Mjuk gaffel på blackbirden, vad kan man göra

fjoddan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2009
Ort
öland
Hoj
blackbird 97:a
Tycker att frädringen fram på min blackbird är lite mjuk, går det att justera? kan man fylla på olja? hur mycket? hur mäter man oljan?

Undrar även om man kan göra en övergång så det blir 4-1 system eller måste man köpa ett sånt?

tacksam för svar
 
Last edited:

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Hade liknande problem på en cbr1000f och det löste sig med att jag bytte oljan i gaffeln till en olja med högre viskositet.
Mer olja kan hjälpa men viskositeten gör susen.

I manualen eller serviceboken finns uppgifter om oljemängd och viskositet, prova att öka ett snäpp mot rekomenderat.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Du kan hälla i tjockare olja, inte större mängd än det som ska vara i den, om du vill ha mer dämpning. Ibland räcker det att byta till ny olja av samma viskositet som det ska vara i den, om oljan är gammal.

Vill du ha en hårdare fjädring så går det att justera fjäderförspänning i toppen på gaffelbenet. Annars får du köpa hårdare fjädrar från t.ex. Öhlins. Säljes som progressiva fjädrar och kostar inte oförskämt mycket.

Angående avgassystemet: Det går alldeles utmärkt att tillverka en blindplugg som du pluggar ena sidans rör med, där du lossar ljuddämparen, och sätter valfri ljuddämpare av slip-on typ på den andra sidan. Inte optimalt men inte i närheten lika dyrt som ett riktigt 4-2-1.
 
Last edited:

fjoddan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2009
Ort
öland
Hoj
blackbird 97:a
Du kan hälla i tjockare olja, inte större mängd än det som ska vara i den, om du vill ha mer dämpning. Ibland räcker det att byta till ny olja av samma viskositet som det ska vara i den, om oljan är gammal.

Vill du ha en hårdare fjädring så går det att justera fjäderförspänning i toppen på gaffelbenet. Annars får du köpa hårdare fjädrar från t.ex. Öhlins. Säljes som progressiva fjädrar och kostar inte oförskämt mycket.

Angående avgassystemet: Det går alldeles utmärkt att tillverka en blindplugg som du pluggar ena sidans rör med, där du lossar ljuddämparen, och sätter valfri ljuddämpare av slip-on typ på den andra sidan. Inte optimalt men inte i närheten lika dyrt som ett riktigt 4-2-1.

Hej. du menar att det räcker att plugga de röret då? behöver inte göra något rör som går ihop med det andra? Ja det är ju lite av ekonomiska själ pga studier/snart pappa:) kommer inte finnas så mycket just nu att lägga på hojen.Men funkar det är det ju bara ett slipon som behövs

Du kan hälla i tjockare olja, inte större mängd än det som ska vara i den, om du vill ha mer dämpning. Ibland räcker det att byta till ny olja av samma viskositet som det ska vara i den, om oljan är gammal.

Vill du ha en hårdare fjädring så går det att justera fjäderförspänning i toppen på gaffelbenet. Annars får du köpa hårdare fjädrar från t.ex. Öhlins. Säljes som progressiva fjädrar och kostar inte oförskämt mycket.

Angående avgassystemet: Det går alldeles utmärkt att tillverka en blindplugg som du pluggar ena sidans rör med, där du lossar ljuddämparen, och sätter valfri ljuddämpare av slip-on typ på den andra sidan. Inte optimalt men inte i närheten lika dyrt som ett riktigt 4-2-1.

Det sitter bara en stor bultskalle i toppen på benet? är det den man justera på? han hade haft den inlämnat o packat om gafflarna när jag köpte den och med tanke på han kropp är den kanske nerställd då. han var betydligt mindre än jag.
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Börja med att ställa allt i standard, det står i verk manual eller i vanliga manualen. Sen därifrån kan man se om det behövs justeras olja/fjäder.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Hej. du menar att det räcker att plugga de röret då? behöver inte göra något rör som går ihop med det andra? Ja det är ju lite av ekonomiska själ pga studier/snart pappa:) kommer inte finnas så mycket just nu att lägga på hojen.Men funkar det är det ju bara ett slipon som behövs



Det sitter bara en stor bultskalle i toppen på benet? är det den man justera på? han hade haft den inlämnat o packat om gafflarna när jag köpte den och med tanke på han kropp är den kanske nerställd då. han var betydligt mindre än jag.

Ja, bygg en kopp som passar på rörstumpen som blir kvar när du rycker väck ljuddämparen. Det finns redan ett mellanrör, ungefär 10 cm innan röret tar slut. :)

Nähä, det gick inte att ställa fjäderförspänning på den årsmodellen. Märkligt... Nåja, då finns det inte så många alternativ att göra med den. Byta olja i gaffeln, antingen chansa med den viskositeten som står i verkstadshandboken, eller ta en något tjockare olja. I samma bok står mängden. Fråga en Honda-verkstad, där du köper oljan.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
En sak man kan göra för att få lite hårdare fjädring i gaffeln är att sätta i längre distanser. Det sitter alltid en distans övanför fjädern(under på upside down) och byter man ut denna mot en som är en eller ett par centimeter längre så spänns fjädern lite mer och fjädringen blir hårdare.
Tyvärr får man prova sig fram då det inte finns något universalmått. Jag använde 2,5 respektive 2 cm längre distanser på mina RD350 och RD500 och det funkade jättebra. Distanser kan man tilllverka själv av stålrör i rätt diameter.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top