Mitt projekt: Yamaha R1 -98 - "Touch Of Evil Edition"

Ouroboros

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 1198 -09. Yamaha R1-Touch Of Evil Edition
Idag blev det några timmar till på klubben med skruvande.
Började rensa upp och fixa till elsystemet. Har dock inte riktigt kommit på hur jag vill dra kablarna fram mot styre, lykta osv. Måste nog få på lite mer av de grejerna för att kunna bilda mig en uppfattning hur jag ska dra kablarna.

Sen lyfte jag upp motorn i ramen en sväng med hjälp av Jonas. Tackar, hade inte gått själv.
Tömde den således på både kylarvätska och olja och skruvade bort lite slangar och kylare. Sen lyftes den ner igen och så bort med förgasarna.

Nu ska motor och styrkrona lämnas till en mekverkstad som ska förstärka och borra om kronan och fixa till det gängtrasiga motorfästet.

Men om nån har möjlighet att hjälpa till att frakta dit motorn åt mig i morgon eller fredag skulle jag vara jätteglad. Börjar ju jobba i morrn igen och har lite svårt att hinna under deras öppentider.

Sen när det kommer tbx är det bara att lacka och börja montera som ett psyk.

Men nu ska jag köra tankbilen några dagar så det blir inget gjort förrän nästa helg tidigast.

Ouroboros

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nu har jag äntligen fått tbx motor och styrkrona från svetsning. Det blev riktigt bra och nu är det bara för mig att fortsätta jobba.
1:a Maj är min deadline då hojen ska vara startklar och rulla :tummenupp

Blev lite grann gjort under fredagen. Började demontera slangar, kablar m.m och tvätta bort det sista smutsen från motorn och putsa fram en lackerbar yta. Vissa små saker hann även få lite färg på sig.

Lite bilder:

1. Undersidan på styrkronan med håligheterna igenfyllda och nya hål borrade för raisers.
2. Ovansidan av densamma. Nu ska det bara slipas bort blästerytan och lackas.
3. Det f.d. trasgia motorfästet är numer som nytt. En bussning tillverkades och pressades in i blocket och svetsades fast, sen gängades den med originalgänga.
4. Fått lite röd färg på motorn.
5. Röd vattenledning istället för oxiderad.
6. Delad startmotor som fått en grovputsning av oxiderad yta och tvättad. Ska också få sig en make over.

Bifogat

• IMG_0256.jpg
    IMG_0256.jpg
    239.8 KB · Visningar: 96
  • IMG_0257.jpg
    IMG_0257.jpg
    238.8 KB · Visningar: 100
  • IMG_0258.jpg
    IMG_0258.jpg
    240.4 KB · Visningar: 91
  • IMG_0260.jpg
    IMG_0260.jpg
    240.6 KB · Visningar: 95
  • IMG_0261.jpg
    IMG_0261.jpg
    239.1 KB · Visningar: 91
  • IMG_0262.jpg
    IMG_0262.jpg
    238.1 KB · Visningar: 93

Ouroboros

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Satt och googlade efter delar, saker jag saknar, behöver eller bara vill ha inatt och råkade snubbla på en webshop i USA som säljer allt möjligt. Coolt va :D

Jaja, vilket fall så säljer de iaf det viktiga för mig just nu, nämligen Yamaha delar. De hade Yamahas original "mikrofischer" och priser på "alla" delarna, tom i svensk valuta :tummenupp.

Så inatt blev det shoppat tre stycken nya motorfästesbultar. Två till vänster sida och en på höger sida. Det gick totalt på 95kr med frakt och motsvarande kostar den bulten på höger sida 80kr här på Yamahabutiken i Umeå. Så tre till priset av en där nästan :yoparty

Ouroboros

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Var på klubben idag och kollade på motoGP:t och såklart kunde jag inte hålla mig ifrån att pilla med nånting på Rettan iaf.

Fick på lite färg på lite smågrejer.

Bilder:

1. Smågrejer i blandade färger.
2. Vissa av delarna ihopmonterad till en startmotor.

Bifogat

• IMG_0264.jpg
    IMG_0264.jpg
    253.9 KB · Visningar: 83
  • IMG_0263.jpg
    IMG_0263.jpg
    243.5 KB · Visningar: 89

Ouroboros

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sådär ja :D

Vart lite halvdåligt med grejande på Rettan senaste veckan då jag jobbat och haft utbildning via jobbet. Men de stunder jag vart ledig har jag hängt på klubben och gjort nått litet iaf. Har tom trotsat en elak förkylning som slagit ner i skallen på mig.

Merparten av arbete har gjorts åt motorn just nu. Slipat, tvättat och lackat kan man faktiskt sammanfatta allt med, och där har förkylningen en praktiskt fördel. Färgångor blir inte lika irriterande :tungan

Men nu sitter iaf motorn på plats i ramen. Väntar bara hem några nya fina motorbultar från landet på andra sidan Atlanten, ja så mycket billigare blev det därifrån. Fick tre st till priset av en här hemma. :tummenupp

Jaja, ger er lite bilder då också kanske, om ni vill:

1. Slipat och tvättat och lackat de detaljer som ska vara röda på motorn.
2. Maskeringen av det röda och annat som inte ska lackas har börjat.
3. Och fortsätter.. Ibland hade det blivit enkelt att lacka allt svart. :D
4. Hoppar lite framåt.. *hopp*.. Motorn helt färdiglackad.
5. Nu sitter kraftpaketet fast i ramen igen, eller ja, iaf upphängd. Från vänster.
6. Motorn snett framifrån.
7. Same as above...
8. Från höger.

I morgon åker jag till klubben och fortsätter greja. Men först blir det lite tårta och kaffe mitt på dagen hos Robert :)

Bifogat

• IMG_0277.jpg
    IMG_0277.jpg
    239.7 KB · Visningar: 98
  • IMG_0276.jpg
    IMG_0276.jpg
    241.6 KB · Visningar: 100
  • IMG_0275.jpg
    IMG_0275.jpg
    241.2 KB · Visningar: 95
  • IMG_0274.jpg
    IMG_0274.jpg
    241.7 KB · Visningar: 86
  • IMG_0272.jpg
    IMG_0272.jpg
    236.9 KB · Visningar: 102
  • IMG_0268.jpg
    IMG_0268.jpg
    233.7 KB · Visningar: 85
  • IMG_0267.jpg
    IMG_0267.jpg
    237.5 KB · Visningar: 83
  • IMG_0265.jpg
    IMG_0265.jpg
    239.8 KB · Visningar: 84

Ouroboros

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fortsätter väl att ösa upp bilder och skriva allehanda nonsens om vad jag gör på dagarna igen då :tuttar

Idag började jag dagen med att åka upp till Robert och Jessica och äta en go bit tårta och en massa kakor. Tack Robert för den sockerchocken :tummenupp

Sen under eftermiddagen trotsade jag än en gång min dunderförkylning och hälsade på Rettan på klubben för lite kärlek och jobbande.

Dagens agenda. Börja fixa med elsystemet. Hur ska förlängningen till lyse dras osv. För att få reda på det blev jag tvungen att börja montera ihop stora delar av hojen i fronten. Nu tror jag iaf att kabelvägarna är lösta, måste bara komma på hur jag ska dra gaswirerna utan att de böjs för mycket. :va

Hann även med att lackera upp kylaren, tvätta rent kylarslangarna och lite annat smått.

Funderat ut hur jag ska lacka hugger, undertail och framskärm har jag gjort också. Men först måste vissa av grejerna plastrepas. Så det blir en sväng till Biltema och köpa epoxy och glasfiberväv för reparationen.
Blir första gången jag gör nått med den metoden så det kan bli lite spännande, men har fått bra tips av en gammal kollega som jobbat med sånt i många år :tummenupp

Jaja.. Slutsnackat och upp med lite bilder som sig bör:

1. Närbild på kabelstrumpan som kablarna från oljegivare och stödgivare är dragna i.
2. Typ lika fast lite högre upp. Rent och snyggt är det.
3. Nylackad kylare med mattsvart motorlack. Den såg lite sliten ut tidigare.
4. Grenrör monterat, kylare monterat. Börjar faan likna en hoj igen.
5. Från andra sidan, bara för att..
6. Helhetsbild på hur hon kommer se ut min lilla Retta om ca två veckor.
Skärm och hugger ska som sagt lackas. Monterades dit för att få en idé om hur.
7. Snett från höger med nya lyset upphängd med buntband för att kunna göra fästen när det har den plats som blir bäst.

I morgon kör jag på igen.. Ingen vila ingen ro :D

Bifogat

• IMG_0293.jpg
    IMG_0293.jpg
    240.7 KB · Visningar: 109
  • IMG_0290.jpg
    IMG_0290.jpg
    239.2 KB · Visningar: 133
  • IMG_0288.jpg
    IMG_0288.jpg
    239.6 KB · Visningar: 85
  • IMG_0286.jpg
    IMG_0286.jpg
    239.2 KB · Visningar: 95
  • IMG_0284.jpg
    IMG_0284.jpg
    239.2 KB · Visningar: 91
  • IMG_0282.jpg
    IMG_0282.jpg
    238.6 KB · Visningar: 91
  • IMG_0280.jpg
    IMG_0280.jpg
    239.1 KB · Visningar: 93

Ouroboros

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två underbara dagar till tillbringade på klubben med min lilla Retta. Det har varit både med glädje och förtvivlan :huvet
Idag har det flytit på precis som sig bör, men gårdagen var väldigt dyster då en otrevlig olycka hände :död

Skulle försöka rikta till fotpinnsfästet på höger bak.. Det är lite snett utåt så att säga så undertailen vill inte riktigt gå på. Sagt och gjort, ett försök gjordes och vips så hände det.. Upptäckte en spricka i högra nedre bakramsfästet mot ramen.
Gissa om jag tappa sugen på allt just då :mad:

Jaja.. Bara backa undan, få lite distans och försöka komma på en lösning.
Min blev att fortsätta som planerat och sedan ta hojen till någon som kan TIG-svetsa och se om de kan hjälpa mig utan att skadorna blir för stora på lacken på ramen.

Så igår hände det inte så mycket mer effektivt, eller jo. Jag började slipa och sedan mer skrapa bort färg från undertailen som skulle plastlagas. Och fortsatte hitta en bra lösning för "osynlig" kabeldragning av elsystemet mot styre, lykta och det andra där framme. När man har kåpor så ligger ju all kabel gömd under dem som ni vet.

Idag blev det nästan sju timmar effektiv skruvning med allt det innebär på klubben. Gjorde klart fästena till lyktan, modifierade hålen för blinkerserna fram och även blinkerserna själva. Så nu sitter de fast i infästningen för lyktan.
Slipade färdigt undertailen och började laga den med epoxi och glasfiberväv, även tillverkat epoxispackel och lagt igen alla hål i undertailen som inte ska vara kvar, som typ för gamla blinkers, nummerplåtsbelysning osv.

Fortsatte även koppla elsystem och andra såna grejer.
På kvällen kom det även en leverans med däck till Rettan, så snart kanske hon får stå på sidostödet och känna sig mallig :tuttar

I morgon fortsätter jag med det mesta.. Inte många effektiva dagar kvar till 1a Maj nu om jag räknar bort de dagar jag jobbar i lastbilen.

Jaja, lite bilder finns också. Inte många med några:

1. Undertailen skrapad, slipad och tvättad.
2. En av skadorna lagad, de andra är inte dokumenterade än.
3. Övre fästet till lyktan.
4. Nedre fästet till lyktan, framifrån.
5. Nedre fästet till lyktan, bakifrån.
6. Det tråikga.. Spricka i bakramen som måste lagas per omgående.

Bifogat

• IMG_0301.jpg
    IMG_0301.jpg
    238.7 KB · Visningar: 116
  • IMG_0300.jpg
    IMG_0300.jpg
    238.4 KB · Visningar: 80
  • IMG_0299.jpg
    IMG_0299.jpg
    239.1 KB · Visningar: 83
  • IMG_0298.jpg
    IMG_0298.jpg
    239 KB · Visningar: 86
  • IMG_0296.jpg
    IMG_0296.jpg
    246.2 KB · Visningar: 87
  • IMG_0295.jpg
    IMG_0295.jpg
    238.4 KB · Visningar: 79
Last edited:

Ouroboros

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ännu en dag i skruvande och grejandets tecken. Sju timmar fick jag ihop idag på UMCC :tummenupp
Men nu är det paus från MC-skruvande i minst tre dagar pga riktigt arbete.

Vilket som fortsatte jag idag med att plasta undertailen, la i sprickorna med epoxispackel och förstärkte hålen jag la igen igår med glasfiberväv på baksidan.

Sen fortsatte jag med blinkerserna fram så nu sitter de på plats båda två, och det är bra har jag hört. :D

Och så tog jag rejält itu med elen fram till lyse, hastighetsmätare osv.
Bestämde mig för att rensa bort all onödig kabel eftersom jag ändå aldrig komemr återställa Rettan till original igen. Så bort med ena halv/helljuskablaget och bort med ena parkeringsljuskablaget och så omstrukturering av de återstående kablarna och vips så såg det genast mycket bättre ut. :tummenupp

Jag och Henrik började även se om vi kunde få nån ordning på däckmaskinen och skiten är trasig om vi säger så. Kontaktstyrdosan är helväck, speciellt sen jag skruva isär den :tuttar

Men jag lyckades spåra upp en Svensk återförsäljare och serviceställe så med lite tur kan vi nog få tag i reservdelar åt den. Får nog veta det i morgon. :tummenupp

Men jaja.. Lite bilder åt er tråkmånsar :tungan

1. Hålen i undertailen förstärkta med epoxi och glasfiberväv.
2. Gårdagens lagning som goffat till sig, ser smutt ut.
3. Lagt igen sprickorna där biten var av med epoxyspackel.
4. Blinkersplacering i fronten. Blir nog bra.
5. Kabelhärvan som ska bantas ner och förlängas.
6. Nästan färdig med kablaget. Ska dra kabelstrumpor och fixa nya kontakter längst ut. Ser mycket trevligare ut nu.
7. Igenläggningen av hålen. Nu ska det bara slipas till.
8. Glömde ju totalt bort. Gjort färdigt en affär på nya backspeglar idag också med en här på SH Så dessa blir det på hojen.

Bifogat

• IMG_0308.jpg
    IMG_0308.jpg
    240.8 KB · Visningar: 88
  • IMG_0306.jpg
    IMG_0306.jpg
    244.3 KB · Visningar: 89
  • IMG_0307.jpg
    IMG_0307.jpg
    240 KB · Visningar: 91
  • IMG_0305.jpg
    IMG_0305.jpg
    239.9 KB · Visningar: 85
  • IMG_0303.jpg
    IMG_0303.jpg
    239.8 KB · Visningar: 83
  • IMG_0302.jpg
    IMG_0302.jpg
    240.3 KB · Visningar: 84
  • IMG_0304.jpg
    IMG_0304.jpg
    239.7 KB · Visningar: 78
  • backspeglar.jpg
    backspeglar.jpg
    20.3 KB · Visningar: 77
Last edited:

Ouroboros

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillbringade några timmar på klubben idag.

Först och främst tvätta jag bilen och la på sommarsulorna. Så det tog ju en stund :)

Sen blev det mest grejande med elsystemet idag. Lödde färdigt kablarna till lyse, blinkers. Dragit all kabel fram till styre, tändning och lyse i kabelstrumpa för ett lite cleanare utseende.

Monterade fast och fixerade lyse och koppla det och blinkers.
Koppla på batteri och vred på tändningen och allt verka funka. Den gick t.o.m. runt på startmotorn :tummenupp

Nu behöver jag dock köpa ett lastoberoende blinkersrelä för att få ner blinkfrekvensen lite.

Mycket kvar, lite tid att göra det på. Får bli lite korta småstunder i veckan.

Inga bilder idag av nån anledning.. Men who cares anyway.. :tuttar

Ouroboros

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Äntligen fick jag lite tid över till att greja med Rettan idag.
Jobbet har en tendens att sätta käppar i hjulet för sina hobbies :tungan

Sen fick jag även sällskap av Jonas som jag kunde utnyttja för lite hederligt slavarbete, tack Jonas för sällskapet :tummenupp

Drog då färdigt elen, skruvade fast styrkronan, fixade till styret, satte på handtag, reglage osv.

Vi slipade bort gammal färg på huggern, framskärmen och slipade till lagningarna på undertailen. Och satan vilken djävla färg de använt på grejerna de som lackade sist. Gummiaktig och kleggade bara igen slippapprena hela tiden. Men bort fick vi det iaf. :D

Och när jag liks va igång så var det ju lika bra att börja lacka grejerna, så på med grundfärg, rött och svart och till sist lite klarlack.
Matchade även tanken med resten av grejerna.

Så nu är väl allt som ska lackas lackat och det är väl egentligen bara att börja montera ihop hela alltet och komma på att hälften saknas :arsele

Lite bilder från dagen kanske?:

1. Styrkronan med raisers på plats.
2. Så glad är Jonas av att få jobba med Yamahagrejer :tuttar
3. Man kanske skulle köra med "Urban Camo" stuket istället?
4. Sommarens coolaste handtag :D
5. Div plast grundad och rödmålad.
6. Målat lite rött på tanken.
7. Min vy i sommar :)
8. Färdigmålat med svart och klarlack :tummenupp

Bifogat

• IMG_0326.jpg
    IMG_0326.jpg
    237.7 KB · Visningar: 84
  • IMG_0324.jpg
    IMG_0324.jpg
    237.2 KB · Visningar: 102
  • IMG_0321.jpg
    IMG_0321.jpg
    234 KB · Visningar: 76
  • IMG_0320.jpg
    IMG_0320.jpg
    237.5 KB · Visningar: 90
  • IMG_0318.jpg
    IMG_0318.jpg
    238.3 KB · Visningar: 96
  • IMG_0317.jpg
    IMG_0317.jpg
    254.1 KB · Visningar: 93
  • IMG_0315.jpg
    IMG_0315.jpg
    238.5 KB · Visningar: 118
  • IMG_0313.jpg
    IMG_0313.jpg
    234.3 KB · Visningar: 86

Ouroboros

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hade lite tråkigt idag och kände lite panik rota sig i systemet så jag drog med mig grabben och åkte till klubben och greja med Rettan.

Christopher fick sortera upp kabelskor i en sortimentlåda, blev himmelens nice. Duktig han killen :tummenupp

Själv putsa jag till hålen i undertailen så den passar någorlunda mot min absolut totalt snea bakram. Några små hjälpmedel till så ska det se ganska rakt ut.

Micke kom förbi å så jag satte han på att koppla in nya reservdelen till däckmaskin så nu funkar den också. Var ju tvungen att testa den med att lägga på mina egna sulor.

Sen började lite monteringsarbete, och tamefaan börjar det inte likna en hoj :yoparty

Lite bilder: P.s. Vore kul med lite feedback och kommentarer :D

1. Snett framifrån och det mesta på plats.
2. Snett bakifrån.
3. Närbild på undertail, baklykta och hugger.
4. Lite mer från sidan och uppifrån.

Bifogat

• IMG_0335.jpg
    IMG_0335.jpg
    241.1 KB · Visningar: 109
  • IMG_0333.jpg
    IMG_0333.jpg
    238.5 KB · Visningar: 104
  • IMG_0331.jpg
    IMG_0331.jpg
    244.4 KB · Visningar: 106
  • IMG_0329.jpg
    IMG_0329.jpg
    244 KB · Visningar: 113

Team Sjödin

Toppkarvare
Gick med
7 Apr 2005
Hoj
Gsxr 1200 Turbo
Ja du vilken skillnad mot första bilden, den ser ju sportig ut. Men rent personligen skulle jag ha valt svarta dynor, jag har en hel bakram med dynor för en billig peng.

Mvh Peter

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...idogt jobbande. :yoparty

Dock...färgsättningen, är det någon mer som tänker Batmobil a'la originalet? :hihi

Ouroboros

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja du vilken skillnad mot första bilden, den ser ju sportig ut. Men rent personligen skulle jag ha valt svarta dynor, jag har en hel bakram med dynor för en billig peng.

Mvh Peter

Jag har svarta dynor också ifall jag vill variera mig lite, men på nått sätt gillar jag mina röda :)
Reservdelar är alltid intressant :tummenupp

...idogt jobbande. :yoparty

Dock...färgsättningen, är det någon mer som tänker Batmobil a'la originalet? :hihi

:D:) Hahaha.. Har inte ens tänkt tanken förrän du skrev det nu...

nanananananananana Baatmaaan :banana

• Gilla
Reaktioner: SGM

tele

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Honda SuperMagna -87
Satt och googlade efter delar, saker jag saknar, behöver eller bara vill ha inatt och råkade snubbla på en webshop i USA som säljer allt möjligt. Coolt va :D

Jaja, vilket fall så säljer de iaf det viktiga för mig just nu, nämligen Yamaha delar. De hade Yamahas original "mikrofischer" och priser på "alla" delarna, tom i svensk valuta :tummenupp.

Så inatt blev det shoppat tre stycken nya motorfästesbultar. Två till vänster sida och en på höger sida. Det gick totalt på 95kr med frakt och motsvarande kostar den bulten på höger sida 80kr här på Yamahabutiken i Umeå. Så tre till priset av en där nästan :yoparty

vad är det för hemsida?

har juh sålt Tripeln så nu åker man en japansk kromsläde med amerikanskt utförande.... :va

hittat relä till diodblinkers ännu?
inte sveriges största fan av Biltema men relä som funkar till diod har dom iaf...

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/El-och-Belysning/Blinkrela-LED/

Last edited:

Ouroboros

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja se på faan :D

Blandade bilder från innan jag åkte hem från jobbet idag. Var bara tvungen att mellanlanda på klubben och greja lite :tummenupp

Bifogat

• IMG_0364.jpg
    IMG_0364.jpg
    241 KB · Visningar: 112
  • IMG_0366.jpg
    IMG_0366.jpg
    241.2 KB · Visningar: 139
  • IMG_0368.jpg
    IMG_0368.jpg
    242.9 KB · Visningar: 114
  • IMG_0370.jpg
    IMG_0370.jpg
    241.7 KB · Visningar: 121
  • IMG_0372.jpg
    IMG_0372.jpg
    244 KB · Visningar: 111

Ouroboros

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Vet egentligen inte varför jag frågar här men försöker iaf.

Är det nån som sitter och trycker på en sticksåg av nått slag?

Är i ett stort behov att av få låna en sådan per omgående, kändes inte tillräckligt motiverande att köpa en för +600kr för det jag ska använda den till.

By the way snart på väg till klubben och tokskruva hela dagen :D

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...