Misstänkt för fortkörning

frigolit

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2009
Hoj
inget
Lär väl finnas nån som vart med om nåt liknande?

Smällde hojen i somras, singelolycka inga andra inblandade. Efter 3 veckor ringer polisen och läser upp ett vittnesmål jag inte kommer ihåg att jag gett, antagligen pga morfinet jag fått.

Förklarar detta för konstapeln som då säger att vi får ta om vittnes målet å huvudfrågan är såklart hur fort det gick. Jag säger att jag höll laglig hastighet varpå han svarar att de har vittnen som blivit omkörda innan olyckan och enligt de gick det inte i laglig hastighet.

Frågade om de gjort några mätningar eller tagit foton av platsen för olyckan, de har de inte gjort.

De har nu gått över 7 månader och har inte hört ett ljud eller fått några papper.

Det de har att gå på är alltså ett eller flera vittnen som blivit omkörda.
Håller det? Kommer de överhuvudtaget gå vidare i ärendet? Om de beslutar att lägga ner det, kommer jag att bli meddelad om det då?

Har inte velat ringa och tjata på de ännu :gnissla

stoffelindberg

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2007
Hoj
2003, yamaha r1
de ville väl snarare testa o få dig att erkänna. Personligen tror jag du har ditt på det torra. Finns inga bevis att du körde olagligt för fort när olyckan skedde...ifall du körde för fort och om bilar en viss sträcka innan olyckan är orelevant. Hastigheten vid olyckstillfället är det som ska bevisas

Last edited:

frigolit

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2009
Hoj
inget
de ville väl snarare testa o få dig att erkänna. Personligen tror jag du har ditt på det torra. Finns inga bevis att du körde olagligt för fort när olyckan skedde...ifall du körde för fort och om bilar en viss sträcka innan olyckan är orelevant. Hastigheten vid olyckstillfället är det som ska bevisas

Fanns ju bilar där jag smällde också men gills deras hastighetsbedömning?

De kan ju ha vart narkotikapåverkade eller packade? Polisen på plats hade ingen alkotest med sig.

Vore skönt att veta innan man köper ny hoj för säsongen

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Som sagts ovan.. Att du har kört fort innan olyckan är irrelevant; indicier på sin höjd och knappast tillräckligt för att få dig fälld. Låt det bero, det lär rinna ut i sanden. När väl läggs ner bör du få ett meddelande om detta.

staten99

Inga åsikter längre
Gick med
4 Feb 2008
Hoj
två hjul
Allvarligt - har inte länsman nog att pyssla med
Osäkra bevis + ingen tredje person skadad + och busen skadar sig själv
Fast det är ju klart att du körde för fort = du hamnade ju vid sidan av vägen

jag kan inte tänka mig att åklagare skulle ta upp det om du inte erkänner
Men det är väl risk att idioterna på länsstyrelsen hör av sig

frigolit

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2009
Hoj
inget
Allvarligt - har inte länsman nog att pyssla med
Osäkra bevis + ingen tredje person skadad + och busen skadar sig själv
Fast det är ju klart att du körde för fort = du hamnade ju vid sidan av vägen

jag kan inte tänka mig att åklagare skulle ta upp det om du inte erkänner
Men det är väl risk att idioterna på länsstyrelsen hör av sig

Och vad skulle de på länsstyrelsen ringa å försöka me då?

staten99

Inga åsikter längre
Gick med
4 Feb 2008
Hoj
två hjul
Allmänna ombudet kan dra in körkort om dom tycker att du varit busig
och du behöver inte bli fälld för trafikbrott för att dom evt skall lägga sig i

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det är väl försäkringsbolaget som trycker på polisen antagligen för att slippa stå för ersättning.

CLEW

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Honda crm sm & Kawa zx6r
Ord mot ord kommer man inte långt med. Och man ska säga så lite som möjligt till dom. Allt du säger kommer ALDRIG vändas till din fördel, utan den största risken är att du råkar säga något som dom vinklar mot dig.
Du har rätten att tiga så gör det :)

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Det är väl försäkringsbolaget som trycker på polisen antagligen för att slippa stå för ersättning.

sen när har polisen börjat springa ärenden åt f-bolagen?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag hamande i liknande strul för på pricken 8 år sedan (på väg hem från Båtmässan 2002 kommer jag ihåg).
Smällde med en annan bil och diverse vittnen påstod att jag gjort än det ena, än det andra (bl.a. hållt "minst 140km/h" på 50-väg i stan :lol). Efter ett år trillade första brevet från polisen in och sedan vankades det delgivning för vårdslöshet. Vittnena var många och noggranna med fina teckningar till stöd bl.a. men åklagaren lade ner det hela.

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen
Jag hamande i liknande strul för på pricken 8 år sedan (på väg hem från Båtmässan 2002 kommer jag ihåg).
Smällde med en annan bil och diverse vittnen påstod att jag gjort än det ena, än det andra (bl.a. hållt "minst 140km/h" på 50-väg i stan :lol). Efter ett år trillade första brevet från polisen in och sedan vankades det delgivning för vårdslöshet. Vittnena var många och noggranna med fina teckningar till stöd bl.a. men åklagaren lade ner det hela.

Ok, låter bra :)

Blir ny hoj snart då

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
sen när har polisen börjat springa ärenden åt f-bolagen?

Sen försäkringsbolaget anmäler något?
-"hej hej det var från Folkskam, vi vill veta om ni kan finna något som påvisar att orsaken till olyckan varit regelvidrig hastighet"

-"Jahopp! Benny, tar du måttbandet så ringer jag runt lite till vittnena och busen så länge!"

:gnissla

Misstänkta brott utreds av polis, inte av f-bolag. Kanske tur, eller?

-" Hepp. Den hojen är svindyr. Du har stulit den själv."

Däremot gör f-bolag vissa utfrågningar/kontroller själva innan de kallar till polis.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM