Misslyckad uppkörning

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Jasså minsann! Var det du som hade den orangea kawasakin? I så fall snackade vi en del både innan vi började och efter jag blev underkänd. Hur gick det för din elev?

Jajamen, det var vi som pratade. Jag misstänkte nästan att det var du när jag läste ditt inlägg, du hade samma sköna inställning på plats trots att det var nervöst inför och nedslaget efter körningen.
Men det blev inget kort för min elev heller, han var lite för passiv vid rondellkörning så från den gruppen om 4 elever blev ingen godkänd. Från den andra gruppen kan det ha blivit 2 godkända av 4 men det vet jag inte för vi åkte när vi var klara och då var den ena ute och en som väntade.

Freddan1337

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2018
Hoj
2016 Aprilia Tuono RR
Jag körde upp på Gillinge i våras, och tog det på första, och jag måste säga att jag inte fick känslan av att inspektören ville underkänna, utan det var mycket kommentarer som fick nervositeten att släppa. Dock fick jag en redig tur i trafiken på nästan 1.5 timmar då han hade med en aspirant som han vill visa runt i Gillinge, jag ville bara tillbaka, rädd för att man skulle göra ett misstag ju längre tiden gick! Jag kan rekomendera att ta en lektion eller två på de lokala trafikskolorna för att få tips om vart klurigheterna finns i området. Samt att man får möjlighet att öva på den skarpa uppkörningsplanen.

mrmustasch

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2015
Hoj
2015 suzuki gladius
Jajamen, det var vi som pratade. Jag misstänkte nästan att det var du när jag läste ditt inlägg, du hade samma sköna inställning på plats trots att det var nervöst inför och nedslaget efter körningen.
Men det blev inget kort för min elev heller, han var lite för passiv vid rondellkörning så från den gruppen om 4 elever blev ingen godkänd. Från den andra gruppen kan det ha blivit 2 godkända av 4 men det vet jag inte för vi åkte när vi var klara och då var den ena ute och en som väntade.

Vilket sammanträffande! Kul att höras här!

Tråkigt att din elev heller inte klarade det, känns som en väldigt liten sak att kuggas på, måste ha varit tungt för honom med! Men det är ju som du säger tänker jag, dom kuggar ju inte en för att vara elak. Dom vill väl vara säkra på att dom inte skickar ut en mot sin död hehe.

Har han lyckats få en ny tid? Lyckades rycka en tid på tisdag i Västerås men vette sjutton om varken jag eller min handledare kommer kunna komma ifrån jobbet och ta oss dit.

Thomas_W

Ja inte bitter
Gick med
1 Jul 2010
Hoj
Triumph Street Triple R -14, Honda CB600 F Hornet -98
Sådär gjorde min trafiklärare när jag tog kortet också. Jag var sist av dom som gav sig ut på körningen i trafik och när det var dags för mig så sa han att "Jag åker tillbaka till körskolan med dom andra. När du är klar så kan du väl ta ut och rasta hojen lite. Se bara till att den är tillbaka vid körskolan senast kl 18"

På min fråga om hur det blir om jag kuggar så svarade han bara att "Skulle det bli så så får du väl ringa så kommer jag men det kommer inte att hända"

Sjukt trevlig känsla.

Gällande Gillinge så är det en av inspektörerna där som är ohyggligt hårda på bedömningarna. Jag har ju övningskört en del med grannen och han kuggade där ute trots att jag var helt stensäker på att han skulle klara det efter dom körningar jag gjort med honom. Han hade tydligen kuggat alla i den gruppen på 4 personer den gången. Nu hittade ju grannen en ny körtid i Tullinge bara 3 veckor senare och klarade det men om inte grannen gjorde något väldigt konstigt på uppkörningen i Gillinge så var det en djäkligt hård bedömning. Han bromsade lite för hårt på inbromsningen från 90 så att ABS gick in och då fick han inte göra om den utan det var bara att åka hem.

Kan det vara den långa med det överkammade håret kanske. Han underkände min adept på första försöket och han underkände mig för 7 år sen. Har hört andra som säger att han underkänner en hel del......

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Vilket sammanträffande! Kul att höras här!

Tråkigt att din elev heller inte klarade det, känns som en väldigt liten sak att kuggas på, måste ha varit tungt för honom med! Men det är ju som du säger tänker jag, dom kuggar ju inte en för att vara elak. Dom vill väl vara säkra på att dom inte skickar ut en mot sin död hehe.

Har han lyckats få en ny tid? Lyckades rycka en tid på tisdag i Västerås men vette sjutton om varken jag eller min handledare kommer kunna komma ifrån jobbet och ta oss dit.

Ja han var besviken. Men inte deppig, det är bara att ta nya tag och se framåt.
Och japp, han har fått en ny tid. Också i Västerås, den 11/10.
Kanske man ska ta med en gurka och muta inspektören med? Västerås är ju trots allt "gurkstaden". :D

Last edited:

mrmustasch

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2015
Hoj
2015 suzuki gladius
Ja han var besviken. Men inte deppig, det är bara att ta nya tag och se framåt.
Och japp, han har fått en ny tid. Också i Västerås, den 11/10.
Kanske man ska ta med en gurka och muta inspektören med? Västerås är ju trots allt "gurkstaden". :D

Kan tänka mig det! Helt rätt! Skönt att han också lyckats få en ny tid, han klarar det i Västerås! Hahaha värt att pröva iallafall! :lol

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019

Det dök upp en återbudstid i lördags på Gillinge så nu är han stolt ägare till ett A-kort!

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Kan det vara den långa med det överkammade håret kanske. Han underkände min adept på första försöket och han underkände mig för 7 år sen. Har hört andra som säger att han underkänner en hel del......

Vågar inte svara på hur han såg ut. Jag var inte med vid det tillfället. Jag vet bara att körskolläraren hade sagt att den inspektören kuggar väldigt många.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Då är det garanterat han!! Ryktet om honom är vida spritt.

Det är antagligen samma person då. Lite underligt kan jag tycka att det inte uppmärksammas om det är så att det är markanta skillnader mellan olika inspektörer ifråga om hur stora andelar som godkäns respektiva underkänns.
Det borde ju vara intressant för trafikverket att försöka se till så att körkortsexaminationen är relativt homogen oavsett vilken inspektör man får eller vilken plats man kör på.

Haunted

U'll never catch me alive!
Gick med
14 Aug 2012
Hoj
Gixxer1000
Som när jag tog CE tio år efter B. Man var ju van vid att "bara köra" vid det laget. Slutade med en ny uppskrivning och ett nytt körprov. Bara att bita i det sura äpplet. Lätt mc 1992, tung mc 1994, bil 1994 gick dock som en dans.

Bara att ta nya tag. Här i Kalmar hade vi en som kallades "Kugg-Kenneth" som var hårdast av dom hårdaste att kugga folk. Detta skall dock tas med en nypa salt... ;)

Lycka till!

Richthofen

_-//Richthofen\\-_
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Yamaha MT09 2021
Slappna av. Fokusera på uppgiften och inte på den personen du ska köra upp för.

Själv så klarade jag kortet efter 5 förmiddagar på hojen :tuttar

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...