Mito kolv/topp?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Edholm skrev:
Nej. får upp en ny likadan kolv och nyrenoverad cylinder på måndag :) . Har ett topplock till den äldre motorn, som den kolven hör till. så det åker på :)





Blir ju inte riktigt rätt att mäta squishen då kolven är oval. Rätt blir det ju, men volymen stömmer ju inte med samma squish som på den andra kolven




Porttiderna ändras. vilket kanske inte gör så himmla mycket men det blir ju inte till det bättre. :)


Du har inte lust att mäta hur hög "bulan" på kolven är?? :)

Du mäter väl ingen punktsquish? Man lägger tennet över hela kolven, sen kan du räkna ut volymen.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Edholm skrev:
Aha på så vis :) Men hur gör man det på ett enkelt sätt? Liten förklaring? =)

Det är inte helt lätt, man får göra en integral över en del av en sfär, eller göra en överslagsberäkning typ (pi*r^2*högsta höjden)/2 eller nåt.
 

big_fredrik

A men ska vi sniffa en rand lr?
Gick med
15 Aug 2003
Ort
sthlm
Hoj
Ktm 640 Motard
Chris Ash skrev:
Det är inte helt lätt, man får göra en integral över en del av en sfär, eller göra en överslagsberäkning typ (pi*r^2*högsta höjden)/2 eller nåt.

förklara alla satans uträkningar/siffror???? :confused:
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
big_fredrik skrev:
förklara alla satans uträkningar/siffror???? :confused:


om du menar toppen på kolven så räknar du ut den att du mäter höjden på den lilla där sen tar du diametern delat på 2=radien. Sen tar du höjden gånger r*r sen dela de på 3
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Daviid skrev:
om du menar toppen på kolven så räknar du ut den att du mäter höjden på den lilla där sen tar du diametern delat på 2=radien. Sen tar du höjden gånger r*r sen dela de på 3

Hmm varför då? Jag har inte alla formler i huvudet men det blir ett rätblock med kvadratisk bas delat på 3 :va
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Chris Ash skrev:
Hmm varför då? Jag har inte alla formler i huvudet men det blir ett rätblock med kvadratisk bas delat på 3 :va


hmm, men de är ju som en kon, och den går i en cylinder 3 gånger fattar du?
så man räknar ju först bottens area sen som jag förklara

eller tänker jag helt fel?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Daviid skrev:
hmm, men de är ju som en kon, och den går i en cylinder 3 gånger fattar du?
så man räknar ju först bottens area sen som jag förklara

eller tänker jag helt fel?

Nä ok, det är också en typ av överslagsberäkning

Fast en kon har en cirkel som bas ingen kvadrat, alltså blir det inte r*r utan (pi*r*r)/2
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Chris Ash skrev:
Nä ok, det är också en typ av överslagsberäkning

Fast en kon har en cirkel som bas ingen kvadrat, alltså blir det inte r*r utan (pi*r*r)/2


ajusste glömde pi sorry
 

carlan

Make Yourself Heard
Gick med
3 May 2003
Ort
norrköping
Hoj
cbr900rr
mm?

Kan du inte ta en dremel / liknande o slipa lite i toppen?
Det borde väll öka förbränningsrummet? Eller har jag helt fel? :confused:
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Min mitomotor från en 99a har exakt likadan kolv som din gamla.
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top