Misständer dör och svårstartad efter 1km körning

fredrikmattsson

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2015
Hoj
Husqvarna sms 125, 2011
Tjenare!:)
Köpte mig nyss en Husqvarna SMS 125, alltså den tvåtaktade modellen :D :yoparty

Har kört i ca 2 veckor och det mesta har fungerat fint, enda tills förra helgen då jag var påväg till stan. Det är ca 2 mil till stan och när det var ungefär 3km kvar så började den misstända något så fruktansvärt (även baktända) och jag var tvungen att stanna vid kanten. Jag stängde av och väntade ett par minuter och sedan gick den igen, den fortsatte såhär på samma vis när jag skulle åka hem och jag fick stanna ett par gånger och låta den kyla ner sig.

Nu har det blivit såpass dåligt att jag knappt kommer en kilometer utan att den ska misstända och ha sig, den dör och är sedan svårstartad om man inte väntar minst 20 minuter. Det blir likadant om jag låter den stå på tomgång, när den väl blir varm så går den ej framåt :(:(

Jag har testat 3 olika tändstift, köpte mig ett helt nytt och felet kvarstog. Jag har tvättat mitt luftfilter, pillat på förgasaren och även kollat reedventilen och allt ser bra ut.

Ber om ursäkt om jag skrivit slarvigt, det är midsommar men kan ej sluta tänka på vad som kan vara felet på hojjen!:hihi:hihi:va

Last edited:

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Det kan vara så att det inte kommer in luft i tanken via tankluftningen. Då blir det vakuum i tanken. Testa om det funkar bättre utan tanklock.

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Dra med en skruvmejsel eller vad som krävs för att tömma förgasaren. Nästa gång det skiter sig, kolla om det då är soppa i förgasaren. Låter som en soppaslang vikt sig. En polare hade samma problem nyligen

fredrikmattsson

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2015
Hoj
Husqvarna sms 125, 2011
Kollat allt sådant vad det gäller förgasare, även testat att bestycka om osv. Är 99% säker på att det inte är förgasarfel. Det är liksom som att den slutar tända för en sekund och håller på att hacka i hela tändningen:/

fredrikmattsson

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2015
Hoj
Husqvarna sms 125, 2011
Det antar jag skulle kunna vara orsaken, har ej kollat upp det och sitter inte på kunskapen att klyva motorn och sedan få ihop det igen :/
Skulle jag märka detta genom att ta bort svänghjulet? Alltså om det syns eller känns?

fredrikmattsson

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2015
Hoj
Husqvarna sms 125, 2011
Nu när jag testar att starta både med och utan startgas så går den inte igång, tände till en gång eller två men inget mer. Har dessutom svag gnista :(

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Det låter som att det kan vara glapp någonstans, t.ex. tändspolarna eller något annat som sitter nära motorn som blir varmt och sedan kallt igen där elektriska kontakten kan ändras på grund av temperatur.

Gick hojen perfekt under de första 6-7 minutrarna för att sedan helt byta beteende och börja misstända?

fredrikmattsson

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2015
Hoj
Husqvarna sms 125, 2011
Det låter som att det kan vara glapp någonstans, t.ex. tändspolarna eller något annat som sitter nära motorn som blir varmt och sedan kallt igen där elektriska kontakten kan ändras på grund av temperatur.

Gick hojen perfekt under de första 6-7 minutrarna för att sedan helt byta beteende och börja misstända?

Exakt! Har nu provat byta tändspole men det gjorde ingen skillnad.. Den varvar ur hur fint som helst där när den är kall.

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag hade liknande problem på min CBR600F4 och då visade sig vara vevaxelpositionssensorn, alltså den givare som ger pulser till styrboxen när den ska tända motorn, som först hade glapp bär motorn blev varm, och sedan la den av helt.

Wobbel

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Hoj
Suzuki GSXR 600 K7
Min rs125:a betedde sig liknande när jag glömt montera tillbaka jordkabeln till tändspolen efter jag grejat lite. Kolla efter glapp och brott i kablar till tändningsrelaterat och att det är bra kontakt i jordpunkterna. Sedan är det snabbt gjort att kontrollera att tändspolen är frisk med multimeter. Hur det går till och mycket annat felsökande i tändsystem finns det folk som visar på youtube. :)

fredrikmattsson

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2015
Hoj
Husqvarna sms 125, 2011
Idag har jag letat elfel, monterat bort och tillbaka allt man kan tänka sig. Dock helt utan att komma framåt..
Även sotat ur röret, och slipat lite på kopplingskorgen då kopplingen högg lite innan, som nu är åtgärdat :tummenupp
Dock så blir det att ringa till en mc firma imorgon och se om de har något tips, om inte så lämnar jag in den snarast och låter någon expert göra jobbet då mina kunskaper tydligen inte räcker till. Det enda jag vet kan vara problemet nu är om nåt är snett innanför svänghjulet, men har ingen avdragare som passar:/

fredrikmattsson

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2015
Hoj
Husqvarna sms 125, 2011
Tänkte bara informera er om att den aldrig lämnades in på verkstad. Beställde ny stator och satte på den, dock så är det samma fel på hojfan. Stått mer än vad jag kört med den nu, orkar inte:3freak

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy