Mobil utan fast telefoni (troligen Telia)

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Hej,

Vi ska hyra ett hus i Matfors utanför Sundsvall och där finns inte draget för fast telefon, kostar ca 100' lax dvs. inte aktuellt. Det blir troligen Telias billigaste mobila bredband för 99 kr/mån, planen är att det blir köpeshus eller lägenhet snart så vill inte låsa upp någon dyr kostnad på på lång tid.

Fråga:
Vad finns det för varianter och abonnemang, tänker främst mobiltelefoni då för att det inte ska bli så jäkla dyrt att ringa?Jag ska nog ringa Telia och kolla fast vad jag läst har de ingen kampanj som 3(?) som ville avskaffa telejacket.

En viktig faktor är att jag i princip bara tycker att det är Telia som funkar norr om Gävle. Seriöst så har jag en backup-Telia-mobil pga att jobbets Telenor funkar kasst norrut och även tjejens Tele2-mobil.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Det låter som att täckning är det viktiga här.
Tänk på att de flesta har ett "tak" på hur mycket du får surfa/månad. De enda jag vet som inte har det taket är Telenor. Kan vara bra att tänka på.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Kan väl förtydliga att vi är särbo ett tag och jag har själv nu Telenor (gratis via jobbet), Telia som backup för Norrbotten och Västerbotten samt Telias mobila bredband. Måste fixa något till tjejen som just nu kör Tele2s mobil Kompis-abonnemang. Blir hyfsat dyrt när hon ringer för 0,69 kr/min till övriga nät. Telias minsta mobila bredband är i princip spikat men vill gärna hitta något biligare vad gäller ringandet.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag vet att Telia eller det bolag som äger själva kopparledningarna är rätt ovilliga att dra in eller reparera ledningarna till hus ute på landsbygden i Norrland. Det tar lång tid innan abonnemangen betalar sådana reparationer. Ledningen gick sönder ner till vårt sommarställe. Vid tidpunkten hade vi ett aktivt abonnemang som vi betalt år och år in och fick dem att fixa linjen. Telia försökte få oss att betala det ur egen ficka, men fick ge sig.

De som verkligen bor åt helvete brukar väl få en annan lösning med mobilt abonnemang och någon form av förstärkare som för mottagning och sändning. Har för mig att jag läst om det. Telia är i princip det enda som fungerar i Norrland enligt min erfarenhet. Vore jag dig skulle jag ringa dem och förklara läget och se vad de har för eventuella lösningar som skulle kunna passa dig.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Jag ska ringa och kolla. Kan intyga att Telia är det enda som gäller norrut och speciellt inlandet. Tjejen har Tele2 och när hon var på hundträning i fjällen i Arvidsjaur kunde vi inte pratas vid på fyra dagar. Jag har också kört inlandsvägen med en Telia-mobil och Telenor på sätet. Telenor tappade mottagnig jäkligt ofta medan Telia hade täckning hela tiden. Och det där vara bara på väg, i fjällen ska man inte snacka om Telenor eller annat. Man förstår ju att de inte tycker att det är ekonomiskt att köpa in sig på master överallt men det är verkligen skandaldåligt.

Jag vet att Telia eller det bolag som äger själva kopparledningarna är rätt ovilliga att dra in eller reparera ledningarna till hus ute på landsbygden i Norrland. Det tar lång tid innan abonnemangen betalar sådana reparationer. Ledningen gick sönder ner till vårt sommarställe. Vid tidpunkten hade vi ett aktivt abonnemang som vi betalt år och år in och fick dem att fixa linjen. Telia försökte få oss att betala det ur egen ficka, men fick ge sig.

De som verkligen bor åt helvete brukar väl få en annan lösning med mobilt abonnemang och någon form av förstärkare som för mottagning och sändning. Har för mig att jag läst om det. Telia är i princip det enda som fungerar i Norrland enligt min erfarenhet. Vore jag dig skulle jag ringa dem och förklara läget och se vad de har för eventuella lösningar som skulle kunna passa dig.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Dessutom håller de på och lägger ner nätet för fast telefoni i glesbygd.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Kan väl förtydliga att vi är särbo ett tag och jag har själv nu Telenor (gratis via jobbet), Telia som backup för Norrbotten och Västerbotten samt Telias mobila bredband. Måste fixa något till tjejen som just nu kör Tele2s mobil Kompis-abonnemang. Blir hyfsat dyrt när hon ringer för 0,69 kr/min till övriga nät. Telias minsta mobila bredband är i princip spikat men vill gärna hitta något biligare vad gäller ringandet.

Har inte Tele2 abb för 19 öre min?

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Skype? Endera vanliga varianten med ringa upp till dator eller ladda ett konto och ringa upp billigt till vanlig telefon/mobil.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Jag kör med tele2s lösning. som en router där du kopplar in din fasta telefon så du slipper ringa med en mobiltelefon. kostar 69.- i månaden + samtal

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Hoj
919 turbo
jag hade mobilt bredband via telia förut 149:-/månaden men nu använder jag mitt vanliga mobilabonemang när jag behöver, har inte hittat någonstans hur mycket man får ladda ner, bara att dom sänker hastigheten efter 1 gigg/mån.
De kanske kommer gå slött om det skulle inträffa men de funkar iaf.
49:- kostar mobilabonemanget och 59:- kostar själva "fri surf" delen. dvs under 100:- månaden.

Nu har ju du inte Telia som mobiloperatör men de går ju att ändra ;)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år