Mjuka upp nya handskar

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Förra vintern köpte jag ett par nya Berik handskar. Som alla nya handskar var dom ganska hårda, men jag hade på mig dom i stort sätt varje kväll på vintern för att dom skulle mjukas upp. Men när jag använde dom i somras så fick jag fan kramp i händerna och de blev aldrig mjuka, så jag la dom på hyllan och fortsatte köra i mina biltemahandskar. Men nu tänkte jag försöka göra ett nytt försök, är det någon som har några tipps att få de mjuka, jag har fettat in dom 1 gång redan

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
-
Hej tycker du ska köpa nya handskar. Sitta med handskar varje kväll i typ 150 dagar känns det vettigt ? Not
Kolla in Alpinestars om dom passar bra :)

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Att sitta med handskarna på någon timme lite då och då gör inte så mycket. Det är som att försöka gå in ett par kängor genom att ha dem på sig när man tittar på tv.

Du har två alternativ:
1: Använd dem ORDENLIGT dvs köra med dem aktivt (svettas, växla, bromsa osv) så kommer dom att slitas in. Jag får ofta ont av mina en bra stund om jag köpt nya. Men efter X antal svettiga mil så ger det sig.
2: Köp nya som passar dina händer från start. Hanskar är lite som skor dvs att alla modeller passar inte allas händer. Men nu vet du ju att du inte skall ha Berik iaf

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Det här får mig att tänka på det gamla knepet för att få nya löparskor att passa. Man ställer sig i en hink med vatten innan första löpturen.

Att försöka få torrt skinn att bli formanpassat funkar inte särsklit bra.

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
ta på dom och dränk dom i varmt vatten så brukar det ju ge med sig lite...

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Köp grejer som sitter bra och tight, det där med att tjacka 3 storlekar för litet och sen försöka tänja ut över vintern och går runt och duscha och greja i sina skinnprylar är ju bara någon bullshit-skröna här på sporthoj ...

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Som sagt innan, vät ner dom och använd några gånger, då brukar dom ordna till sig. Löser det sig inte då så får du köpa ett par till från biltema :)

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Köp grejer som sitter bra och tight, det där med att tjacka 3 storlekar för litet och sen försöka tänja ut över vintern och går runt och duscha och greja i sina skinnprylar är ju bara någon bullshit-skröna här på sporthoj ...

Man ska köpa tight med vetskap om att allt skinn (om det inte står kangaroo på det) töjer sig.
Funkar riktigt bra att töjja det sista med varmt vatten i duschen :) Men det ska inte göra ont när man köper.

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Man ska inte tro alltför mycket på säljsnacket att grejer töjer sig. Handskar har oftast en hel del insydda skydd och förstärkningar som inte kommer att ge sig, och ifall fingerlängden på handsken är kort vid köpet så är risken stor att den även är det efter en tids användning.

Samma sak gäller även de flesta moderna skinnställ. Med en mängd "stretchzoner" i ett plagg säkerställer man att passformen skall vara god vid köp.

Med detta sagt, visst skinn är elastiskt och ger sig lite. Men de många säljare talar om är något som var en sanning förr.

Btw så har jag ett par oanvända Held Titan stl 10 (the shit!) liggandes, hugade pm;ar

Last edited:

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
"...jag hade de på mig nästan jämt till de flesta tillfällen som dammsuga, stryka, när jag skrev på tangentbordet mm."

Det är så härligt att det inte finns nån form av onaturlighet i den där meningen! :tummenupp

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
"...jag hade de på mig nästan jämt till de flesta tillfällen som dammsuga, stryka, när jag skrev på tangentbordet mm."

Det är så härligt att det inte finns nån form av onaturlighet i den där meningen! :tummenupp
Ja vad gör man inte för sin hobby. Jag kommer ihåg för att par år sen när jag köpt ett nytt skinnställ på vinterrea. Det satt tight som fan, så jag tänkte att jag skulle gå in det lite på kvällarna. När jag väl fått på mig det så ringde det på dörren. Jag tänkte inte på att jag hade skinnstället på mig, så jag öppnade dörren, där stod en säljare. Min hund som jag hade då blev alltid så tokglad när det ringde på dörren. Ni kan tänka er vad säljaren täkte efteråt. Där står en kille i supertight skinnställ mitt i vintern med en hund som ylar och hoppar runt i lägenheten som en galning. :dummer

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Tog mig hela säsongen innan mina knox handroid handskar mjuknade men nu är dom jättesköna !

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...