelse med andra hojar.. tog ju precis kortet :)yoparty)
men man skulle kunna säga att det låter som ett dovt ljud, nästan som om man drar en trubbigt föremål mot en vägg. Det är nog den bästa beskrivningen. det låter inte mycket men lite granna. Vibrationer känner man också.

Så lät min Hornet oxå när den hade rullat ett tag. Alla jag pratat med säger att det är "normalt". Min 929a har precis börjat oxå, fast än har det inte blivit riktigt påtagligt. Horneten körde jag mer än 1500 mil efter det börjat låta och det märktes ingenting på prestandean iaf. För övrigt tycker jag man ofta oroar sig för olika missljud från sin bäbis. Oftast (om det inte verkligen låter illa) är det nog inget att oroa sig för. Delarna slits och låter annorlunda efter ett tag. :)

MC-Gurra

Ad omnia paratus
Gick med
9 Oct 2003
Hoj
Yamaha R1.-02 + KTM 640 -02
Skydive skrev:
2376890 Svårt för mig att beskriva ljudet i jämförelse med andra hojar.. tog ju precis kortet :)yoparty)

En koppling som är obelastad låter alltid lite. (Tystnar när man håller in kopllingen). Om din låter onormalt är nog bara en "kunnig" person som kan bedömma när han lyssnar på den. Att spekulera i fel är ofta svårt.
Be nån lyssna på den o låter det inte bra får man riva o kolla vad som är felet helt enkelt. Lycka till :)

Bhult

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Hoj
mmmm
sliten kopplingskorg.. bara köra på eller byta korgen om man inte tål oludet.. kostar dock en del ..

MrDawe

MrDawe
Gick med
25 Mar 2006
Hoj
GSXR750TURBO -97
Nån vis man sa att Hondas motorer helt enkelt är för tysta:)

Min cbr600 97a som jag hade lät oxå så. Jag skulle inte vara orolig om det inte kom väldigt plötsligt.

woodii

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
R6-2001, Workz WFA125,KTM 450 exc -05,
Min Hornet låter likadant när kopplingen är utsläppt men som om man drar in den försvinner ljudet. Jag var lika orolig som dig i början men efter att jag läst lite och kollat runt på forumet vad det kunde vara så känndes det lugnt...

Det låter så bara helt enkelt :)

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Skydive skrev:

Bara det inte är ett krasande lagerljud utan mer ett som du skriver ett dovt skrammel...
Det är lamellerna som slår mot korgen.
Eftersom en motor inte snurrar jämt utan ryckvis med 2 ryck per varv (4 cyl 4 takt)
Så blir der ryckigt i korgen...
Detta hörs bäst på tomgång.
Ökar du något på varvet till kanske 3-4000 så hörs det inte på samma sätt..

Kör vidare är mitt råd!

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
vet en som hade en sådan där gammal gpz600 som renovera kopplingskorgen men de lät exakt likadant med de nya. :tummenupp

Skydive

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
SV1000S -07
Underbart grabbar! Jag måste säga att ni är fantastiska på att svara! Nu känns det mycket bättre =)

Tack så mycket! Syns på vägarna!

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
woodii skrev:
2379141 Min Hornet låter likadant när kopplingen är utsläppt men som om man drar in den försvinner ljudet. Jag var lika orolig som dig i början men efter att jag läst lite och kollat runt på forumet vad det kunde vara så känndes det lugnt...

Det låter så bara helt enkelt :)

Hehe, min med. Men det blev ju rätt så svettigt när man upptäckte det! "Vaf*n, visst låter det något? Eller? Jo, det gör det! Å nej säg inte att..."

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Precis som flera andra som skrivit tidigare i tråden rasslade även min Hornet när kopplingen var utsläppt. Jag blev riktigt nervös när jag hörde ljudet första gången, men lugn efter att ha läst här på forumet. Min rullade ca 300 mil utan problem innan jag sålde den.

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Z400F -83
har samma fenomen i min med. och jag kommer att byta ett lager i kopplingen i vinter.
mest för att få den tyst och egen sinnesfrid.
den går säkert en bra stund till men ändå

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Som någon annan sa - har ljudet inte uppstått plötsligt är det nog inget att oroa sig för. Alla fordon låter mer när man gör på detta viset då fler delar sätts i rörelse, prova att öppna bildörren och lyssna på skillnaden mellan kopplingen nere eller uppe. Speciellt om motorn går lite ojämt, då blir det värre.

Prova att öka motorvarvet lite grann och se om det blir tystare under tiden som motorn ökar i varv.

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Eller så är det såhär enkelt; Med utsläppt koppling snurrar delar av lådan med och genererar ett "transmissionsljud" dvs. ljud ifrån lager och drev i rörelse.

Med kopplingen inne står lådan still och inget hörs.:tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...