Nix..inte alls...
Energin i generatorn "skapas" (no stupid comments pls!!) genom att bryta ett befintligt magnetfält i generatorn.
På hojar är det ofta ett fast magnetfält i o m att det är permanentmagneter (= konstant styrka på magnetfältet) i den roterande delen och energin tas då ut i den fasta delen spolarna, oftast som trefas + sk sexpulslikriktning med sex maffiga dioder. I detta fall ökar det möjliga energiuttaget med varvtalet.
Bilgeneratorer (och på BMW.hojar förstås..) skapas magnetfältet i rotorn (strömmen för detta är den som går i kolen..) och den uttagbara energin kommer från statorn. Genom att laddregulatorn kan styra styrkan i det magnetfält som rotorn skapa kan man reglera uteffekten. Så, t ex vid låga varavtal kan regulatorn malla på lite extra ström till rotorn och uteffekten kan på detta sätt bli lite högre vid relativt låga varvtal och vice versa, när acken börjar bli full kan generatorn sänka uteffekten.
Systemet har en svagheter som jag INTE tar upp nu.
Iden med att ha en växelströmsgenerator är att till skillnad från gamla likströmmare där batteriets HELA laddström går genom kolen så är det på växelströmmare ENBART den lilla magnetiseringsströmmen som går genom kolen.
Det är fö pga detta som dagens kol håller bortåt 12-15000mil mot tidigare kanske 3-5000mil.
Arbetssättet gör också att man kan hålla en annan utväxling på generatorn och hålla den vid högre genomsnittligt varvtal som gör att en modern växelstr laddar redan på tomgång..
Det är dock rätt att den maximalt uttagbara effekten stiger med varvtalet.
Mer frågor??
Kommentar till 1:a raden. En generator "skapar" inte elektrisk energi, den omvandlar rörelse till elektrisk energi.
"Energi kan inte förstöras, bara omvandlas".
Dagens ord:
Detta betyder att om du tappar din nyckelknippa på golvet övergår lägesenergin till värme.. Nycklarna blir varmare.. (bara liiite).