Mito

Robbis

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Snart 125:a
Tja, jag undrar varför Mito ser likadan ut som Ducati 996, är det är samma företag som har tillverkat dom eller så? :confused:
 

Mr.Dna

Slabanger
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Malmö, Kirseberg
Hoj
Cbr 600f -99
Robbis skrev:
Tja, jag undrar varför Mito ser likadan ut som Ducati 996, är det är samma företag som har tillverkat dom eller så? :confused:


Cagiva Mito = Cagiva är tillverkarna
Ducati 996 = Ducati är tillverkarna
Dock så är båda märkena italienska och mito har väl blivit "lite" inspirerad av Ducatis former
 

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Ort
08
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
Cagiva ägde (äger fortfarande?) Ducati när de tog fram den modellen. Cagiva är större än man tror.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
oj e cagiva såååååå stort. fett. men varför kommer dom inte te sverige då
 

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Ort
08
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
Jag skrev bara vad jag visste. Tror att de har haft leverantörer i Sverige. De kanske inte sålde så bra vad vet jag
 

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
TL1000R
Cagiva och Ducati hör till samma koncern. Det var Ducati 916 som man sneglade lite på när den nuvarande designen på Miton skulle tas fram. Dom sneglade inte åt helt fel håll iaf :)
 

Mikael Cagiva

Ja, jävlar!
Gick med
2 May 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Ducati 748 2002
Alltså, det var under den tid då striden mellan sport 125:eek:rna var som värst. Aprilia med sin Futura, Hondas NSR och Yamahas nya TZR härjade på i 125-marknaden.

Cagiva, som var i behov av att förnya sin 125-flora, blev tvungna att försvara sin postion som det exotiska märke det ansågs vara. De hade sett vad japanerna hade gjort med sina 125:eek:r den senaste tiden och kom fram till att allihopa hade byggt upp sina modeller så att de kring sina vardagliga sportchassi monterat på kåpor som gjorde att de liknade sin större syskon och som pricken över i:t målades de i samma färger som 1000-kubikarna. "Jamen det där kan vi göra mycket bättre" tänkte Cagivas ledning och beslöt att "låna" den dåvarande koncernsläktingen Ducati 916:s råvaror och revolutionerande design och sätta in det i deras exklusivaste modell.

Detta skulle bli kronjuvelen bland 125:eek:rna för en lång tid framåt och när den presenterades 1994 visade Cagiva upp en lättviktare som för längesedan beträtt gränsen för allt vad overkill hette: chassit bar ibland exakt samma delar som fanns på Ducatin, en styrdämpare hade monterats, 7-växlad låda, en motor med tillräcklig effekt, extremaste körställningen hittills och en design som visade precis vilken supersporthojs DNA den bar...
 

Solid snake

Guest
Men sen var den också mycket dyrare än tex. TZR och NSR så det var därför den inte sålde så bra som det var tänkt från början.
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top