misslud i suzuki rf 900r

realarre

dr 350s till salu!
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
Rf 900
missljud i suzuki rf 900r

tänkte höra om någon har någon teori om vad det kan vara när motorn har ett missljud när man kör motorn på lågt varv som t.ex stadskörning. har även problem att lägga i tvåans växel (hoppar inte ur) så jag tog väck kopplingskåpan och kände på kopplingen när den var frigjord, men det var så fast där så jag tror inte det kan vara där problemet ligger. har någon något förslag så vore jag tacksam om ni delade med er!
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vad är "låga varvtal"? 1000, 1500 eller 2000 varv?

Är det första hojen? Frågar eftersom du skriver "lägga i tvåans växel (hoppar inte ur)". Hoppar inte ur vad för något, ettans, friläget eller treans växel? Eller stannar inte tvåans växel kvar i dragläge när du drar på?
 

realarre

dr 350s till salu!
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
Rf 900
andersbrink skrev:
Vad är "låga varvtal"? 1000, 1500 eller 2000 varv?

Är det första hojen? Frågar eftersom du skriver "lägga i tvåans växel (hoppar inte ur)". Hoppar inte ur vad för något, ettans, friläget eller treans växel?
Eller stannar inte tvåans växel kvar i dragläge när du drar på?
nja jag har haft några andra hojjar men inget så här tungt.
jag menar att det inte är det felet som nämnts här på forumet med att tvåans växel hoppar ur vid 7000 rpm. problemet är alltså att tvåan inte vill gå i när det är dax eller varit dax för tvåans växel för länge sedan!

jag vet inte riktigt själv vilket varvtal jag menar. det är första hojjen med varvräknare så jag har inte lärt mig kolla på den. men ungefär varvtalet när man smyger nästan på tomgång(inte så lågt så att motorn går tungt). ljudet som då kommer är omöjligt att beskriva men jag tänkte på kopplingen när jag smög inne i stan för första gången.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Oljudet lär du be någon att lyssna på.

Växellådan problem kan vara en krokig växelgaffelsaxel, krokig växelgaffel, rostiga växelpelle-prylar/länkage eller sliten mekanism i växelklockan. Skaffa en service-manual, kika i sticky-tråden om det här på SH, och plocka sen isär och kika efter. Motorn behöver inte plockas ur ramen för att fixa något av de här problemen - utan som mest lär oljetråget och kopplingen tas bort.

realarre skrev:
nja jag har haft några andra hojjar men inget så här tungt.
jag menar att det inte är det felet som nämnts här på forumet med att tvåans växel hoppar ur vid 7000 rpm. problemet är alltså att tvåan inte vill gå i när det är dax eller varit dax för tvåans växel för länge sedan!

jag vet inte riktigt själv vilket varvtal jag menar. det är första hojjen med varvräknare så jag har inte lärt mig kolla på den. men ungefär varvtalet när man smyger nästan på tomgång(inte så lågt så att motorn går tungt). ljudet som då kommer är omöjligt att beskriva men jag tänkte på kopplingen när jag smög inne i stan för första gången.
 

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW r1200r LC
Ta ur motorn och plocka isär växellådan. inte så mycket jobb. Säkert en krökt gaffel. Renoverade min låda på min RF. Kostade 7500.- men då bytte jag 3 drev och ett lager samt en gaffel. shift gaffel kostade 400 spänn om jag inte minns fel.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Växelgaffeln kan bytas med enbart oljetråget borttaget, iaf på luft/olje 750/1100. Motorkonstruktionen på 900w/1100w är väldigt snarlik. Oljetråget kan plockas bort med motorn i ramen, även på en RF900 och en 1100w.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top