Mobil basstation 10 meter från min säng - vad gör jag?

• Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Raderad medlem 51742

Guest
Hur påverkar en fet dödsstrålande mast värdet på lägenheten btw?

Ja, inte lär det vara positivt i alla fall. Nu är det en hyresrätt, men om jag t ex vill göra ett byte skulle jag tro att lägenheten blir betydligt mindre intressant i mångas ögon. Kan även bli aktuellt med ombildning till bostadsrätt och det skulle ju visserligen kunna påverka vilket pris jag själv får köpa lägenheten för, men då handlar det om en "objektiv" värdering från en utomstående som inte själv skall bo i lägenheten och där det är oklart vilken påverkan en mast har på priset. Skulle jag sen sälja lägenheten vidare lär det få större påverkan eftersom det då handlar om hur intressant lägenheten blir för de som faktiskt skall bo i den och hur mycket de är beredda att betala i jämförelse med andra lägenheter som inte har en mobilmast alldeles utanför fönstret.

När det gäller marknadspriser utifrån ett subjektivt upplevt värde spelar det mindre roll hur många mätningar man kan visa upp som visar att strålningen hamnar under gränsvärdet - det är människors känslor och personliga preferenser som påverkar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fast nu handlar det ju inte om att ta hänsyn till alla som ser en mobilmast, utan om att just denna mobilmast har en placering som är sällsynt dålig och dessutom troligen är ett svartbygge som kräver och skulle ha svårt att få bygglov om man tittar på gällande regelverk. Jag kan tänka mig massvis av ställen som denna mast kunde placeras så att den stör minimalt och hamnar minst 50 meter från andra lägenheters utsikt. I min stadsdel, ja förmodligen inte ens i hela Göteborg, har jag sett en enda mast som har denna korkade placering.

Jag kan fota en i morgon som ser ganska exakt likadan ut och sitter på ett likadant hustak brevid mitt jobb, jag har dock inte tillgång att fota från lägenheten den skymmer utsikten ifrån.

Jag tror att dina chanser tyvärr är små, men det skadar ju inte att försöka.

Bara inte mina grannar gnäller när jag smäller upp 30m mast med antenner hemma på gården :D

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Fast nu handlar det ju inte om att ta hänsyn till alla som ser en mobilmast, utan om att just denna mobilmast har en placering som är sällsynt dålig och dessutom troligen är ett svartbygge som kräver och skulle ha svårt att få bygglov om man tittar på gällande regelverk. Jag kan tänka mig massvis av ställen som denna mast kunde placeras så att den stör minimalt och hamnar minst 50 meter från andra lägenheters utsikt. I min stadsdel, ja förmodligen inte ens i hela Göteborg, har jag sett en enda mast som har denna korkade placering. Det finns så klart master på en del hustak, men då är de oftast mer diskret placerade och utan andra hus i siktlinjen alldeles mittemot på bara några få meters avstånd. Det är svårt att förklara om man inte ser masten IRL, men även när man kör förbi på gatan utanför ser det helt sjukt ut.

Alla som får en antenn uppsatt i sin utsikt tycker förmodligen att den är dåligt placerad oavsett hur jävla bra ställe det än är. Masten är förmodligen inte placerad på måfå utan där den behövs mest. Så mycket data som folk använder idag och den hastigheten folk kräver gör att det behövs master över-jävla-allt. Kan ju vara så att ditt grannhus var det enda inom en liten zon där masten behövs som gick med på att sätta upp den och det därför var enda alternativet.

Vill man ha 4G täckning i mobilen får man helt enkelt leva med att se master på allt fler platser.

Raderad medlem 51742

Guest
Alla som får en antenn uppsatt i sin utsikt tycker förmodligen att den är dåligt placerad oavsett hur jävla bra ställe det än är. Masten är förmodligen inte placerad på måfå utan där den behövs mest. Så mycket data som folk använder idag och den hastigheten folk kräver gör att det behövs master över-jävla-allt. Kan ju vara så att ditt grannhus var det enda inom en liten zon där masten behövs som gick med på att sätta upp den och det därför var enda alternativet.

Vill man ha 4G täckning i mobilen får man helt enkelt leva med att se master på allt fler platser.

Bara för att master behövs innebär det inte att man kan montera upp dem hur som helst. Hade exempelvis räckt att placera masten på andra sidan av det aktuella huset så hade den hamnat på betydligt längre avstånd från både mig och andra grannar och inte heller blivit lika visuellt störande för någon.

Jag tror att jag har hyfsat på fötter när det gäller att det finns tveksamheter när det gäller behovet av bygglov och hur det i såna fall skulle bedömas. Se exempelvis hur Stockholms Stad skriver om denna fråga:

Telemaster behöver normalt bygglov. Undantagna är ostagade rörantenner lägre än 5 meter, enstaka lådformiga antenner med fasadyta mindre än ½ kvadratmeter.

Apparatrum inne i en befintlig byggnad behöver inte bygglov, men en fristående ny byggnad (ofta kallad teknikbod) behöver bygglov. Stockholms stadsbild påverkas av en allt tätare placering av master och antenner.

Stadsbyggnadskontoret har därför tagit fram riktlinjer vad som är viktigt inför bygglovansökan
  • Om möjligt – lokalisera master till industrianläggningar. Vattentorn och liknande byggnader ska undvikas.
  • Material och färg ska stämma med byggnaden.
  • Undvik synliga kablar.
  • Apparatrum på tak bör vara små och diskreta och ska anpassas till befintlig byggnad
  • Fristående teknikbodar bör vara små och disktera och ska anpassas till stadsbilden eller landskapsbilden

Var också varsam med kabeldragningar och apparatrum inomhus så att inredningsdetaljer som dörrar och paneler inte förstörs. Tänk också på att kylfläktar i apparatrum kan bullra och säkerställ att ljudnivåerna till angränsande bostäder inte överstiger Boverkets riktvärden.

Stadsbyggnadskontoret ser också gärna att master samutnyttjas av flera operatörer, så långt det är möjligt, för att begränsa antalet master i stadsmiljön.

Vi får se vad som händer när byråkratins kvarnar malt färdigt.

Raderad medlem 51742

Guest
Fick nu svar från byggnadsnämnden som avslog min anmälan. Med tanke på att argumentationen är rena självmålet är det nästan så man undrar om Telenor mutat byggnadsnämnden eller om de helt enkelt inte ens tittat på bilderna, än mindre sett huset/masten i verkligheten.

byggnadsnamnden.jpg

Så här säger paragrafen de hänvisar till i plan- och bygglagen:

Det krävs bygglov för annan ändring av en byggnad än tillbyggnad, om ändringen innebär att byggnaden byter färg, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial eller byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas på annat sätt.

Då vet vi. Det går att smälla upp vilken skit som helst på sitt tak, så länge man kallar det en mobilmast.

Last edited by a moderator:

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Diagrammet talar om avstånd och strålningsvärden men inte tidsexponering, är ju en väldig skillnad att dricka kaffe hos en snubbe 10 meter från en mast jämfört med att vara snubben som tillbringar 16 timmar/dygn där.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Då vet vi. Det går att smälla upp vilken skit som helst på sitt tak, så länge man kallar det en mobilmast.

Snickra och löd ihop jammer.....är ju också en antenn som sänder ut gsm signaler. :D sen säljer du bandbredd med att ha den avstängd med timdebitering.

Raderad medlem 51742

Guest
Diagrammet talar om avstånd och strålningsvärden men inte tidsexponering, är ju en väldig skillnad att dricka kaffe hos en snubbe 10 meter från en mast jämfört med att vara snubben som tillbringar 16 timmar/dygn där.

Ja, det är så jag tänker. Man säger idag att 10 meter är ok och att gränsvärdena är satta med marginal, men samtidigt är det fortfarande lite tidigt att säga hur vi påverkas av långtidseffekterna av mikrovågsstrålning. Med tanke på att jag sover drygt 10 meter från masten hade jag själv velat bestämma vilken säkerhetsmarginal jag vill ha i det här fallet, snarare än att blint lita på att de som satt gränsvärdena har rätt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Med tanke på att jag sover drygt 10 meter från masten hade jag själv velat bestämma vilken säkerhetsmarginal jag vill ha i det här fallet, snarare än att blint lita på att de som satt gränsvärdena har rätt.

Med tanke på att jag bor vid en motorväg så hade jag själv velat sätta hastighetsgränsen utanför mitt hus, snarare än att lita på att vägverket har satt dom rätt...

Raderad medlem 51742

Guest
Med tanke på att jag bor vid en motorväg så hade jag själv velat sätta hastighetsgränsen utanför mitt hus, snarare än att lita på att vägverket har satt dom rätt...

Om det är så att vägen byggts utanför ditt hus efter att du flyttat dit, att du nu störs av buller och att du inte fått någon kompensation för detta kan jag absolut förstå att du är missnöjd.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..

Ser det positivt, du kommer inte att behöva reflexväst som varandes helt självlysande!:tummenupp

Raderad medlem 51742

Guest

Ser det positivt, du kommer inte att behöva reflexväst som varandes helt självlysande!:tummenupp

Nej, precis - har redan börjat se en viss fluorescerande effekt.

Kan du inte "råka" klippa kablarna, sedan skaffa alibi att du inte var hemma när det hände :hihi

Klippa kablar? Jag jobbar inte så diskret.

Lever TS fortfarande !!?!?!?!?!? :va

I rent juridisk bemärkelse och utifrån om jag kommer vara till fortsatt besvär så är svaret ja! I övrigt är det lite svårare att bedöma.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
"Tjena! Vill du hänga med hem och kolla på min antenn?" :brynad

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Har du skaffat antenn då:D

Sätt upp en blyvägg eller som sagt innan en jammer

En "jammer" bygger ju på att den sänder ut en kraftigare signal än basstationen och därför gör basstationen obrukbar.

Det förbättrar ju saken :näsblod

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
En "jammer" bygger ju på att den sänder ut en kraftigare signal än basstationen och därför gör basstationen obrukbar.

Det förbättrar ju saken :näsblod

En jammer behöver inte vara så kraftig.
Räcker och släcka mobiler i närheten.Då genom
att störa mobilernas mottagningsfrekvenser.

Mobilsystemet kräver duplextrafik tekniskt sett.
Ni vet som modem med handskakning och feedback
på datalinjen hela tiden.
Dövar man mottagaren i nallarna med en
störsändare är man hemma störmässigt

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring