Missljud på Bandit 1200

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Har en liten fråga som kanske är svår att svara på,
men jag lyssnar gärna på förslag från mer erfarna mekare!:tummenupp

När jag rullar på låga varv (friläge eller koppling i botten), kan jag
höra ett "swosh-swosh-swosh"-ljud från bakhjulet (vet inte hur jag
ska beskriva det bättre =).

Till saken hör att bakbromsen är helt slut. Nästan inget
bett kvar. Kan det vara belägg eller skiva som orsakar
swosh/skrapljudet?

Inser att det är liiite lurigt att svara på...
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Har en liten fråga som kanske är svår att svara på,
men jag lyssnar gärna på förslag från mer erfarna mekare!:tummenupp

När jag rullar på låga varv (friläge eller koppling i botten), kan jag
höra ett "swosh-swosh-swosh"-ljud från bakhjulet (vet inte hur jag
ska beskriva det bättre =).

Till saken hör att bakbromsen är helt slut. Nästan inget
bett kvar. Kan det vara belägg eller skiva som orsakar
swosh/skrapljudet?

Inser att det är liiite lurigt att svara på...

Måste du ha hög fart på hojen för att höra ljudet? Annars är det ju bara att palla upp hojen på depåstöd, snurra hjulet och lyssna. Hör du ljudet så testa att ta av bromsoket och se om det låter ändå. Då vet du att det inte är det som spökar. Sen är det bara att fortsätta så..
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
I hög fart drunkar ljudet, så det är när jag rullar relativt
långsamt som det hörs.

Men bra tips att plocka av och testa. Ska göra det ikväll.

Tackar för tips.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
#1: Använder du bakbromsen på din hoj är det nästan garanterat att det är bromsskivan som är skev eller att beläggen som är tvärsluta. Använd aldrig bakbromsen annat än i väldigt låga farter typ när du ska "garagevända".

#2: Kedja och drev är slitna.

#3: Ett eller flera av bakhjulslagren är på väg att säga upp sig.
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
#1: Använder du bakbromsen på din hoj är det nästan garanterat att det är bromsskivan som är skev eller att beläggen som är tvärsluta. Använd aldrig bakbromsen annat än i väldigt låga farter typ när du ska "garagevända".

#2: Kedja och drev är slitna.

#3: Ett eller flera av bakhjulslagren är på väg att säga upp sig.

Ok. Borde jag känna att lager glappar om det är på väg
att lämna in?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om lagret är torsk känns det när du rycker i hjulet vid säkerhetskontrollen före körning. Om du petar av kedjan och låter hjulet snurra fritt vet du om det är hjullagret, bakbromsen eller kedjan.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top