Mito eller RS?

stinspersson

Järnvägsstationen
Gick med
13 Aug 2006
Ort
-
Hoj
-
Hej!
Är på jakt efter en 125:a nu, men har kommit till ett dilemma...
Mito eller RS?
Jag vill gärna ha en ganska problemfri mc, och har hört det ena och det andra om dem två.
RS skär gärna, och Miton uppges ha problem med elen, och svårigheter att få tag i slitdelar...

Vill gärna ha för och nackdelar om dessa, av er som kan detta...

Tack på förhand!
 

Finnepinnen

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Stockholm (Gubbängen)
Hoj
Aprilia RS 250 -98
Tjenare
Jag som då äger en mito så jag kommer självklart proppsa på att du ska köpa en Mito iofs så har jag inte testat Rs men ändå.
Det där med elfel har inte jag märkt, var skulle det vara?
En stor fördel med Mito är att dom inte skär var 100mil som en rs gör :arsele

Slitdelar kan du beställa från finland,tyskland eller italen snabbt och lätt. Dock är väl italien ingen höjdare men finland och tyskland funkar bra.
Du kan ju kolla på www.geiwiz.de för delar.

Miton har styrdämpare som inte Rs har om det nu har någon stor betydelse vet jag inte men det ser ballt ut :tummenupp

En till anledning att köpa miton är att dom är mer ovanliga än Rs som man ser för jämnan.

//Peter

(slå mig om jag har fel, ganska partiskt inlägg men hur som hellst)
 

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
Tja !
Eftersom jag har en RS så säger jag ungefär som finnepinne...
Har aldrig provkört en cagiva mito men jag har därimot haft 2st Rs125 en 02 och min nuvarande 04:a..

Båda har funkat bra för mig, ingen av dom har skurit...Kör man bara på rätt olja och bensin så skär dom inte, jag kan rekommendera en RS :tummenupp


//Mr Wheelie
 

stinspersson

Järnvägsstationen
Gick med
13 Aug 2006
Ort
-
Hoj
-
Tackar för bra svar, men eftersom ni båda anger fördelar för dem två så gör ni det inte lättare :näsblod

Usch, beslutsångest...
Finns det några speciella årsmodeller man bör passa sig för från respektive modell.

Cagivan har jag tittat på en 99 och på Aprilian 98,00,02...
 

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
...en RS skär fortfarande inte efter 100 mil........................................................................................................................
 

_Nille_

Eh? :F
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Nora
Hoj
KTM Duke II
Mr Wheelie skrev:
2372402 Tja !
Eftersom jag har en RS så säger jag ungefär som finnepinne...
Har aldrig provkört en cagiva mito men jag har därimot haft 2st Rs125 en 02 och min nuvarande 04:a..

Båda har funkat bra för mig, ingen av dom har skurit...Kör man bara på rätt olja och bensin så skär dom inte, jag kan rekommendera en RS :tummenupp


//Mr Wheelie


vad är rätt bensin och olja då? 98 oktan + oktan höjande medel och dyraste oljan? :tungan
 

Teddy_90

Motardsugen :)
Gick med
1 Jul 2006
Ort
Mitt i Skåne.
Hoj
Cagiva Mito -00.
Jag testade båda två innan jag bestämde mig, och körmässigt var de ganska lika tyckte jag...
Det avgörande för mig blev att miton ser lite fräckare ut och kändes lite "rubustare", enligt mig. T.ex så har miton plåttank, medans rs:en har av plast. Jag har kört hela denna säsongen på min hoj utan ett enda problem:)
Mitt bästa tips är nog att testa båda, och känna vilken som DU faller för (och om du endast har sett miton på bild så kommer du nog att bli positivt överraskad när du ser den live:tummenupp )

Hur som helst, lycka till, vilken hoj det än blir!
 

JojjeL

Söt som socker.
Gick med
2 Apr 2006
Ort
Osby, Norra skåne.
Hoj
Aprilia <R>äser<S>kit
Miton är ju grymt snyggare och då den kan misstas som en ducati, vilket inte RSen kan göra med nån hoj, hade jag valt mito.. Har dock själv en RS och den går hur bra som helst.. otroligt axx i den men miton ska tydligen vara strået vassare.
 

Finnepinnen

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Stockholm (Gubbängen)
Hoj
Aprilia RS 250 -98
Skojja bara stooffe :)

när jag köpte min hade jag bara sett miton på bild och tänkte väl att den va lika stor som en nsr ungefär. Men när jag sen såg den så såg den ut som en 1000cc :) lätt. Och det var inget svårt val att köpa den när jag var hos säljaren.

En polare har en Rs men den har inte riktigt samma kvallitetskänsla men dom är riktigt grymma dom också.

Jag säger som teddy att testa båda och bestäm dig sen :yoparty

//Peter
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
_Nille_ skrev:
2372694 vad är rätt bensin och olja då? 98 oktan + oktan höjande medel och dyraste oljan? :tungan

Tanka med 98 oktan och köra med rätt olja*

*Kör du med katalysator i avgasröret- kör med delsyntet. Rekomenderar Motul 510 technosyntetm, kostar 100kr flaskan!

Kör du med t.ex. effektrör utan katalysator så kör med en helsyntet, t.ex. Motul 600!

Tankar själv bara med 98oktan och Motul 600...
 

Teddy_90

Motardsugen :)
Gick med
1 Jul 2006
Ort
Mitt i Skåne.
Hoj
Cagiva Mito -00.
Finnepinnen skrev:
2372728 Skojja bara stooffe :)

när jag köpte min hade jag bara sett miton på bild och tänkte väl att den va lika stor som en nsr ungefär. Men när jag sen såg den så såg den ut som en 1000cc :) lätt. Och det var inget svårt val att köpa den när jag var hos säljaren.

En polare har en Rs men den har inte riktigt samma kvallitetskänsla men dom är riktigt grymma dom också.

Jag säger som teddy att testa båda och bestäm dig sen :yoparty

//Peter
Precis så var det för mig också! Jag hade mer eller mindre bestämt mig för en ktm motard. Jag länkar med bilder så ni kan se hur jävla grym den var:kär http://www.bikepics.com/ktm/125sm/99/pics.asp
Men då den är så opraktisk så tänkte jag "ähh, kan väl kolla på miton", men när ägeren rullade ut den ur garaget var jag bara fast!
Så trådstartaren, om du kollar på en mito så är chansen stor att du får den med dig hem...
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Rent prestandamässigt är RS:en snabbare, och jag har pålitliga källor. Jag tror hellre på tidningar än folk som prövat hojarna med gps och allt jävla skit.

Köp en RS 125. Min höll i 1200 mil utan några problem när jag sålde den. Den rullar nog fortfarande. Många som stryper av hojen kör på för snål blandning och självklart skär hojen i längden. Se till att justera in hojen ordentligt. Sen är det bara att köra och vara glad. Värm upp den ordentligt innan du gasar och motorbromsa inte för mycket i onödan. Den bör hålla tillräckligt länge. Om jag inte minns fel så rekommenderar Aprilia kolvbyte vid 14-1600 mil.

Aprilian är dessutom vanligare. Finns reservdelar överallt. Det enda som möjligtvis väger in för Miton är utseendet, inget mer. Jag har haft en Mito och en RS 125. Vem påstår att Miton är driftsäkrare? Det är samma skit.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Mito = ballare, snabbare, grymare, bättre :fakta Vad har du hellst nånting var 1/3 125 åkare har eller något ovanligare som desutom är sjukt mycket snyggare (Och snabbare enligt fabrikerna)

h4 du tog aldrig körkort så du kan va tyst.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
prulle skrev:
2373142 Mito = ballare, snabbare, grymare, bättre :fakta Vad har du hellst nånting var 1/3 125 åkare har eller något ovanligare som desutom är sjukt mycket snyggare (Och snabbare enligt fabrikerna)

h4 du tog aldrig körkort så du kan va tyst.

Ja, inte kör jag utan körkort och klotar som du gjorde...

Vad spelar det för roll? Min RS rullade utan något kolvbyte enligt ägaren innan, DJM's rullade långt också. Jag behöver inget körkort för att få det klart i huvudet.

Min uppfattning är så att jag tycker att RS:en håller och att det är en lika bra hoj som Miton om inte bättre på grund av lättillängliga reservdelar.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
H4 skrev:
2373152 Ja, inte kör jag utan körkort och klotar som du gjorde...

Vad spelar det för roll? Min RS rullade utan något kolvbyte enligt ägaren innan, DJM's rullade långt också. Jag behöver inget körkort för att få det klart i huvudet.

Min uppfattning är så att jag tycker att RS:en håller och att det är en lika bra hoj som Miton om inte bättre på grund av lättillängliga reservdelar.
Jag säger då det. Hellre köra utan körkort än inte köra.

Okej så enligt tidgiare ägare är tillförlitligt? Tycker inte jag.

När jag säljer crmen kommer den vara nyservad med ny cylinder och kolv. Kommer inte skriva "skiten skar så jag va tvungen att byta cylinder"

Sen kanske den har gått 1200 mil på en kolv men det tvivlar jag starkt på.

Sen syftade jag på att dina rekomendationer lät som "så gjorde jag"

Ha en bra dag tänker inte diskutera det här mer då jag inte har praktisk erfaranhet av någon av hojarna.

Har du tagit A kort än?
 

Solid snake

Guest
prulle skrev:
2373178 Jag säger då det. Hellre köra utan körkort än inte köra.

Okej så enligt tidgiare ägare är tillförlitligt? Tycker inte jag.

När jag säljer crmen kommer den vara nyservad med ny cylinder och kolv. Kommer inte skriva "skiten skar så jag va tvungen att byta cylinder"

Sen kanske den har gått 1200 mil på en kolv men det tvivlar jag starkt på.

Sen syftade jag på att dina rekomendationer lät som "så gjorde jag"

Ha en bra dag tänker inte diskutera det här mer då jag inte har praktisk erfaranhet av någon av hojarna.

Har du tagit A kort än?
Verkar som du tycker att du är skitcool för att du har klarat av att få körkort för 125a, 125a är fan som en moped, hur lätt som helst att hantera vilket du inte verkar klara av mr träd.

Varför skulle inte en RS kunna rulla 1200 mil på en kolv? Ge mig ett bra svar på den frågan så är du snäll.

Hellre köra utan kort än inte köra alls? Ja det verkar vara bekräftat att du slog skallen i asfalten jävligt hårt nu när du trillade med din TM eller vad du har.

Tycker fan du borde ha lärt dig efter första gången du körde och klotade med CRM'en och tänker lite mer än din näsa räcker.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
prulle skrev:
2373178 Jag säger då det. Hellre köra utan körkort än inte köra.

Okej så enligt tidgiare ägare är tillförlitligt? Tycker inte jag.

När jag säljer crmen kommer den vara nyservad med ny cylinder och kolv. Kommer inte skriva "skiten skar så jag va tvungen att byta cylinder"

Sen kanske den har gått 1200 mil på en kolv men det tvivlar jag starkt på.

Sen syftade jag på att dina rekomendationer lät som "så gjorde jag"

Ha en bra dag tänker inte diskutera det här mer då jag inte har praktisk erfaranhet av någon av hojarna.

Har du tagit A kort än?

Jag tvivlar inte en sekund på ägaren innan. Alla är måna om att berätta att de har bytt kolv/cylle. Sen kan de utesluta att nämna om hojen skurit eller ej. Jag frågade ägaren och fick som svar att cyllen/kolven rullat 1200 mil och att den borde bytas om några hundra mil. Du behöver inte tro mig, men det finns andra Prillor som rullat lika mycket och mer utan att ha skurit.

Problemet är att man överväldigas på forumen av alla Aprilior som skurit. Det är ju inte så konstigt när nästan 1/3 är Aprilior som du själv skrev. Det sjuka är att det dyker om Mito-trådar där det skrivs om att de har skurit trots att de är så ovanliga som de är.

A kortet har jag inte tagit än. Snart får jag börja övningsköra, så det är ungefär ett halvår kvar tills jag kan ta körkortet. Spelar ingen större roll då vintern kommer nu. Men fan heller att jag åker runt utan körkort. Sen har jag väntat så pass länge att jag har något att se fram emot på riktigt... allt smakar så bättre då.

Bara oansvarigt att åka runt utan körkort... man leker med livet om man tänker efter lite ordentligt. Man är helt enkelt inte kapabel till att vistas ute i trafiken, speciellt inte på två hjul som är sjukt mycket farligare. Vad hade du tänkt om din son hade åkt hoj utan körkort? Visst hade du oroat dig? Tänk lite på andra också och var inte så egoistisk.
 
Last edited:

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
Jag håller med H4 i denna diskutionen för jag VET att en RS kan hålla så länge som han påstår. Min RS gick 1150 mil på en kolv innan den skar. Tyvärr hade jag otur då min skar samtidigt som jag väntade på att få hem min beställda kolv.
 

Fetvadd

Wannabe DTM
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
ingen förtillfället
Finnepinnen skrev:
2372728
Men när jag sen såg den så såg den ut som en 1000cc :) lätt. //Peter

Liknar mer en moppe än en riktig "tung" motorcykel.:tummenupp

JojjeL skrev:
2372718 men miton ska tydligen vara strået vassare.

Därför 125junior körs med mestadels apriliahojar:rolleyes:
oja, det finns även mitos i klassen och hur bra går det för dem?:pannkyss


Nu tror du säkert att jag är aprilia partisk? Hade själv en aprilia rs125 och den fungerade felfritt fram tills jag sålde den! Ägaren efter fick stora problem bara några mil efter han köpte den:va
Det är inte av ren slump att ALLA 5st aprilia rs125 ägare som jag känner har fått sin/fd hoj skuren runt 1000-1600mil.

Aprilia borde helt seriöst ta itu med problemet, för det är även världskänt hos handlarna. Fick tipset att byta munstycke för orginal var försnålt om man körde fullpower, men gjorde inte det. Kan vara boven i dramat.

Tyvärr är miton samma skit, känner flera som ägt miton och har haft fel på elen, skurit bla bla.. samma kravs
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top