Mivv Helsystem till sv650 02

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Hallå, jag köpte en sv650 tidigare i våras för att ta körkort med. Uppkörningen närmar sig och jag tänkte efter det uppgradera hojen lite.
Den är helt orginal i utförandet vilket ger den en ganska tam framtoning. Jag köpte den för ca 21000 kr och jag skulle kunna tänka mig att max lägga 5000 till på "uppgraderingen".
Främst är det ljudet och bakdelen som jag ska fixa till för de är under all kritik i nuläget.
Jag har kollat runt på lite olika slipon och märkt att priset brukar ligga på mellan 2-3500kr.
I dag stötte jag ihop med Mivv Helsystem på motoaction.se och det kostar 4195kr. Ganska överkomligt med tanke på priset för ett slipon.
Saken är den att jag inte kan speciellt mycket om sånt här. Är det någon som vet något om nämnt system, är det bra eller dåligt? Hur mycket mer effekt får man? hur är ljudet? är det värt att lägga de pengarna? Och blir det något efterarbete med att skruva dit ett helsystem, eller är det bara att få dit det och köra?
Jag kan tänka mig att själva installationen av ett helsystem är lite krångligare än med ett slipon, men det är inga problem.
Tack för alla svar

Mvh ThatOak

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Min sukka levererades med slipon och original. För att kunna delta i fortbildningskurser bytte jag tillbaka till original. Det som byttes ut var avgasröret till bakre cylindern och avgasröret med slipon.
Som ersattes med original avgasrör till bakre cylindern och original avgasrör med standardljuddämpare.
Om det är värt byta?
Beror väl på. Jag lägger hellre mina pengar på bra däck, täta oljebyten och fortbildningskurser.
Men visst var det kul se många bilister flytta sig åt höger bara jag närmade mig bakifrån.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
MIVV är bra grejer och för det priset är det väl bara att slå till. Effektmässigt tror jag inte det gör någon större skillnad, men placeboeffekten av en skönt mullrande twin kan vara desto större. Eventuellt kan en mappning vara vettigt att göra om man monterar helsystem. Men det brukar vara lite individuellt hur känsliga olika hojar är med det, så fråga i SV650-forumet om det är nödvändigt på just din modell.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Först och främst ska du byta fjädrar i framgaffeln. En svag punkt på SV.

Mats

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Alright, kul att det kom in lite svar. Det var kanske mest Mappningen jag funderade på om den var ett måste. Kanske om någon viste hur många hk detta helsystem gör. Om det bara är ljudet som skiljer kan man ju lika gärna dra dit ett slipon.
Mats ja jag har hört talats om denna beryktade framgaffel. Dock är jag ingen finsmakare ännu så jag upplever den inte som något problem. MEN om jag har kvar denna hojen ett par år så kan det absolut bli aktuellt.

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Jag har fixat lite med min sv =)
Har ett öppet yushi på min och moddat luftfilter, du måste bestycka om förgasarna när du sätter dit öppet system..
Jag har för mig att det sitter 138 huvudmunstycken på original, jag har 175 och stiften ser bra ut, kanske lite fett.

Framgaffel kan du byta när du tycker att det blir jobbigt att köra med cykelpumparna fram =)
Jag har en Gsxr 1000 -02 gaffel med gsxr 750 -98 krona med org.styrstolpe, och bak sitter den en gsxr 1000 -02 Öhlinare :tummenupp lite nervös med det botar man med en styrdämpare=)

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Tack för svaren, det har skänkt lite ljus efter en villrådig amatör. Det blir troligtvis ett slipon för att bättra på ljudet lite.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC