Mo i Rana

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
Helt Nytt
Nyteknik skrev:
Ligger tyvärr något i det. 120 mil norrut i Norge från Stockholm tar troligen två hela dagar. På samma tid kommer jag utan vidare till södra Tyskland. Kanske en bättre/roligare idé att köra ett race på Saschenring om man ändå ska åka så långt hemifrån?

TVÅ DAGAR!!!!!!

Jag har 120 mil till mantorp 14,5 timmat med stort kåpsöäp och Merca sprinter. Ska man fram så kan man inte sitta och fika varannan timme, första stoppet i Umeå sedan tankning sundsvall chauförsbyte och pisspaus tönnebro sedan Jim och frukost solna, Gasen i botten sedan till Linköping och stopp på IKEA framme Ca 10,00 på torsdag morgon. Lätt match.

Sandstream jag har 153 till Knutstorp. Jag sträck körde ensam i våras för Dunlop test tog 17 timmar.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Steny skrev:
Jag har 120 mil till mantorp 14,5 timmat med stort kåpsöäp och Merca sprinter. Ska man fram så kan man inte sitta och fika varannan timme, första stoppet i Umeå sedan tankning sundsvall chauförsbyte och pisspaus tönnebro sedan Jim och frukost solna, Gasen i botten sedan till Linköping och stopp på IKEA framme Ca 10,00 på torsdag morgon. Lätt match.

Sandstream jag har 153 till Knutstorp. Jag sträck körde ensam i våras för Dunlop test tog 17 timmar.

Jag vet nog hur man kör för att komma fram, tro mig. Men det är stor skillnad på att köra svenska E4:an söderut från Kalix jämfört med att sitta och gneta på norska vägar som inte med bästa vilja kan kallas för motorvägar; det tar tid.

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
Helt Nytt
Nyteknik skrev:
Jag vet nog hur man kör för att komma fram, tro mig. Men det är stor skillnad på att köra svenska E4:an söderut från Kalix jämfört med att sitta och gneta på norska vägar som inte med bästa vilja kan kallas för motorvägar; det tar tid.

Till MO kör du E4 TILL UMEÅ SEDAN e12 upp till MO kanon väg hela vägen förutom vinter tid då det är CA 3m snö över fjället. Glöm dom norska vägarn dom tar man på Semestern

sandstream

Guest
Steny skrev:
Du ska alltid vara värst ;)
Får lite dåligt samvete nu eftersom jag gnäller över dryga 30 mil till Kinnekulle och ca 25 till Karlskoga :hihi

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Steny skrev:
Till MO kör du E4 TILL UMEÅ SEDAN e12 upp till MO kanon väg hela vägen förutom vinter tid då det är CA 3m snö över fjället. Glöm dom norska vägarn dom tar man på Semestern

Ok, kanske inte så farligt i så fall. Kanske genomförbart på en riktigt lång dag? Hoppas där arrangeras tävling för oss som kör 250 nästa år.

Tommy

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM660
Det är en underbar bana och det är lätt värt att åka dit.
Bike Event hade en körning där 2003 men det kom inte så mycket folk vilket gav oss instruktörer lite mer "rolig" körning.
Gött att vi kunde åka ut och köra på natten också :tummenupp

Lätt att hitta dit var det också (från gbg).
45an helavägen fram till norksa gränsen och sen var det inte så många mil kvar. Inga problem att sträckköra dit om man är några som turas om att köra.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
sandstream skrev:
Men vad ni gnäller grabbar! Trodde ni två var fullblodsproffs som inte bangade för 100 mil hit eller dit. ;)
(Steny hade väl 137 mil enkel till Knutstorp).

Det är ju enligt uppgift en superfin bana och av en del ansedd som en av de bästa banorna i världen. Seså, packa in mopparna och åk nu! :)

Jag har kört Mo i Rana med bil och visst är det en trevlig bana men den är nog roligare på hoj.
Bil och bil, STCC datorspel :D

Diskussionen är hursomhelst hypotetisk för min del då norrmännen inte kör 125.
Kör hursomhelst hellre ner på kontinenten än upp till nordpolen, hur fin banan än må vara.

Lilla_damen

Version 2.0 med horn
Gick med
26 Jul 2003
Hoj
Honda oldschool - i bitar
av de jag har hört som har kört där så har sveriges alla banor bleknat i jämförelse.

Det är trevlig atmosfär där och landet är ju så vackert att det svider i ögonen..

Jag var där för två år sen på min födelsedag på bikes körning å iår på veidec/stcc.. :tummenupp

fler gånger blir det,
å när jag har egen hoj så ska jag söka första tillfälle att fräsa runt banan själv!

kolla http://community.webshots.com/user/gixxerlinn för bilder,
ursäkta den dåliga bildkvaliten men vi satt toklångt ifrån, nästan högst upp i grustaget..

racerskalman

And those who sneer will fade and die...
Gick med
15 Oct 2003
Hoj
Honda RS250R -01, CBR600
Nyteknik skrev:
Hoppas där arrangeras tävling för oss som kör 250 nästa år.

Ser mörkt ut när det gäller 250R. I augusti i år var vi bara 7-8 startande i 250 och när jag snackade med norrmännen så var de ganska sura på norska förbundet. Enligt vad de sa så skulle de bojkotta 250 i Norge 2005 och bara åka i Sverige. Men det är klart, snacka går ju. Däremot återstår att se vad Norska förbundet beslutar om 250-klassens vara eller icke vara i Norge 2005.
Om det blir någon deltävling i Mo 2005 så kommer i alla fall JAG att vara där, för en bättre (och roligare) bana finns inte i Skandinavien!!

Mr.Jim

Hellre DÖD än vanärad...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
avstånd!

Det är konstigt att folk som har nära till "nästan" alla banor, alltid klagar på dessa avstånd!

Om man nu tycker det är så besvärligt, varför inte börja med något där man inte behöver resa alls! Typ köra motogp på pc över internet?! = O mil till varje tävling! Gud va skönt...

Jag har aldrig hört någon utav dom "riktiga" race killarna (Folkesson/Watz) som kör 300-350mil enkel-väg för en tävling gnälla...

Varför skall vi som för det mesta kör 10-50mil gnälla för att vi får köra 100-150mil en helg på hela året!?

Bara en tanke inget påhopp

Mr.Jim

#Sen tycker jag inte att steny.nu har det så långt, han förtjänar längre avstånd!#

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Mr.Jim, det är våran rätt o klaga. O sen är det standard i sverige att just klaga :hihi

Att jämnföra "privatister" med anställda RR-förare är väl kanske inte riktigt rätt heller. Själv ska jag luffa bil 350 mil ner till södraste Spanien för att få köra hoj i 4 dagar.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Mr.Jim skrev:
Det är konstigt att folk som har nära till "nästan" alla banor, alltid klagar på dessa avstånd!

Om man nu tycker det är så besvärligt, varför inte börja med något där man inte behöver resa alls! Typ köra motogp på pc över internet?! = O mil till varje tävling! Gud va skönt...

Jag har aldrig hört någon utav dom "riktiga" race killarna (Folkesson/Watz) som kör 300-350mil enkel-väg för en tävling gnälla...

Varför skall vi som för det mesta kör 10-50mil gnälla för att vi får köra 100-150mil en helg på hela året!?

Bara en tanke inget påhopp

Mr.Jim

#Sen tycker jag inte att steny.nu har det så långt, han förtjänar längre avstånd!#

Det är inte avståndet som är problemet, men när man är student och har en säsongsbudget på ca 25 000kr så är varje mil man behöver köra på vägarna kännbar.

Mr.Jim

Hellre DÖD än vanärad...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Swedie skrev:
Mr.Jim, det är våran rätt o klaga. O sen är det standard i sverige att just klaga :hihi

Att jämnföra "privatister" med anställda RR-förare är väl kanske inte riktigt rätt heller. Själv ska jag luffa bil 350 mil ner till södraste Spanien för att få köra hoj i 4 dagar.

Visst är det skönt!
Bara för att jag inte orkar klaga på avstånden så klagar jag på dom som klagar på avstånden, allt bara för att få klaga!

:)

Å sen tycker jag faktiskt inte ALLS synd om dig för att du får sitta 350mil i bil för att få gasa hoj på en "riktig" bana i Spanien, hoppas att bilen skär på vägen ner (skoj)

Mr.Jim

Mr.Jim

Hellre DÖD än vanärad...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Chris Ash skrev:
Det är inte avståndet som är problemet, men när man är student och har en säsongsbudget på ca 25 000kr så är varje mil man behöver köra på vägarna kännbar.

Pengar är alltid ett gissel!

/ Mr.J

Suzukiman

Love racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen hoj föt tillfället
Banan i Mo är iaf den bästa jag kört på, då inkluderar jag även banorna i Finland. Har dock inte hunnit med Gotland ännu, men full utbyggd kan kanske den banan konkurera med Mo. Men i nuläget finns det ingen bättre i Skandinavien enligt min mening.
Visst är avståndet ett gissel för många, men för oss här uppe i norr som gillar RR så är långa avstånd vardagsmat.

Kul ska det iaf bli att genomföra ett 10 timmar´s ERF lopp på banan..hoppas".
Ett insider tips till alla kan vara att förse er med backdäck. För är det något som nöts duktigt på den här banan så är det bakdäcket som får smaka i alla högfartskurvor.
Vi ses till sommaren.... :banana :banana :banana

Kristian Salö

Kristian Salö
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
GSX-R1000
Swedie skrev:
tänkte inte på det :lol

Jaja, får'la ta o ta sig dit nästa år. Finns det nån lista nånstans över "Bandagar" (för licenserade)?

Tjena Swedie!

I det norska mästerskapet arrangeras super B tävlingar. Då blandar man Rookie 600 och Rookie 1000. Som regel så arrangeras det två helger med dubbellopp. Friträningen brukar börja antingen på tisdag eller torsdag innan helgen så det är god tid att köra in sig.

Denna bana är ett absolut måste för alle er som kör R1000. Tendens till hjulspinn och framhjulslyft i 150 + är det inte måanga andra banor som bjuder på... :banana

Vi får snacka mer om detta i Spanien!

Kristian Salö

Kristian Salö

Kristian Salö
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
GSX-R1000
Nyteknik skrev:
Ok, kanske inte så farligt i så fall. Kanske genomförbart på en riktigt lång dag? Hoppas där arrangeras tävling för oss som kör 250 nästa år.

Se också när det arrangeras Classic Racing. I fjor gick 250R och 250SP i samma klass vid detta tillfälle.

Gör som Ingemar Stenmark:

Dä ä bare å åk!

På de norska vägarna använder man inte sig av hur många mil det är att köra men hur många timmer det tar. Från Kristiansand i absolut södraste Norge har jag 139 mil att köra och det körde jag på 27 timmar inklusive pizzastopp och flera "power naps" med släp. Kom i håg att de norska fotoboxarna skiter i om du är svensk!

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Eskilstuna - Mo i Rana, 1015 km
Stockholm - Mo i Rana, 978 km
Göteborg - Mo i Rana, 1293 km
Malmö - Mo i Rana, 1537 km

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
valmers skrev:
Stockholm - Mo i Rana, 978 km

Det tror jag inte på. Jag har åkt till Throndheim flera gånger och det är typ 90mil dit. Så mera än 1000km är det nog.

Nr:18 skrev:
I sommar kommer det att arrangeras ERF på Mo i Rana, 10-timmars. Datum: 15-16 juli.

Vart hittar man mera info? Kan du säga till om det bestäms mera?

Edit: Nu uppade jag en gammal tråd.

Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...