mitt batteri kokar ??????

spellz

jag börjar lära mig!!
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Lidköping
Hoj
gsxr 750 -88
Hej jag har en fråga angående mitt batteri på min cbr 600f -92 det är så att mitt batteri kokar!! det började med när jag köpte den så laddade den inte trodde jag!!! så jag provade att köpa ett nytt batteri. Och nu har den funkat bra i ca: 2 veckor men nu när jag körde med den så hörde jag ett tjutande ljud so jag inte visste vad det var,och jag lossade på mitt batteri och det var det som tjöt och det var SKÅLL het.. vore toppen ifall ngn kunde hjälpa mig med detta.... Tackar på förhand!!
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650
Laddrelä

Låter som laddreläet har gått. Normal spänning i systemet vid drift borde vara ca. 12,5 V vilket du kan mäta upp... Byt snabbt om det är det, annars kan elektroniken skadas.
 

LameViffer

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
Honda VFR800 -01
Tyskt Forum

Hittade ett tyskt forum där ditt problem diskuteras. Nån som kan tyska kan ju kanske ge dig en översättning. Min skoltyska är rätt kass så jag kan inte ge nån översättning.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Forumet innehåller inget nytt

Inte ens om man översätter det.. :)

Det är samma vanliga grundförslag betr fel som kommer ifråga, fast i många ord, uppblandat med usla skämt :)
Mät spänningen över batteriet med motorn igång skall alltid vara <14.8V, normalt ca 13.5V +- 1V.
Funkar laddningsregulatorn som den ska ??
Någon av likriktardioderna paj?? = växelspänning till batteriet.. inge bra.. ev pajar regulatorn då också..

Ditt batteri blir varmt.. när batteriet är fulladdat och inte kan ta emot mera energi övergår laddningsenergin till att bli värme..

Skriver som jag brukar.. messen ist wissen.. (att mäta är att veta)
 
Last edited:

spellz

jag börjar lära mig!!
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Lidköping
Hoj
gsxr 750 -88
batteri

Jag tackar så mycket för alla svar ....Jag hoppas det inte blir ngn dyr historia bara...... :eek: .... men det bästa jag kan göra är alltså att mäta strömmen på batteriet när mc:n är igång och får jag ett högt värde så, är det kanske laddrelät som det är fel på !? eller likriktare?
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Hörröh..

Du mäter SPÄNNINGEN ÖVER batteriet..(räcker nog)
eller om du har möjlighet till (är mkt svårare)
STRÖMMEN TILL batteriet..

Dyrt blir det nog regulator eller likriktare eller en kombinerad reg/likriktare. Elprylar har en tendens att vara genuint överprissatta..:skrämd

comprendo.??

:smasha
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Sådana priser...

... gör att jag det känns som om jag snart måste börja tillverka automotiveelektronik.

I vilket fall som helst, mät först. köp sen..
Finns det inget beg till en -92:a?? Borde väl vara fullt möjligt?
Elprylar har ju annars en tendens att gå sönder pga följdfel, dvs ett fel slår sönder ngt annat..
Det är ju pga detta normalt ingen returrätt på eldetaljer.
Så..
mät först
kolla begmarknaden
köp nytt

Good luck :)
 

Late starter

hellre än bra
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Vällingby
Hoj
Honda VTR Eldstorm
Tråkigt :( Jag har en erfarenhet från min förra hoj, en VFR 750 -94 . Då var det laddnningsregulatorn som pajade, efter tokkörning på bana. Batteriet kokade och tjöt som en tekokare.
2000 kr kostade det.
Tydligen så är livslängden på regulatorn inte den bästa på VFRen , då den är skruvad direkt i ramen och blir duktigt varm vid hård körning. Inte konstigt att batteriet kokar utan regulator, då över 20 Volt genereras vid höga varv
Hoppas du får ordning på CBR,en :)
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Har ännu inte lärt mig allt..

.. om hojelektronik.

På bilar så styr laddningsregulatorn generatorn så att de inte genererar mera energi än som behövs. Den absolut bästa lösningen alltså. (BMW t ex. har väl en "riktig" generator på sina större modeller??)
På andra hojar däremot har jag under senaste året sett alla möjliga "El-cheapo" varianter både bra och "sämre än dåliga"..:zpy
Så länge vi kunder accepterar usla, och vid ev reparationer, dyra lösningar kommer de att finnas kvar..

Som sagt, kunden bestämmer..

:hej
 
Last edited:

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Sprint RS
Re: Har ännu inte lärt mig allt..

Kahobe skrev:
.. om hojelektronik.

På bilar så styr laddningsregulatorn generatorn så att de inte genererar mera energi än som behövs. Den absolut bästa lösningen alltså. (BMW t ex. har väl en "riktig" generator på sina större modeller??)
På andra hojar däremot har jag under senaste året sett alla möjliga "El-cheapo" varianter både bra och "sämre än dåliga"..:zpy
Så länge vi kunder accepterar usla, och vid ev reparationer, dyra lösningar kommer de att finnas kvar..

Som sagt, kunden bestämmer..

:hej

Intressant!
Hur menar du att det funkar för bilar?
Styr regulatorn varvtal på generatorn, eller hur går det då till ?
:confused:

Vad jag vet så följer generatorerna med motorns varvtal, både för bilar och mc, och då ökar energin med varvtalet, av vilket "överskottet" måste styras bort genom regulatorn.
Har man löst det här på annat sätt för bilar ?
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Nix..inte alls...

Energin i generatorn "skapas" (no stupid comments pls!!) genom att bryta ett befintligt magnetfält i generatorn.
På hojar är det ofta ett fast magnetfält i o m att det är permanentmagneter (= konstant styrka på magnetfältet) i den roterande delen och energin tas då ut i den fasta delen spolarna, oftast som trefas + sk sexpulslikriktning med sex maffiga dioder. I detta fall ökar det möjliga energiuttaget med varvtalet.
Bilgeneratorer (och på BMW.hojar förstås..) skapas magnetfältet i rotorn (strömmen för detta är den som går i kolen..) och den uttagbara energin kommer från statorn. Genom att laddregulatorn kan styra styrkan i det magnetfält som rotorn skapa kan man reglera uteffekten. Så, t ex vid låga varavtal kan regulatorn malla på lite extra ström till rotorn och uteffekten kan på detta sätt bli lite högre vid relativt låga varvtal och vice versa, när acken börjar bli full kan generatorn sänka uteffekten.
Systemet har en svagheter som jag INTE tar upp nu.
Iden med att ha en växelströmsgenerator är att till skillnad från gamla likströmmare där batteriets HELA laddström går genom kolen så är det på växelströmmare ENBART den lilla magnetiseringsströmmen som går genom kolen.
Det är fö pga detta som dagens kol håller bortåt 12-15000mil mot tidigare kanske 3-5000mil.
Arbetssättet gör också att man kan hålla en annan utväxling på generatorn och hålla den vid högre genomsnittligt varvtal som gör att en modern växelstr laddar redan på tomgång..
Det är dock rätt att den maximalt uttagbara effekten stiger med varvtalet.

Mer frågor??

Kommentar till 1:a raden. En generator "skapar" inte elektrisk energi, den omvandlar rörelse till elektrisk energi.
"Energi kan inte förstöras, bara omvandlas".

Dagens ord::mattias
Detta betyder att om du tappar din nyckelknippa på golvet övergår lägesenergin till värme.. Nycklarna blir varmare.. (bara liiite).
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top